Står här och ska montera lamporna under nya köksskåpen och får se att dom jävlarna kommer ju med vanlig platt europlug men jag vill ju göra en fast montering av dessa.
Frågan är då, får jag lov att kapa europluggen och sen montera trådarna i närmaste kopplingsdosa? Problemet jag tänker på är att kablarna bara är 2x0,75mm2. Däremot är lysröret/lampan LED och har en effekt på 9w enligt kartong. Inga uttag eller liknande utan bara en ren lampa.
Tankar?
Frågan är då, får jag lov att kapa europluggen och sen montera trådarna i närmaste kopplingsdosa? Problemet jag tänker på är att kablarna bara är 2x0,75mm2. Däremot är lysröret/lampan LED och har en effekt på 9w enligt kartong. Inga uttag eller liknande utan bara en ren lampa.
Tankar?
Det jag läst rent regelmässigt är väl att dessa kablar inte får monteras "fast". Men det är nog fan inte mycket lagligt i detta huset så jag funderar rent tekniskt egentligen. Gillar ju huset så undviker helst att elda ner det. :banghead:
Vi funderade på samma sak när vi skulle köpa bänkbelysning. Säljarna på två olika lampaffärer (alltså inte classes, Jula eller liknande) hävdade bestämt att det inte var något problem varken praktiskt eller juridiskt att klippa pluggen och göra det till en fast installation i en kopplingsdosa. Nu blev det inte LED för oss och jag är fortfarande lite tveksam till svaret, men så blev det sagt till oss i alla fall.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Lite tveksamt svar från försäljarna tycker jag också.
Det finns (minst) två aspekter på denna fråga.
Först ut är stickproppen. En apparat levererad med stickpropp bör givetvis även användas med stickpropp. Apparater med stickpropp brukar dessutom vara flyttbara, inte fast monterade som i detta fall med bänkbelysning. Att leverera sådan elmateriel är ett ofog som börjat på senare år och det enda rätta tycker jag är att lämna tillbaka armaturen och köpa en som stöder både fast montering och fast anslutning via den fasta elinstallationen.
Att ansluta en flyttbar apparat, t.ex tvättmaskin fast i dosa är annars fullt naturligt, även att klippa stickproppen i de fall en sådan finns (även om det debatteras). En flexibel kabel måste ju användas för t.ex vibrerande maskiner, så det är därmed också tillåtet för fast monterade belysningsarmaturer. Normalt är dock denna anslutningskabel kort och ansluts i närheten av elapparaten. Då handlar det också om en anslutningsdosa avsedd för anslutningskabel och med dragavlastning om det behövs. Att ansluta en lampsladd i en kopplingsdosa avsedd för installationskabel låter sig inte göras hur som helst. Det går att utföra om man vet hur och har rätt materiel.
Den andra aspekten är kabelförläggningen. En tvättmaskin har en lös anslutningskabel medan kabeln till denna belysning troligen behöver fästas, klamras, kanske läggas dolt, kanske på platser som är direkt förbjudna men inte speciellt uppenbara etc. Nu är man ute på djupt vatten. En lampsladd är inte en installationskabel och ska inte användas som en sådan. Att många installationer av fast monterad elutrustning görs med dolda skarvsladdställ upp genom undertak osv betyder ju inte att det är fritt fram att ta efter.
Så mitt generella svar är nej nej nej. Ett lite mer utförligt svar blir - det beror på. Sitter anslutningsdosan nära så kan det gå an men då kan man lika gärna montera ett uttag där. Det blir antagligen svårare och svårare att hejda denna olämpliga elmateriel som flödar på marknaden men då får man åtminstone försöka göra det bästa av situationen.
Dagens regler hänvisar mest till tillverkaren på punkter som dessa, men en regel som brukar nämnas trots att den är lite OT är
Lite synd att de gamla svenska reglerna inte längre finns. Där stod t.ex
Det finns (minst) två aspekter på denna fråga.
Först ut är stickproppen. En apparat levererad med stickpropp bör givetvis även användas med stickpropp. Apparater med stickpropp brukar dessutom vara flyttbara, inte fast monterade som i detta fall med bänkbelysning. Att leverera sådan elmateriel är ett ofog som börjat på senare år och det enda rätta tycker jag är att lämna tillbaka armaturen och köpa en som stöder både fast montering och fast anslutning via den fasta elinstallationen.
Att ansluta en flyttbar apparat, t.ex tvättmaskin fast i dosa är annars fullt naturligt, även att klippa stickproppen i de fall en sådan finns (även om det debatteras). En flexibel kabel måste ju användas för t.ex vibrerande maskiner, så det är därmed också tillåtet för fast monterade belysningsarmaturer. Normalt är dock denna anslutningskabel kort och ansluts i närheten av elapparaten. Då handlar det också om en anslutningsdosa avsedd för anslutningskabel och med dragavlastning om det behövs. Att ansluta en lampsladd i en kopplingsdosa avsedd för installationskabel låter sig inte göras hur som helst. Det går att utföra om man vet hur och har rätt materiel.
Den andra aspekten är kabelförläggningen. En tvättmaskin har en lös anslutningskabel medan kabeln till denna belysning troligen behöver fästas, klamras, kanske läggas dolt, kanske på platser som är direkt förbjudna men inte speciellt uppenbara etc. Nu är man ute på djupt vatten. En lampsladd är inte en installationskabel och ska inte användas som en sådan. Att många installationer av fast monterad elutrustning görs med dolda skarvsladdställ upp genom undertak osv betyder ju inte att det är fritt fram att ta efter.
Så mitt generella svar är nej nej nej. Ett lite mer utförligt svar blir - det beror på. Sitter anslutningsdosan nära så kan det gå an men då kan man lika gärna montera ett uttag där. Det blir antagligen svårare och svårare att hejda denna olämpliga elmateriel som flödar på marknaden men då får man åtminstone försöka göra det bästa av situationen.
Dagens regler hänvisar mest till tillverkaren på punkter som dessa, men en regel som brukar nämnas trots att den är lite OT är
Flexibla kablar och sladdar ska förläggas synliga efter hela deras längder som kan utsättas för mekanisk skada.
Lite synd att de gamla svenska reglerna inte längre finns. Där stod t.ex
Anslutningskabel får ej användas som ersättning för fast förlagd ledning.
Anslutningskabel får på kortare sträckor upphängas på vägg e.d. med därför avsedda don,
som är så utförda att de inte skadar kabeln och kabeln lätt kan löstagas.
Anslutningskabel får på kortare sträckor upphängas på vägg e.d. med därför avsedda don,
som är så utförda att de inte skadar kabeln och kabeln lätt kan löstagas.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Jag har fått det förklarat för mig, att de flesta anslutningskablar, typ lampsladdar har för låg isolationsklass för att få användas i en fast installation.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
En lampsladd är klassad för 300 V så den får inte samsas tillsammans med ledare från andra faser. En anslutningsdosa är gjord så att de normalt inte kommer i kontakt med varandra, medan en vanlig kopplingsdosa inte gör det. Så det finns alltid fällor att ramla i om man går utanför vedertagna regler och praxis.
Kan tillägga att kabeln från lampan ska gå några centimeter under skåpet där lampan sitter och sen genom ett hål i skåpet där sen kopplingsdosa väntar.
Främsta anledningen till att jag vill klippa bort den är dels för att slippa ett vägguttag i skåpet samt så jag kan korta sladden till lämplig längd. Det är ju för fan 1,5m kabel.
Främsta anledningen till att jag vill klippa bort den är dels för att slippa ett vägguttag i skåpet samt så jag kan korta sladden till lämplig längd. Det är ju för fan 1,5m kabel.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Men måste du använda de armaturerna då?
Tom IKEA har ju armaturer avsedda att sitta under skåpet och för fast installation.
Tom IKEA har ju armaturer avsedda att sitta under skåpet och för fast installation.
Ikea hade förut bänkbelysning LED med europlug. Sitter som fast installation hos oss i kabellist. Känner ingen direkt oro för det. Dragavlastad åt båda håll.
Vad är skillnaden i risk? Ska man riva ur eropluggen om sladden blir het eller vad är det som är risk?ingen kommer ju i förlängning ta ut flera vatt eller nyttja kabeln till annat än just lampan.
Vad är skillnaden i risk? Ska man riva ur eropluggen om sladden blir het eller vad är det som är risk?ingen kommer ju i förlängning ta ut flera vatt eller nyttja kabeln till annat än just lampan.
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Risken ligger dels i att kabeln inte håller tillräcklig isolation för att läggas i en vanlig dosa. Det är dock bara utifall det finns mer än en fas i dosan. Kabeln är OK för 230V, men inte för 400V.
Dels i att Många inte får till en vettig dragavlastning, men det var tydligen löst?
Dels i att Många inte får till en vettig dragavlastning, men det var tydligen löst?
Bo Siltberg skriver som vanligt väldigt bra och välinformerade svar. Det finns även andra aspekter än just överlast och det är kortslutning, olika "fälteffekter" och liknande som en konsekvent praxis med installationsmaterial för med sig fördelar till. Elektriska och magnetiska fält är följder av diverse elektriska apparater, och störningar av dem är något ansvariga elinstallatörer undviker i möjligaste mån, då genom tillverkares anvisningar och genom att följa regelverken. Men även saker som spikskydd, manteljord och liknande för in ett lager av säkerhet. FK i två ledare skulle säkerligen också fungera. Man kan även säkert klamra den; till och med jättefint.Skysodan skrev:Ikea hade förut bänkbelysning LED med europlug. Sitter som fast installation hos oss i kabellist. Känner ingen direkt oro för det. Dragavlastad åt båda håll.
Vad är skillnaden i risk? Ska man riva ur eropluggen om sladden blir het eller vad är det som är risk?ingen kommer ju i förlängning ta ut flera vatt eller nyttja kabeln till annat än just lampan.
Men du håller nog med mig om att det är tämligen olämpligt. Bestämmelsen om lampsladdens olämplighet är väl ännu ett skikt av det lämplighetstänket således. Nog för att sådana installationer finns - och säkerligen fungerar livstider ut - så undviks dem i stor mån genom att rekommendationer och regelverk pekar i motsatt riktning. Min känsla är att en del olyckor störningar och problem undvikits tack vare detta.
Medlem
· Blekinge
· 12 234 inlägg
Hur elektriska ch magnetiska fält runt en kabel påverkas av att den är flexibel eller inte, är en gåta för mig som räknar fält varenda vecka.Tsdoesds skrev:Bo Siltberg skriver som vanligt väldigt bra och välinformerade svar. Det finns även andra aspekter än just överlast och det är kortslutning, olika "fälteffekter" och liknande som en konsekvent praxis med installationsmaterial för med sig fördelar till. Elektriska och magnetiska fält är följder av diverse elektriska apparater, och störningar av dem är något ansvariga elinstallatörer undviker i möjligaste mån, då genom tillverkares anvisningar och genom att följa regelverken. Men även saker som spikskydd, manteljord och liknande för in ett lager av säkerhet. FK i två ledare skulle säkerligen också fungera. Man kan även säkert klamra den; till och med jättefint.
Men du håller nog med mig om att det är tämligen olämpligt. Bestämmelsen om lampsladdens olämplighet är väl ännu ett skikt av det lämplighetstänket således. Nog för att sådana installationer finns - och säkerligen fungerar livstider ut - så undviks dem i stor mån genom att rekommendationer och regelverk pekar i motsatt riktning. Min känsla är att en del olyckor störningar och problem undvikits tack vare detta.
För mig är en fint klamrad anslutningssladd säkrare än en sladd som hänger löst i luften med den ständiga risken att man krokar eller fastnar i den.
