Hej,

Håller på att montera en Hide-A-Lite led strip på 24 V

7501006p.jpg
http://www.hidealite.se/Produkter/I...X_IP20/2195985-2100853.html?variantId=1998629

Trafen som ska användas är denna : http://www.hidealite.se/Produkter/I...o_VSTR/1712552-1700649.html?variantId=1700645

Den kabel som medföljer når inte helt så jag har dels köpt en på Biltema som är 2x0,75 men ska jag använda den får jag urholka en hel del mer i skåpen för kabeln. Annars har jag en Malmbergs sladd liggande som troligen är till deras 10V DC spottar, den hade varit lagom för urhålkningen. Det står 300 V på den men jag har svårt att tro att det verkligen innebär att den klarar 300 V?

LNJ1wCl.jpg
http://i.imgur.com/LNJ1wCl.jpg

På den tunnare sladden står det AWM 2651 VW-1 105 grader C 300 V 20 AWG KELIN LF

Vilken ska jag använda?

Pratar du om primärsidan eller sekundärsidan? Trots att du nämner 24 V-system så verkar det vara primärsidan (230 V) det handlar om? Då ska du ha en kabel som

- är klassad för minst 230 V. Om kabeln till vänster är märkt med 300 V så kan du nog lita på den också tål 300 V. Dock verkar den ju lite speciell, du får klippa stickpropparna etc. Den till höger är ju helt klart godkänd för nätspänning.

- kan anslutas till drivdonets terminaler och vid behov dragavlastas där. Det framgår inte av webbsidan vilka krav som drivdonet ställer.

- är godkänd för fast förläggning. Eftersom du säger att medföljande kabel är för kort så innebär det att du alltså behöver en "lång" kabel :) Vi har haft frågan uppe på sistone hur man bör hantera flexibla anslutningskablar i samband med fast anslutning av drivdon och liknande, och i detta fall låter det helt klart som att du behöver en fast anslutningspunkt närmare drivdonet. Så mao är ingen av dessa kablar på bild lämpliga, utan du behöver en installationsledning (EKK, FK i rör etc) och en anslutningsdosa.

- tål den värme som kan förekomma, troligen inte aktuellt med några speciella krav här.

LED strippen jag ska koppla in har 2 kontaktyter, där löddar man på sladden som man ska använda. I detta fallet finns det en liten stump fastlöddad redan, den kommer inte nå upp till drivdonet i skåpet. Det är 2 olika LED strips som ska upp till en o samma drivdon. Antingen löddar jag på en ny längre kabel, d.v.a 1 meter, eller så drar jag in stumpen i skåpet där jag skarvar den med annan kabel som går vidare till trafen.

Kabeln jag ska sätta sitter på sekundär sidan där det är 24 V, på andra sida(primär) så är det 230 V.

Den smala kabeln jag vill använda är verkligen tunn och jag är högst tveksam till att den skulle klara några 300 V som det står på den. Den är ju anpassad till deras 10 V system frågan är bara om den räcker till för 24 V.

På sekundären mot LED kan du ta den tunnare om du tycker den passar bättre, spänningen är inget problem och arean AWG 20 -> 0.5 mm2 fullt tillräcklig för vad donet kan ge.

• Gilla
snowjim
  • Laddar…
Mikael_L
Den räcker till 24V.

Men däremot mycket tveksamt om Malmbergskabeln är av godkänd typ för nätspänning (230V), oavsett vad den är märkt så måste den även vara typgodkänd.

• Gilla
snowjim
  • Laddar…
Det var sekundärsidan alltså... Då är det bara dumt att använda nätkabel då det ger fel signaler. Använd t.ex RKUB med tillräcklig area för den effekt du har.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.