8 003 läst ·
47 svar
8k läst
47 svar
Koppla in Hide a lite traf
Precis och nej, den tidigare trafen var aldrig inkopplad.hempularen skrev:
Det jag efterfrågar nu är jorden, vet ju att det är ett absolut måste i andra lampinstallationer där lampan inte är dubbelisolerande.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Jag misstog mig på vilket drivdon du hade nu, sorry.
Det nya har en tydlig märkning om att det ska skyddsjordas ja.
Det föregående drivdonet skulle dock inte har någon skyddsjord utan det hade en egen funktions- eller signaljord på SELV-sidan. Det är också märkt som dubbelisolerad.
Det nya drivdonet behöver troligen jordas för att i sig uppfylla EMC-kraven, det har ingenting med lamporna på SELV-sidan att göra och det finns inga utsatta delar som skulle behöva skyddsjordas. Det torde alltså handla om funktionsjord och inte skyddsjord så symbolen de använder är fel. Nåja, installationens skyddsledare ska anslutas i vilket fall.
Det nya har en tydlig märkning om att det ska skyddsjordas ja.
Det föregående drivdonet skulle dock inte har någon skyddsjord utan det hade en egen funktions- eller signaljord på SELV-sidan. Det är också märkt som dubbelisolerad.
Det nya drivdonet behöver troligen jordas för att i sig uppfylla EMC-kraven, det har ingenting med lamporna på SELV-sidan att göra och det finns inga utsatta delar som skulle behöva skyddsjordas. Det torde alltså handla om funktionsjord och inte skyddsjord så symbolen de använder är fel. Nåja, installationens skyddsledare ska anslutas i vilket fall.
Moderator
· Stockholm
· 57 821 inlägg
Aj, jag glömde frågan om skyddsjorden. Nu finns där ju en jordsymbol, då skall den ansutas. Jag misstänker att det egentligen är en funktionsjord för den där synksignalen, den är ju bara entrådsansluten i schemat.
Men som sagt, finns där en jordanslutning så skall den användas. Det räcker inte att gissa att den är onödig.
Men som sagt, finns där en jordanslutning så skall den användas. Det räcker inte att gissa att den är onödig.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
