Hej,
Jag ska koppla in en Hide a lite traf enligt följande : http://www.hidealite.se/Produkter/I...o_VSTR/1712552-1700649.html?variantId=1700645
Vi väggen har elektrikern lämnat 2 st 2 ledar kablar(Brun och blå), en av dem står det L och N vilket är ledare och nolla, den andra står det inget på. Dessa kablar ska vara kopplade till push dimmern i väggen.
När jag mäter så får jag 230 V mellan L och N, den andra kabeln får jag inget på, kanske är det 2 jord kablar? Men isåfall borde de ha annan färg tycker man? Slår jag på och av push dimmern så förändras inte strömmen i någon av kablarna? Förstår ju att push fungerar lite speciellt och att man måste stänga av strömmen helt för att jobba med det. Är det kanske så att jag ska göra precis som schemat säger och koppla in N och L och sen hoppa över jorden så länge? Eller ska jag anta att de andra kablarna är Jord?
Jag ska koppla in en Hide a lite traf enligt följande : http://www.hidealite.se/Produkter/I...o_VSTR/1712552-1700649.html?variantId=1700645
Vi väggen har elektrikern lämnat 2 st 2 ledar kablar(Brun och blå), en av dem står det L och N vilket är ledare och nolla, den andra står det inget på. Dessa kablar ska vara kopplade till push dimmern i väggen.
När jag mäter så får jag 230 V mellan L och N, den andra kabeln får jag inget på, kanske är det 2 jord kablar? Men isåfall borde de ha annan färg tycker man? Slår jag på och av push dimmern så förändras inte strömmen i någon av kablarna? Förstår ju att push fungerar lite speciellt och att man måste stänga av strömmen helt för att jobba med det. Är det kanske så att jag ska göra precis som schemat säger och koppla in N och L och sen hoppa över jorden så länge? Eller ska jag anta att de andra kablarna är Jord?
Stopp och belägg! Du ska inte anta något! Framförallt ska du aldrig anta att något är jord, det är så man skapar bränder och olyckor.
Är det inte så enkelt att dina två andra ledare ska gå till lampan? Då är det ju jättelogiskt att du inte kan mäta upp någon spänning på dem.
Är det inte så enkelt att dina två andra ledare ska gå till lampan? Då är det ju jättelogiskt att du inte kan mäta upp någon spänning på dem.
Jag frågar här just för att inte koppla in något på antagande, jag måste väl ändå skriva att jag antar eller misstänker hur det ska kopplas?
Tittar man på push schemat så finns det 2 trafer, troligen handlar det om när man kopplar in merän 5 meter LED strip då man ska ha flera trafer. Dock så måste nedre beskrivningen i Push schemat vara hur trafen ska kopplas in som ensa. N och L har jag redan märkta, frågan är hur jag reder ut vilket kabel som är push och jord i min andra kabel?
Tittar man på push schemat så finns det 2 trafer, troligen handlar det om när man kopplar in merän 5 meter LED strip då man ska ha flera trafer. Dock så måste nedre beskrivningen i Push schemat vara hur trafen ska kopplas in som ensa. N och L har jag redan märkta, frågan är hur jag reder ut vilket kabel som är push och jord i min andra kabel?
Vad är det egentligen du har ut från väggen? Två stycken tvåledare, det låter typ som lampsladd? Fast installerad?
Det finns säkert undantag, men i min värld ska du aldrig behöva lista ut vilken kabel som är jord. Isåfall har elektrikern gjort fel.
Du behöver nog ta en bild på hur det ser ut, annars kommer det här bli svårt. Kanske även en bild på hur det ser ut i brytaren?
Det finns säkert undantag, men i min värld ska du aldrig behöva lista ut vilken kabel som är jord. Isåfall har elektrikern gjort fel.
Du behöver nog ta en bild på hur det ser ut, annars kommer det här bli svårt. Kanske även en bild på hur det ser ut i brytaren?
Förstår det, här är lite bilder även om det inte är mycket :

http://i.imgur.com/jUWzcOk.jpg

http://i.imgur.com/JBxwtjN.jpg

http://i.imgur.com/dHaVuRD.jpg
Förstår att sista bilden inte säger så mycket men det är alltså en vanlig push strömbrytar för 3 lampor. Den som jag ska koppla in nu är den mittersta.

http://i.imgur.com/jUWzcOk.jpg

http://i.imgur.com/JBxwtjN.jpg

http://i.imgur.com/dHaVuRD.jpg
Förstår att sista bilden inte säger så mycket men det är alltså en vanlig push strömbrytar för 3 lampor. Den som jag ska koppla in nu är den mittersta.
Moderator
· Stockholm
· 57 821 inlägg
Helt säker är jag inte, men det ser inte ut som en kabeltyp som är tillåten att installera fast sådär.
Du måste ta reda på vart den andra kabeln går. Det är definitivt inte jord (Ja omöjligt är det ju inte, men i så fall borde du inte släppa den elektrikern över tröskeln igen).
Men hur är installationen tänkt?
Om vi antar att det är obruten fas och nolla i den ena kabeln, vilket du verkar ha verifierat med mätning.
Då bör du ha en, troligen två trådar från strömbrytaren till din push dimmer (kolla inkopplingschemat). I så fall är det väl en rimlig ansats att den andra (felvalda)kabeln kommer från brytaren. Men det måste du verifiera, öppna brytaren och undersök.
Hur skall lampan kopplas in? Skall du dra en lös kabel till den?
Du måste ta reda på vart den andra kabeln går. Det är definitivt inte jord (Ja omöjligt är det ju inte, men i så fall borde du inte släppa den elektrikern över tröskeln igen).
Men hur är installationen tänkt?
Om vi antar att det är obruten fas och nolla i den ena kabeln, vilket du verkar ha verifierat med mätning.
Då bör du ha en, troligen två trådar från strömbrytaren till din push dimmer (kolla inkopplingschemat). I så fall är det väl en rimlig ansats att den andra (felvalda)kabeln kommer från brytaren. Men det måste du verifiera, öppna brytaren och undersök.
Hur skall lampan kopplas in? Skall du dra en lös kabel till den?
Elektrikern drog in sladdarna till denna trafen : http://www.bygghemma.se/inomhus/el-...hor/led-dimtrafo-hide-a-lite-mdr-24v/p-345366
Det visade sig dock att de hade beräknat fel och att den trafen inte fungerade med push dimmern. De sa då att trafen behöver bytas ut och allt jag behövde veta var att den skulle kopplas till en push brytare. Det är alltså ingen dimmer inbyggd i själva strömbrytaren utan detta sköter trafen.
Vad jag förstod på elektrikern så skulle det vara enkelt att koppla in. Efter att jag tittat på schemat så kändes det självklart var L och N skulle kopplas .

De 2 andra omärkta kablarna var dock svårare. Min misstanke var att L och N är matningen och sen ska det då till en signal kabel från push brytaren precis som schemat visar. Efter som det är kök så ska det också finnas en jord så min slutsats blev att i den omärkta kabeln så är det jord och signal kabel.
Men vad jag förstår från er så kan det omöjligt vara så?
Kanske är det så att jag får mäta mig fram till vad som är vad enligt detta : https://www.byggahus.se/forum/el/6750-mata-sig-fram-till-fas-och-nolla.html
Det visade sig dock att de hade beräknat fel och att den trafen inte fungerade med push dimmern. De sa då att trafen behöver bytas ut och allt jag behövde veta var att den skulle kopplas till en push brytare. Det är alltså ingen dimmer inbyggd i själva strömbrytaren utan detta sköter trafen.
Vad jag förstod på elektrikern så skulle det vara enkelt att koppla in. Efter att jag tittat på schemat så kändes det självklart var L och N skulle kopplas .

De 2 andra omärkta kablarna var dock svårare. Min misstanke var att L och N är matningen och sen ska det då till en signal kabel från push brytaren precis som schemat visar. Efter som det är kök så ska det också finnas en jord så min slutsats blev att i den omärkta kabeln så är det jord och signal kabel.
Men vad jag förstår från er så kan det omöjligt vara så?
Kanske är det så att jag får mäta mig fram till vad som är vad enligt detta : https://www.byggahus.se/forum/el/6750-mata-sig-fram-till-fas-och-nolla.html
Rent tekniskt kan det vara så som du tror, men då borde din elektriker byta yrke.
Du kan inte mäta dig fram till det här, du behöver öppna din brytare och söka dig fram därifrån. Alternativt ringer du en annan elektriker som får lösa det.
Varifrån kommer kabeln som är märkt med L och N?
Du kan inte mäta dig fram till det här, du behöver öppna din brytare och söka dig fram därifrån. Alternativt ringer du en annan elektriker som får lösa det.
Varifrån kommer kabeln som är märkt med L och N?
Tråkigt, behövde koppa in detta för att se så att LED strippen fortfarande var hel, annars är det inte lönt att fortsätta jobbet. Råkade nämligen sätta en skruv genom skenan som gick vidare in i strippen, den verkar ha klarat sig men det kan jag inte veta förrns det blivit inkopplat.
Får försöka få tag på elektrikern och se hur de tänkt med kopplingen.
Får försöka få tag på elektrikern och se hur de tänkt med kopplingen.
Öppna och titta hur det ser ut vid brytaren som föreslagits, men sen är det som sagt ändå en tvivelaktig installation med fel kabeltyp. Frågan är då om den som gjort jobbet är rätt att rådgöra eller fortsätta med, men tillfälligt för din test kan du väl bara koppla in matningen L-N till donet och ev påverka push med en lös bygel.
Såhär ser strömbrytaren ut, det var denna de satte först(närmst där belysningen ska sitta), sen finns det en till precis likadan i andra ändan av rummet :

http://i.imgur.com/psN7J1Q.jpg

http://i.imgur.com/sTErW9x.jpg

http://i.imgur.com/psN7J1Q.jpg

http://i.imgur.com/sTErW9x.jpg
Det finns ett härligt precis ovanför strömbrytaren. Tror dock att jag behöver stänga av strömmen först för att dra i de där sladdarna.

http://i.imgur.com/m70hBr8.jpg
Är inte kopplingarna där så vet jag inte var på vinden de lagt dem.

http://i.imgur.com/m70hBr8.jpg
Är inte kopplingarna där så vet jag inte var på vinden de lagt dem.
