Hej
Jag har letat och sett att det finns massa beskrivningar på hur man drar TP kabel i befintliga rör där tele går. Skulle ändå önska lite hjälp då huset har ett telejack I typ varje rum. Om jag slänger upp en elritning från byggnationen (-94), skulle någon kunna vägleda mig hur jag ska göra?? Vilket uttag jag ska dra till/från. Och fråga två, måste man ha telekablar? Kan man bara dra ut alla?
Jag har letat och sett att det finns massa beskrivningar på hur man drar TP kabel i befintliga rör där tele går. Skulle ändå önska lite hjälp då huset har ett telejack I typ varje rum. Om jag slänger upp en elritning från byggnationen (-94), skulle någon kunna vägleda mig hur jag ska göra?? Vilket uttag jag ska dra till/från. Och fråga två, måste man ha telekablar? Kan man bara dra ut alla?
Du behöver inga telekablar om du inte har fasta telefoner. Troligen går teleledningarna från rum till rum i en eller en par slingor. Troligen kan du få in några kat 5e utp kablar i rören. Telekablarna som du drar ur fäster du i en dragfjäder som du sedan använder för att dra i dina datakablar. Hur många datakablar du får i beror på hur rör/slang är förlagda, hur långa sträckor det handlar om och och om du får hjälp av någon som helst dragit tråd tidigare.
Det viktigaste att tänka på är att ditt gamla telenät är kopplat i serie, i dagligt tal, eller mera korrekt kaskad. Ditt nät ska istället kopplas som ett stjärnnät, alltså utgå från en punkt. Detta gör att det ofta blir problem när man ska dra om nätet. Rent tekniskt kan man till viss del uppnå ett stjärnnät om man i centrum, vid din router, börjar med flera kablar, som sedan droppas av vid varje uttag. Du kan ev få in tre stycken kablar, men endast kortare sträckor. Jag hade bestämt mig för max två rum där jag behöver trådat. Om du behöver flera kan du ju som alternativ alltid sätta en switch på vägen, med bara en kabel i röret, plocka ut ett par portar i detta rum, och därifrån koppla vidare i huset. Då får du ändå ett stjärnnät men du kan lättare dra i rören utan att de fylls upp. Det blir inte perfekt eftersom du förlorar kapacitet mellan dina burkar, men det är troligen inget du ens märker till dagligt bruk. Man kan använda de gamla kablarna som dragtrådar, de har ingen funktion i ditt nya nät, såvida du inte ska använda dina gamla telefoner, men det är mest gamlingar som gör numera, då de ofta är fästa vid sina lutar.
Oops, jag förlorade med 9 minuter!
Oops, jag förlorade med 9 minuter!
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 887 inlägg
Om det är vanliga 16mm VP rör, så går det enl. min erfarenhet bara att få i 2st nätv. kablar. och även då kan man behöva kabelsmörja (finns som specialglidmedel), använd inte ex. diskmedel som det ibland tipsas om, det torkar, och kablarna blir som fastlimmade i rören.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inkommande fiber är i vardagsrummet till höger om altandörren. Funderar ev dra den till det större sovrummet och därifrån dra till varje rum som behöver tp. Kravet är att det måste komma ut en kabel på snedväggen mot badrummet fast ut mot hallen.
Och här är övre plan
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara