Hej!

Vi bygger nytt och har gjort ett tillval så vi har 2st jordfelsbrytare (istället för bara 1st). Förutom frånluftsvärmepump har vi även en rad olika utomhusuttag på olika delar av huset som ska användas för olika saker (infravärme, motorvärmare etc.). Min korta fråga är: hur bör man planera våra 2 JFBs - tex. sätta endast alla utomhusuttag på JFB 1 och allt annat (inkl. kyl+frys etc.) på JFB 2? eller har ni någon annan smart uppdelning att rekommendera?

Har sett lite olika trådar kring detta men ingen som berör just utomhusuttag+värmempump+annat, fördelat på 2st JFB så jag vore mycket tacksam för input! :-)

Mvh,
Fredrik

Det är frånluftsvärmepumpen som ev. ställer till det. Den kan vara bra att ha på en egen. Kyl+frys är däremot helt oproblematiska idag. De tjuvlöser inga JFBer längre. (Och om resten av huset blir svart och stänger av kyl/frys så märker man det, vilket är bra.)

Vissa apparater kan läcka en del, och har man många så kan man behöva dela upp av det skälet, men det är knappast något som är vanligt. Vi har inte många rapporter om det.

Så, utan att veta några detaljer, så är ute/inne en mycket bra första uppdelning. Det är främst utomhus som man får fuktproblem som löser, och om de gör det är det ju trevligt om inte resten av huset blir svart.

• Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Tack för ditt svar! Jag är ju inte orolig för att några av apparaterna inne (tex. pumpen, kyl & frys) löser ut JFB utan det är snarare så att jag vill skydda dessa från att JFB löses ut av saker som har lätt för att lösa ut (tex. då uttag på utsidan). Om detta resonemanget verkar rimligt så antar jag då det är bäst att lägga alla utomhusuttag på JFB 1 och sedan allt annat på JFB 2?

Tack igen!

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Titta först på vad installationsanvisningen till LVPn säger, de kanske avråder från en JFB eller kräver en dyr typ B. Så den ska ev utelämnas från JFB, eller ha en helt egen.

Sedan är det alltid bra att blanda lite, så att du lägger lite strategisk icke kritisk belysning på "ute"-JFBn så att du ser om den löst och motorvärmaren därmed är utan ström.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Mikael_L
Ute/inne är min normala rekommendation till uppdelning.

Jag har ungefär så själv, men jag har även TM och TT på denna JFB.
Vilket var bra i våras då ett dåligt värmeelement i TM började lösa JFB'n, och vi slapp få mörkt i huset, utan bara utomhus.

Nu funderar jag lite på att sätta alla andra problemgrejer inomhus på utomhus-JFB'n. Ugn och DM. Dvs alla prylar med värmeelement (som är kända för läckström).

Värmepumpen här ligger utanför JFB helt och hållet, helt enligt installationsanvisningarna som angav att antingen ska det vara 100mA JFB eller ingen alls.

Men detta är en frånluftsvärmepump, fast inkopplad. En stickproppsansluten L/L-VP är inte tillåten att ha utanför JFB. Men fast ansluten är det troligen OK dock.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.