Det finns en risk med en massa korskopplare, går en sönder är det inte helt enkelt att hitta den.
Av bara farten så har jag tre korskopplare och det fungerar, ännu.

Protte

Snailman
Ok, monterat sex dosor nu, och märker att det behövs en eller två till, så blir 7 eller 8 strömbrytare (har en korridor genom hela huset, 20 meter som i sista tredjedelen övergår i ett vardagsrum) tänker dra en slang från brytare till brytare och från första brytaren en slang upp till den takdosa som matas från centralen, och förbereda för montage av korskopplare.

Det jag undrar är om den dragningen gör det möjligt att istället ha ett impulsrelä? (om man har ett impulsrelä, ska man då ha återfjädrande brytare?)

Absolut. Dessa tryckknappar, som ska vara återfjädrande, parallellkopplas med varandra så det blir bara två trådar.

OT:
har en korridor genom hela huset, 20 meter
Vad är det för hus? :wow:

Det är ju med den här typen av behov som knx är ett mycket bra alternativ.

Snailman
jbr skrev:
Det är ju med den här typen av behov som knx är ett mycket bra alternativ.
Jo, funderade på det, men insåg att jag inte har tid att sätta mig in i det, och inte kunde beräkna hur mycket extra det skulle kosta.

Snailman
hnurre skrev:
OT:

Vad är det för hus? :wow:
Jag har ritat det själv, men snott delar från andra hus, sen fick jag bygga dubbelgaraget i vinkel så det blir som ett L, för att allt skulle få plats på tomten.

Långa delen i L:et är 20 meter och som mest 11 meter bred som smalast 8,5m bred, korta delen av L:et 16,5 meter och 7 meter bred.

Men korridoren är typ 13 meter först sen övergår den i vardagsrum med ryggåstak mellan 9,5 och 11 meter brett

Jag har fönster i båda ändar, så man kan se 20 meter genom huset:)

Hall kök och vardagsrum har öppen planlösning ihop, så det blir inte så mycket korridorkänsla av det.

Interiör av en huskonstruktion under byggnation med synligt takstolar och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Snailman
Bo.Siltberg skrev:
Absolut. Dessa tryckknappar, som ska vara återfjädrande, parallellkopplas med varandra så det blir bara två trådar.
Ok, då drar jag i trådar för korskopplare så får Elektrikern ändra till impulsrelä om han vill sen, behåller taken öppna, men det hjälper ju inte för de slangar jag bara drar i väggarna, som en del av dem mellan korskopplarna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.