Tänker jag rätt här att det ska gå och koppla denna häll på 1-fas 20A?
Indukstionshäll Folklig från IKEA
Spänning: 220-240V.
Anslutningseffekt: 7200W.
Ström: 2x16A eller 1x32A.
Effekthantering
Tack vare funktionen Effekthantering kan användaren, efter behov, ställa in den högsta effekt som spishällen kan uppnå.
4 maximala effektnivåer är tillgängliga och visas på displayen: 2,5 4,0 6,0 7,2 kW
Om jag ställer in den på 4,0kW så ligger jag under 20A.
Tänker jag rätt så långt?
Jag blir dock inte klok på kopplingsschemat. Nån som vet hur plintarna faktiskt ser ut på hällen?
Indukstionshäll Folklig från IKEA
Spänning: 220-240V.
Anslutningseffekt: 7200W.
Ström: 2x16A eller 1x32A.
Effekthantering
Tack vare funktionen Effekthantering kan användaren, efter behov, ställa in den högsta effekt som spishällen kan uppnå.
4 maximala effektnivåer är tillgängliga och visas på displayen: 2,5 4,0 6,0 7,2 kW
Om jag ställer in den på 4,0kW så ligger jag under 20A.
Tänker jag rätt så långt?
Jag blir dock inte klok på kopplingsschemat. Nån som vet hur plintarna faktiskt ser ut på hällen?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tycker du tänker helt rätt det är ju bra om man kan ställa en maxeffekt och med 4 kW blir det ju perfekt. Troligtvis ser plinten ut som den övre högra så du får bygla R och S för enfasmatning. Nu spelar det mindre roll hur plinten är gjord man får gå på den tydliga färgmärkningen med två blå nollor och brun-svart som fas(er).
Moderator
· Stockholm
· 57 857 inlägg
Jag tror iofs, att den fungerar bra även med 6kw begränsning. Det blir bara korta stunder som den kör på max, troligen tål säkringen (och därmed kablarna) den överlasten.
Jag kan ju testa med 6kw också. Jag har inte kollat vad huvudsäkringen är på, men jag misstänker att den också är på 20A? I sånt fall finns det väl en risk att den brinner istället om man har k/f, vinkyl, tv, stereo och lite belysning igång samtidigt?hempularen skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 857 inlägg
Om detta är en lägenhet, så var den klassiska lösningen enfas 25A matning, alltså 25A huvudsäkring och 20A spissäkring.
De övriga förbrukarna du nämner drar försumbart med ström jämfört med hällen, har du dessutom en separat ugn, på egen säkring så kanske iofs. huvudsäkringen börjar komma i farozonen, diskmaskin, kaffebryggare, dammsugare osv. är sådant som drar mycket ström.
De övriga förbrukarna du nämner drar försumbart med ström jämfört med hällen, har du dessutom en separat ugn, på egen säkring så kanske iofs. huvudsäkringen börjar komma i farozonen, diskmaskin, kaffebryggare, dammsugare osv. är sådant som drar mycket ström.
Klicka här för att svara