Jag har rivit en lekstuga dit någon tidigare ägare dragit el. Tyvärr så har "elektrikern" i detta fall dragit nån grå gummikabel i ett vp-rör från ett infällt vägguttag på huset och vidare i vp-röret under plattläggningen, snett under uppfarten och till lekstugan. :confused:
Jag misstänker att gummikabel i vp-rör under mark aldrig kan ha varit OK, men nu skulle jag vilja återanvända denna kanalisation för att få ett eluttag på en stolpe ungefär där lekstugan stod. Skulle det vara nästan OK att dra EKLK i vp-röret?

Jag vill helst slippa att riva upp plattläggningen för att gräva ner kabelskyddsrör istället, för i så fall borde det var helt OK med EKLK. Finns det någon annan smäcker kabel som är tillåten för förläggning i kabelskyddsrör i mark som jag kan ansluta i det infällda vägguttaget?

För övrigt så har gummikabeln börjat smulas sönder, så den är urkopplad i vägguttaget, men kvar i vp-röret för att kunna användas som dragtråd om det skulle bli aktuellt ;)

Mikael_L
Det är nästan OK att dra EKLK i VP-röret.

Det är helt OK att dra N1XV, EKKJ eller Aceflex i VPröret. :)

Själv skulle jag valt N1XV om det funkar att dra genom den, och aceflex som reservalternativ.
Tänk på att om du använder aceflex måste du koppla med kopplingsdon som tillåter finkardeliga ledare.

Redigerat:
  • Gilla
BrokenArrow
  • Laddar…
hsd
Ändhylsor på den finkardeliga kabeln löser probblemet med materialvalet

Redigerat:
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
hsd skrev:
Ändhylsor på den mångtrådiga kabeln löser probblemet med materialvalet
Fast kanske inte helt korrekt i en wago 773 eller Helacon toppklämma.

Eller Torix för den delen heller.

Det är bara en lösning för skruvplintar. ;)

Men ändhylsa och ubåt eller annan skruvplint blir kanon.

Eller bara köra med wago 221/222, handbromswagon rakt av.

• Gilla
T7229
  • Laddar…
Vilken storlek är det på vp röret?

Jag hade valt Aceflex före N1XV pga smidigheten när du ska dra i rör. Jag har för mig att den är något tunnare också.

• Gilla
1Sandin
  • Laddar…
tommib
Hur mycket ström ska du ha ut? Räcker det med 3G1,5?

Ja, 3G1,5 räcker. Det är bara 1,5 fram till dosan där jag ska ansluta, och avsäkrat 10A.

Äntligen blev det av att göra klart detta. Det blev EXLQ Plus 3G1,5 tillslut. Inte helt enligt regelverket, men jäklar vilken bra kabel!! Smal men samtidigt så styv att den går trycka några meter genom slang. Enkel att skala, lätt att få snygg klamrad.

• Gilla
Jo J-son
  • Laddar…
Mikael_L
BrokenArrow skrev:
Äntligen blev det av att göra klart detta. Det blev EXLQ Plus 3G1,5 tillslut. Inte helt enligt regelverket,
Egentligen skrev jag fel i mitt första inlägg i tråden. :o

EKLK och EXLQ är OK dragen i markrör i mark.
Att jag skrev som jag skrev beror bara på att jag personligen tycker att en riktig jordkabel typ N1XV är att föredra då den i princip inte är dyrare och på ett helt annat sätt faktiskt avsedd för markförläggning.

Men din EXLQ är godkänd, bara den den ligger i rör.

Nu är det väl även så att EXLQ är nästan dubbelt så dyr som N!XV

• Gilla
Greve_Gorr och 1 till
  • Laddar…
Elbutik: N1XV 3G1.5 12kr/m EXLQ-plus 3G1.5 14,90kr/m (50m)
Clasohlson: EXLQ-plus 3G1.5 14,76kr/m (25m)

Ingen större prisskillnad, och lättillgängligt hos Classe! :sly:

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.