Hej!

Jag håller på att bygga om hemma och har flyttat en vägg. Innan jag stänger den nya väggen tänkte jag passa på att dra nätverkskabel, så jag är på G att montera RJ45 / datauttag. Rätt grön på renovering, så jag har en bunta frågor:

1) Vad är skillnaden mellan en "apparatdosa" och en "VP-2 dosa"? Jag tycker de ser EXAKT likadana ut, men det verkar som vp-2 har något mindre diameter än standard 70 mm som borras med T70 dosfräs. När skall man använda vanliga apparatdosor och när skall man använda VP-2?
I mitt fall verkar mina datauttag passa perfekt i vanliga apparatdosor (http://www.jula.se/catalog/el-och-b...ionsmateriel/apparatdosor/apparatdosa-412013/) men kan ju byta till VP-2 om det har någon betydelse?

2) Hur fäster man bäst apparatdosor? Jag har byggt en vägg med stålreglar och sett att det finns stålregelfästen, men är lite skeptiskt till att dessa bygger ca 1-2 mm ut från regeln, känns som det kommer skapa en bula i osb+gipsväggen? En annan idé jag haft är att skruva apparatdosan i en träbit och sen limma den mot baksidan av väggen / OSB. Borde väl hålla med ett bra lim? :) Alt bara skruva apparatdosan rakt in i OSB "från baksidan"?

3) Vad är rekommenderad dimension på vp-rör om man skall dra 2 rj-45 kablar? Funkar det med 16 eller skall jag gå till 18 mm t.o.m 20 mm?

4) Nätverkskabeln skall gå rakt upp genom taket, till vinden precis ovanför. Är det OK att borra rakt upp i regeln eller förstör jag regeln då? Jag tänkte ha ett datauttag på varje sidan om väggen, så det blir totalt 2 rör upp på vinden med 4 kablar

5) Skall man använda VP-rör eller flexslang?

VP-2 är inget annat än en lite bättre apparatdosa.
Vill du inte använda regelfästen kan du göra kottlingar av trå som du fäster/skruvar i stålregeln eller i enklingen, det finns även dosfästen av plast dom man bygger ihop och limmar på enklingen.
För två datakablar skulle jag dra 20 mm rör SAMT dra i kablarna innan väggarna stängs.
Det går bra att borra rakt igenom regeln, gärna på mitten. Oavsett dosor eller slang ska dom fästas med ca 60 cm mellanrum, tex najas i regeln.
Ska du bara rakt upp är det lite lättare med rör ( inte lika lätt att misslyckas).

Kör 20 slang
Jag körde 16 i första rummet eftersom det var det innan
Överallt annars har jag rivit allt och kör 20. Grymt mycket smidigare

1, det är samma dosa fast med olika egenskaper. Vp2 har justerbar ring som gör att du kan skruva ut den om du måttat lite tokigt eller behöver mer utrymme bakom. Men i ditt fall funkar vanlig a-dosa hur bra som helst!

2, fäst en regelbit i plåtreglenå kör regelskruv för dosor rakt in så sitter det kanon. Annars finns där vissa fästen för att limma fast om fu enklat vägggen på andra sidan.

3, RJ-45 kablar finns inte. Men cat6-kablar menar du nog! Ju större desto bättre! Alltid lättare att dra, speciellt om det är längre sträckor. Men ska du bara upp på vinden å sen ha det löst, eller möjlighet att skarva rör där sen så räcker 16 till det.

4, du kan borra ett 16-18mm hål rakt upp utan problem.

Vp-rör är släta på insidan och är alltid lättare att dra igenom. Så har du möjlighet så rekommenderar jag att använda vp i största möjliga mån!

Tänk på att inte sticka upp röret ovanför isoleringen på vinden. Om du gör det finns risk för kondens som rinner ner i dosan.

Och OM det sticker upp så täta röret med tex lite isolering och en klick latex eller silikon

Stort tack för alla svar! Bra input med isolering för rören, det hade jag inte tänkt på överhuvudtaget.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.