19 645 läst ·
28 svar
20k läst
28 svar
Hur vet man när elstammar ska bytas?
Kostnaden för uttag i rum som annars är i hyggligt skick och man ändå inte har tankar på att för tillfället renovera rummet/byta elapparaterna.Kapten_Haddock skrev:
Det behöver ofta dras fram jordledare, vilket innebär en del tid och pengar, och ibland byte av kablar om det är utanpåliggade el - med följd att färg och tapeter blir förstörda.
Och vad är vinsten med att få jordade uttag?
Hur många apparater har du hemma med jordad stickpropp?
(Om du bortser från köket, garaget och utomhus och andra ställen där det aldrig varit tillåtet med ojordade uttag)
Byter man ledningar, så tycker jag man byter till jordat, just för att det är den "nya" standarden. Annars håller jag med Mikael ovan. Jag har mycket få apparater som kräver jordat, om man undantar köksapparater, utomhus grejjor, verktyg plus några datagrejjor ("fasta" datorgrejjor, skrivare, stationära datorer etc - dvs kontorsprylar - brukar vara jordat).
Dock, en sak att komma ihåg, många gamla lampor har kronkoppling, dvs tre poler, så man kan tända olika delar av en lampa. Jag har förgäves sökt efter nåt sätt att behålla denna funktion om man jordar rummet, men jordar man måste man byta även takkontakten - vilket jag tycker känns lite onödigt om man har jordfelsbrytare och (som vi har) 280 i takhöjd. Ingen kommer åt lampan, och skulle nån göra det och det var ett jordfel så är inte själva lampan likförbaskat jordad, bara uttaget, och jordfelsbrytaren kommer isåfall göra sitt jobb...
Men, jag håller med de andra som skrev 1) petskyddade uttag (DIREKT! eller tejpa över en sån plastplugg så barnen inte kommer åt) 2) jordfelsbrytare (helst nästan direkt). Då är personsäkerheten rejält höjd. Har man inte barn, skulle jag skita i petskydden... och bara gå på jordfelsbrytare.
För brandrisken, byt alla gamla torra kablar.
Dock, en sak att komma ihåg, många gamla lampor har kronkoppling, dvs tre poler, så man kan tända olika delar av en lampa. Jag har förgäves sökt efter nåt sätt att behålla denna funktion om man jordar rummet, men jordar man måste man byta även takkontakten - vilket jag tycker känns lite onödigt om man har jordfelsbrytare och (som vi har) 280 i takhöjd. Ingen kommer åt lampan, och skulle nån göra det och det var ett jordfel så är inte själva lampan likförbaskat jordad, bara uttaget, och jordfelsbrytaren kommer isåfall göra sitt jobb...
Men, jag håller med de andra som skrev 1) petskyddade uttag (DIREKT! eller tejpa över en sån plastplugg så barnen inte kommer åt) 2) jordfelsbrytare (helst nästan direkt). Då är personsäkerheten rejält höjd. Har man inte barn, skulle jag skita i petskydden... och bara gå på jordfelsbrytare.
För brandrisken, byt alla gamla torra kablar.
Produkter som diskuteras: "plastplugg"
Plastplugg
Plastpluggar är universella infästningskomponenter som är avsedda för en rad olika användningsområden och material. Tillverkade av slitstark plast, dessa pluggar kan användas med en mängd olika skruvar och bultar för att skapa säkra och
Läs mer
Fast inkoppling är väl den korrekta lösningen.JohanLun skrev:
Behålla den gamla kronkontakten och skippa jordledaren är den olagliga och felaktiga lösningen, men som ändock kan vara helt riskfri under vissa omständigheter.
Jag vill inte uppmana till felaktigheter, inte heller skriva någon på näsan i onödan. Men under rätt förutsättningar kan det ju vara ofarligt (men fel), och om man sen inte missar att ta bort det felaktiga när förutsättningarna ändras, inkl när man flyttar ifrån, så får man väl göra som man vill.
Lika lite som jag har synpunkter på folk som går mot rött när inga andra trafikanter störs eller riskerar skada en, eller lite fortkörning på en fin sommarväg.
Riskbedömning ingår som en del i att leva.
Men det korrekta sättet att behålla kronkopplingsfunktionen är att koppla in fast och med korrekt material.
Men att behålla det rummet ojordat lär väl funka rätt OK åxå, om man nu inte tycker man gör en så stor modernisering att man måste uppgradera till jordat... Men byter man bara ledningarna och byter till petskyddade uttag, men inte lägger till några uttag etc kan det ju inte vara frågan om så stor ändring att detta krävs?Mikael_L skrev:
Jag tycker kron är lite coolt, men egentligen, det funkar ju rätt OK med en "dimmer" också i de flesta fall för att uppnå samma sak, men det finns väl vissa typ kristallkronor som har 2 olika belysningar. Just nu har vi faktiskt ingen "äkta kron" lampa, men mina föräldrar har ett gäng gamla lampor som funkade på det sättet. Dock är det lite trist när man har fina gamla brytare med två knappar där en blir funktionslös. Nu tänkte jag nog sätta in z-wave, då kan man ju låta den gamla kronkopplarn styra varsin ingång på en zwavepuck...
Kom långt från ämnet... För att komma tillbaka... det känns skönt när den nya elen börjar komma på plats... Dock var faktiskt våra ledningar som går i pansarrör och från gissningsvis 1941 (när man moderniserade huset med masonit och infälld el i vissa rum) i förvånansvärt bra skick... Däremot blykulon som gissningsvis är äldre än så, den är torr som fnöske...
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 847 inlägg
Man får inte glömma att ojordat kräver att rummet är isolerat och att det inte finns någonting som har kontakt med jord i rummet. Viss renovering kanske därför kräver jordning av rummet, t.ex borttagning av väggar. Det kanske även redan finns skäl i form av vattenradiatorer som man tidigare blundade för.
Sedan är det faktiskt så att apparater också kan ställa krav på jordade uttag. Om flera jordade apparater ska användas i samma rum så rekommenderades jordning av uttagen i de gamla föreskrifterna.
Sedan är det faktiskt så att apparater också kan ställa krav på jordade uttag. Om flera jordade apparater ska användas i samma rum så rekommenderades jordning av uttagen i de gamla föreskrifterna.
Är det en värmetermostat av något slag på bilden? Ser ut att matas via stickpropp med fast installation efter. Känns inte helt ok i så fall.
Knoppledningsinstalation är ju grymt häftigt.Mikael_L skrev:Coolt, det är inte varje dag man får se en knoppledningsinstallation.![]()
Den kan möjligen vara lika gammal som huset, men den verkar inte vara inkopplad längre. Men jag ser inte "andra änden", så säker på det kan jag inte vara.
I övrigt ser jag inget direkt alarmerande i bilderna.
Inget förutom knoppledningen är kvar ifrån byggåret. det andra på bilderna är från ca 60-talet och fram till 1990-2000 typ. Eljo trend apparatserie kom väl på sent 80-tal typ ...
Man kan lite kort säga att alla ledningar före ca 1950 är idag mycket hög tid att byta ut. Men runt det årtalet blev det mesta som sattes upp PVC-isolerade ledningar som ofta fortfarande idag är i prima skick. Jag blir alltid så fascinerad när jag drar ut 60 år gamla ledningar och upptäcker att de är lika fina och mjuka som att de sattes upp i år.
Vad det gäller vägguttag och strömbrytare så går det inte att bedöma skick på bilder, ja utom om de är fysiskt trasiga typ spruckna i plasten.
Men gnistrar det och låter när man slår om strömbrytare eller sätter i/tar ur stickkontakter eller om stickkontakter blir varma efter ett tag så är det bra tecken på att skicket har blivit dåligt.
Nu kan en del äldre strömbrytare gnistra lite ibland även om de är bra, de gjorde nog det redan som nya. Men generellt så är det ändå indikationer man gå efter.
för 10år sen stötte jag på min första den var ju självklart tagen ur drift men jag lyckades övertala ägarna att spara en bit i ett av källarrummen så jag kunde bygga om den till 12v och koppla in den igen. Den är i drift igen!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Detta med knoppledningen - det är den svarta tråden ni menar va? Har lagt upp en bild till på vart den svarts ledningen går - det vill säga till en lampa. Hur vet man om den fortfarande alstrar ström? Kan man kolla det själv?
Kapten_Haddock skrev:
Ja, dom lurar en del, men inte mig heller.
Fula och inte alls speciellt "retro" om man synar dom lite.
Dessutom dålig plast. Min svåger har haft sådana ett par år och vissa plastdetaljer har gulnat.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden