O
Jag har börjat rota i en gammal köksinstallation. Anledningen till undersökningen är att lägenhetens ägare låtit installera en jordfelsbrytare som löser ut i tid och otid. Elfirman skyller på gamla ledningar och tycker det är sånt som händer när man sätter in jordfelsbrytare i en gammal fastighet.

Jag gjorde därför en isolationsmätning. Det visade sig mycket riktigt att delar av köksinstallationen hade dåliga ledningar. Det rör sig om en nödlösning där man inte kunnat dra nya 1-fasgrupper utan istället valt att göra en 3-fasmatning till första dosan och sedan delat upp den där. Gissningsvis har de gamla ledningarna skadats när man dragit in extra ledare i de gamla plåtrören. Först trodde jag det var dåliga anslutningar i torixhattarna men så lätt var det tyvärr inte.

I dagsläget sitter det:

Matning: 5 x 2,5 kvmm med L1, L2, L3 (vit), N (svart), PE (röd), avgrenat och avsäkrat enligt nedan:
- Grupp 1: 3 x 2,5 kvmm med L (vit), P (svart), PE (röd), proppsäkring 16A.
- Grupp 2: 3 x 1,5 kvmm med L (svart), N (blå), PE (gul/grön), proppsäkring 10A.
- Grupp 3: 3 x 1,5 kvmm med L (svart), N (blå), PE (gul/grön), proppsäkring 10A.

Hur borde det se ut enligt dagens normer:

1. Vilka färger väljs lämpligen för L2 och L3? Bör det vara tre bruna faser eller brun, svart och vit?
  2. Följdfråga: Med brun, svart och vit -- bör man då fortsätta med dessa färger i de tre enfasgrupperna eller växla över till brunt i övergången till separata enfasgruppledningar?
  3. En av 1-fasgrupperna är, och behöver även i fortsättningar vara, på 16A. Det innebär att matningsledningarna behöver var 2,5 kvmm för L1, N och PE. Men vad gäller för L2 och L3?
  4. Behöver de också vara 2,5 kvmm och avsäkras 16A eller är det tillåtet att gå ned till 1,5 kvmm och avsäkra dessa 10A?
  5. Om alla bör vara 2,5 kvmm bör de då också avsäkras 16A eller är det tillåtet att ändå gå ned till 10A på två av enfasgrupperna?

Redigerat:
1. Om det är trefasledningen du menar så är standardfärgerna för L1, L2 och L3 är idag brun, svart, grå.

2. Valbart, jag skulle växla till brunt eftersom man kan se det just som en enfasledning sett från uttag och strömbrytare som man får byta utan behörighet.

3-4. Det finns ett råd i reglerna som säger att skydden för samtliga faser skall ha lika egenskaper. Jag tror det avser just trefasledningar, när dessa matar en trefasförbrukare. Jag ser inga hinder att dimensionera varje enskild fas i fall där de splittras upp i enfasgrenar. Man får ju ta konsekvensen att använda en neutralledare i trefasledningen med samma area som den fasledare som har störst area. De andra fasledarna behöver inte ha denna area, varken i trefasledningen eller i enfasledningarna. Man bör givetvis notera detta i gruppförteckningen. Detta betyder ju inte att det är lämpligt med sådana blandningar vid nyinstallation utan man får se det som en nödlösning vid rådande förhållanden.

5. Det är alltid tillåtet att undersäkra. Man kan ju vilja ha en högre area för att få ned spänningsfallet.

• Gilla
Patrik_Hed och 1 till
  • Laddar…
O
I stort sett som jag förväntade mig med andra ord. Hade faktiskt för mig att var grå men blev lurad av en Google-sökning som landade här på BH där det stod vit. Får skylla på att "sawsaw" och att det var ett gammalt inlägg! ;-)

Tack! :thumbup:

Nåja, det är inte så stor skillnad på grå och vit :)

Finns det behov av en 16 a grupp när köket är trefasmatat? Det hade nog varit betydligt enklare att få i 5 G 1'5 mm2 istället.

Exakt hur gjorde du isolationsmätningen? Visst är det möjligt att du har ett isolationsfel där på trådarna du nämner, men det känns ändå inte som det vanligaste. Jag antar nu att vi pratar om PVC isolerade trådar, inte gamla textilisolerade trådar.

Väldigt händig inställning utav elfirman. Dom borde naturligtvis hitta orsaken till jordfelet i stället för att skylla på gamla ledningar. Det är inget fel på FK från 50-60 talet, om ingen åverkan skett på dom.

//Patrik

Fast om de kommer med den typen av uttalanden, så skulle iallafall jag misstänka att de inte heller är så effektiva att felsöka. Så det är inte en elktriker jag skulle välja för felsökning, kan bli dyrt om man ger sig på en planlös felsökning utan någon teststrategi.

• Gilla
Tobbe_3 och 1 till
  • Laddar…
hempularen skrev:
Exakt hur gjorde du isolationsmätningen? Visst är det möjligt att du har ett isolationsfel där på trådarna du nämner, men det känns ändå inte som det vanligaste. Jag antar nu att vi pratar om PVC isolerade trådar, inte gamla textilisolerade trådar.
Att få i fem ledare i ett i hål på 13 mm kräver nog rätt mycket dragkraft. Detta skulle innebära att en vass plåtkant blir till en kniv. Alternativet kan vara en EKLK 5 G 2.5 mellan central och dosa. Den förläggningen kan ev.döljas av köksskåp eller spacklas och målas i tak- väggkant.

O
Köket är renoverat för säkert tio år sen. Att riva runt i det för att ändra eldragningen och göra åverkan på ytskick och snickerier är inte aktuellt. Elfirman i fråga var underentreprenör för en badrumsrenovering som utfördes för mer än halvår sedan, och jag har full förståelse för att de inte ser felsökning och åtgärder i köket som en del av det arbetet nu. Gissar att det är få elfirmor som faktiskt kontrollmäter alla grupper i en central vid ett sådant arbete. Tror mer på testknappen på JFB och uttagsprovaren i några av uttagen och sen får det vara bra. När jag mätte så kopplade jag först ur alla förbrukare, lossade gruppledningarna i helt i centralen och mätte mellan alla ledare parvis för sig. Sedan kopplade jag även ur ledarna i alla mellanliggande dosor och mätte igen för att hitta vilken sektion som var skadad. Nu har vi i varje fall dragit om dem med nya fräscha FK i rätt färger, kontrollmät och kopplat ihop allt med moderna toppklämmor. Tog knappt 45 minuter och nu skall problemet förhoppningsvis vara ur världen. De gamla kablarna var i gott skick. Fortfarande mjuk och fin PVC-mantel, men som någon gissade verkar de de fått sig ett jack på några ställen som var fullt synbara med blotta ögat och jag gissar också att det var där problemet låg.

Redigerat:
  • Gilla
Tobbe_3 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.