Kontinuitetsmätade med Fluke T90 några eluttag dvs mellan N och PE för att snabbt kolla om jorden är inkopplat (jag vet att det är ingen garanti). Strömmen avstängt. Kom till en grupp där jag fick ett konstigt(?) mätutslag. Jag fick en krets mellan Fas och N, även mellan N och PE, samt Fas och PE. Strömmen fortfarande avstängt. Drog av alla kontakter till div. elektriska apparter som TV, TV-Spel etc. Då blev det "normalt" igen dvs endast N och PE.

Testade koppla tillbaka varje elektriska apparter tills jag kom till Wii-U. Då blev det så här.

Med risk att bli idiotförklarade men jag är väldigt nyfiken varför blev det så?


Mvh
Magnus
 
Det sitter väl en transformator i Wii grejen som gör kontakt mellan fas och nollan.

Protte
 
Varje apparat som har ett standby-läge har elektrisk kontakt mellan fas och nolla, tex Wii-U transformatorn har ett motstånd mellan fas-nolla på ca 1500kohm, när man parallellkopplar flera enheter så minskar kretsens totala motstånd. Tio Wii-U transformatorer ger ett totalt motstånd på ca 150kohm.
Så till slut blir motståndet så lågt att mätinstrumentet anser att det är kontakt/kortslutning mellan fas och nolla.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Parallellkoppling
 
Tack ska ni ha.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.