Jag bor i ett hus som jag hyr. I köket står en spis från slutet av 80-talet, 50 cm bred. Igår hittade jag en begagnad spis med keramikhäll, skitfin!
Och idag när jag ska koppla in den ser jag att den nya kontakten har en pigg mer än den gamla, samt att symbolerna vid piggarna inte sitter på samma ställen.
Efter en snabb googling läser jag att det är nåt med neutralen.
Helst av allt vill jag bara sticka i kontakten och se om den funkar, men pajar jag hela spisen då? Och hur omständigt är det att fixa så att den passar, dvs för en elektriker, om det behövs dras fram en neutral. Har tyvärr inte tillgång till något mätinstrument.
Och idag när jag ska koppla in den ser jag att den nya kontakten har en pigg mer än den gamla, samt att symbolerna vid piggarna inte sitter på samma ställen.
Efter en snabb googling läser jag att det är nåt med neutralen.
Helst av allt vill jag bara sticka i kontakten och se om den funkar, men pajar jag hela spisen då? Och hur omständigt är det att fixa så att den passar, dvs för en elektriker, om det behövs dras fram en neutral. Har tyvärr inte tillgång till något mätinstrument.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Du kan ju åtminstone börja med att bryta säkringarna till spisen och öppna vägguttaget för att se om det öht sitter någon tråd ansluten för nollan. Sen om det gör det gå vidare med mätningar. Och sätt inte i den nya utan kontroller då är risken stor att du förstör den direkt, ja kanske inte bara stor utan i stort garanterat så.
Det är mycket riktigt neutralledaren. Om allt är som det skall så kan du bara sätta i stickproppen till den nya spisen. Men det är inte helt ovanligt att allt inte är som det skall. Din gamla spis har 400V elementspänning. Någonstans på din nya spis skall du kunna hitta en märkskylt där elementspänningen framgår.
Är det 400 V är det bara att plugga in den nya spisen.
Om den nya spisen har elementspänning 230V så måste du kontrollera om nollan finns i uttaget. Det är risk att spisen går sönder om du kopplar in den och det visar sig att nollan saknas.
Om du inte har eller kan låna ett mätinstrument så kan du slå ifrån eller skruva ur säkringarna till spisen, öppna uttaget och kontrollera om det finns fem trådar anslutna i det.
Och om nollan saknas är det oftast enkelt för en elektriker att åtgärda.
Är det 400 V är det bara att plugga in den nya spisen.
Om den nya spisen har elementspänning 230V så måste du kontrollera om nollan finns i uttaget. Det är risk att spisen går sönder om du kopplar in den och det visar sig att nollan saknas.
Om du inte har eller kan låna ett mätinstrument så kan du slå ifrån eller skruva ur säkringarna till spisen, öppna uttaget och kontrollera om det finns fem trådar anslutna i det.
Och om nollan saknas är det oftast enkelt för en elektriker att åtgärda.
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Det finns en risk att nya spisen vill ha en nolla, vilket den gamla spisen inte behövde. Så då är frågan om det verkligen finns en nolla framdragen till uttaget. Beroende på hur modern spisen är finns risk att den lägger sig platt med ett rökmoln om nollan saknas, ju nyare spis desto högre risk.
Börja med att ta ett foto på inkopplingsanvisningen som finns bakpå din nya spis så får vi se. Du kan behöva lossa en lucka där kabeln går in för att se anvisningen. Det är i och för sig också av intresse att se hur kabeln är inkopplad på plinten i spisen. Nästa steg är att lossa på kåpan till uttaget (efter att strömmen brutits) och räkna in alla sladdar, att det finns en till nollstiftet också, fem st ska det vara.
Just spisanslutning brukar vara drabbad av många kreativa kopplingar så vi är inte 100% säkra ens efter detta men mycket nära. En mätning av spänningarna i uttaget vore också på plats.
Edit: Det blev visst lite repetition här
Börja med att ta ett foto på inkopplingsanvisningen som finns bakpå din nya spis så får vi se. Du kan behöva lossa en lucka där kabeln går in för att se anvisningen. Det är i och för sig också av intresse att se hur kabeln är inkopplad på plinten i spisen. Nästa steg är att lossa på kåpan till uttaget (efter att strömmen brutits) och räkna in alla sladdar, att det finns en till nollstiftet också, fem st ska det vara.
Just spisanslutning brukar vara drabbad av många kreativa kopplingar så vi är inte 100% säkra ens efter detta men mycket nära. En mätning av spänningarna i uttaget vore också på plats.
Edit: Det blev visst lite repetition här
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Om bilderna visar din nya spis så plugga in den bara 
Jepp, det är den nya!
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Det där är en trefasspis som inte kräver nolla.
Öppna stickproppen på nya spisen och det stift som saknas på gamla spisen är med största sannolikhet inte anslutet på den nya.
Protte
Öppna stickproppen på nya spisen och det stift som saknas på gamla spisen är med största sannolikhet inte anslutet på den nya.
Protte
Det lyser och blir varmt! Ska jag alltså räkna med att den funkar som den ska nu då? Tycker det surrar lite om den när jag vrider på den, men det kanske en sån här spis gör? Aldrig haft nåt så modernt 😂
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja med tanke på typskylten och inkopplingsanvisningen på nya spisen så kan det inte bli något fel, den kräver ej nolla.
Det enda möjliga felet är att det var något fel på spisen i sig.
Men det är inte helt ovanligt att det finns något svagt surrande ljud i modernare spisar, så troligen behöver du inte vara orolig.
Det enda möjliga felet är att det var något fel på spisen i sig.
Men det är inte helt ovanligt att det finns något svagt surrande ljud i modernare spisar, så troligen behöver du inte vara orolig.
Tack för alla svar!
Klicka här för att svara


