O
Är det tillåtet att dra komplett trefas (L1, L2, L3, PE, N) med FK i rör från centralen och sedan dela upp det vid första kopplingsdosan och leda de tre faserna vidare var för sig i olika rör därifrån?

Krävs det i så fall en trepolig dvärgbrytare eller är det tillåtet att ha tre enpoliga alternativt en enpolig och en tvåpolig?

Några särskilda krav på märkning eller liknande?

O
Anledningen till att jag frågar är att jag hjälpt en bekant med att "besiktiga" hans nya sommarstuga. Den har enligt uppgift varit ren enfasanläggning från början men uppgraderades till 3-fas i och med en tillbyggnad. Vi har kontrollerat utlösningsvillkor, jordkontinuitet och gjort isolationstester med godtagbara värden. Materialet är genomgående bra märken i gott skick.

Det enda vi kände var en bit över vår kunskapsnivå var att man i tre fall delat upp 3-fasmatning i kopplingsdosor enligt följande:

1. Tvättmaskin, Torktumlare, VU/Belysning/Handdukstork (egen JFB)
2. Kylskåp, Frysskåp, VU/Belysning (egen JFB)
3. Induktionshäll (2-fas/400V), Inbyggnadsugn (delar "huvud-JFB" med en tillbyggnad)

Det är genomgående 1.5 kvmm FK i 16 mm rör avsäkrat med enskilda dvärgbrytare C10A.

Om jag tolkade det du skrivit så är det tillåtet men skulle det vara en bra idé att byta nollan mot en 2.5 kvmm FK istället eller ändå bättre byta till tre stycken trepoliga dvärgar. Är det korrekt uppfattat?

• Gilla
johndoetemplar
  • Laddar…
Är dessa tre punkter varsin trefasgrupp som är uppdelad på de belastningar som listas?

Jag vet inte vad jag ska tillägga till det som redans sagts om detta. Jag ser i stort inga problem med den uppdelning som är gjord i sommarstugan, och inte heller något behov av trepoliga dvärgar, speciellt inte när det finns JFB. Det skulle möjligen vara tredje punkten med en 400V-häll och en 230V-ugn, men jag gissar att hällen också är 230 V och inkopplad på två faser plus nolla?

Behovet av en grövre nolla ska nog inte heller överdrivas. Jag vet inte hur man i praktiken kan överbelasta den med "normala" hushållsapparater.

För att summera så tror jag att elinstallationen i denna sommarstuga redan är väl utförd. Men jag är ingen elinstallatör...:blushing:

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
Jag är inte heller elinstallatör, dock så är jag elektriker och jag ser inga direkta fel jag heller. :)

//Patrik

Här gäller nog huvudregeln: Don't fix it if it ain't broken.
Baserat på den information du har så verkar ju allt fint.
Grövre nolla brukar man väl ändå aldrig dra i ett 5-tråds system.

För att kunna överlasta nollan behövs absurda situationer. Exempelvis några tusen elektronikapparater, alla i stand-by.

Redigerat:
O
ampz skrev:
Här gäller nog huvudregeln: Don't fix it if it ain't broken.
Vi kör så! ;)

Tack för alla bra svar! d^_^b

.ps: Hällen var givetvis inkoppladm med 2-fas 230V och inte 400V som jag skrev. :rolleyes:

Hej, ska dra upp en tvåfas-grupp till övervåningen för att dela upp den där. Då har jag lite praktiska frågor om själva tillvägagångsättet. Bör jag:
Dra L2 (Svart) hel genom första dosan till andra dosan där jag ska fördela den. Eller bör jag dela upp den i första dosan?

Använda svart FK till hela L2-gruppen eller kan jag dela upp den och använda svart till dosa och sen brun?

Överdimensionera och dra 2,5mm2 nolla?

mvh
Jesper

Vadå första o andra dosa? Pratar du om kopplingsdosor eller apparatdosor?

Rent allmänt är det ok med flera faser i kopplingsdosor medan man bör undvika detta i apparatdosor om det går.

Om det är lämpligt att dra en fas hel genom en kopplingsdosa beror på, normalt skulle jag se att den ansluts på en terminal där (skarvas) om man inte är säkert på att den aldrig kommer att användas. För en apparatdosa är det däremot lämpligt att dra den hel igenom. Det är dessutom bra (se det nästan som ett krav) att man använder toppklämmor i apparatdosor och inte skarvar nollor mm på terminalerna till ett uttag eller vad som nu sitter där.

Försök använd samma färg för faserna i hela kretsen. Det är dock inget krav.

Överdimensionera nollan är bara aktuellt som du ska driva en serverhall eller dylikt, dvs elektronik med en stor sammanlagd effekt som ligger nära säkringarna märkström.

Ursäkta otydligheten det är kopplingsdosor jag menar.
Första=Första efter central
Andra=Väggdosa som sprider i kontor

Förklara gärna denna:
Bo.Siltberg skrev:
Överdimensionera nollan är bara aktuellt som du ska driva en serverhall eller dylikt, dvs elektronik med en stor sammanlagd effekt som ligger nära säkringarna märkström.
Torde väl vara så att strömmen i nollan närmar sig noll då samtliga faser belastas (lika). Om det inte är så att man har hemult reaktiva laster (t ex väldigt induktivt på en fas och kapacitivt på en annan) inkopplade med snedbelastning som följd. Dock med exemplet som ges får det väl antas dels att serverutrustningen ungefär är densamma samt att den "mängdmässigt" ligger ungefär lika inkopplad på samtliga faser. Således strömsumman i nollan => 0. Och som sagt, flera grupper i samma rör/slang pratar vi ju inte om här. Eller?

Fallet Bo syftar på är olinjär last där multiplar av tredje övertonen adderas i nollan så den för större ström än faserna. Och det var vanligt förr vid installationer med många nätdon för tex datorer samlade och även typiskt vid stora lysrörsanläggningar pga mättning i gamla järndrosslar.

Numera är båda fallen tagna omhand så man behöver normalt inte tänka på det.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Annars har du rätt i att det även (teoretiskt) kan bero på induktiv och kapacitiv last.

Sorry jag trodde Bo beskrev problematik av idag.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.