Tjo! Vi har börjat fundera på att fixa till lite utebelysning till tomten.
Vi har en liten väg upp till huset och garaget som är becksvart nu på kvällarna. Dessa vill vi belysa lite.

Så vi tänker oss 4 lyktstolpar med ledlampor samt utebelysning på garaget som ska tillkomma. Dessa ska vara styrda av skymningsrelä.
All inkoppling ska ske av elektriker, men vill ändå göra så mycket som möjligt själv.

Jag har förstått att jag ska gräva ner gul slang, där jag sen drar in kabeln. gjuta plintar för lyktstolparna är jag oxå med på . Sen sinar mina ideer.

Finns det någon här som kan dela med sig av sin kunskap och berätta lite utförligt vad jag ska göra för att förbereda så mycket som möjligt?

Jag önskar dessutom tips på lyktstolpar och utebelysning till garaget :) Bara låt tipsen hagla :)

• Gilla
Jocke12345
  • Laddar…
Modernt just nu är ju pollare med lampa i toppen, ca meterhöga, som kompletteras med lampor under takutsticket. Dock bör man tänka på att dessa pollare, i vissa lägen, av förbipasserande kan misstas för billampor. Har en sån längs vår gata, där lampan är bakom en björk, så när man kommer körande dyker den upp och man tror att de är på väg att köra ut bilen.

K
Håller med anna om att du bör tänka på att rikta ljuset uppåt och nedåt så att det inte lyser förbipasserande i ögonen. Har ett par sådan ställen på väg från jobb och det är riktigt jobbigt eftersom man instinktivt bländar av och förbereder sig på att någon ska köra ut...

Anna_H skrev:
Modernt just nu är ju pollare med lampa i toppen, ca meterhöga, som kompletteras med lampor under takutsticket. Dock bör man tänka på att dessa pollare, i vissa lägen, av förbipasserande kan misstas för billampor. Har en sån längs vår gata, där lampan är bakom en björk, så när man kommer körande dyker den upp och man tror att de är på väg att köra ut bilen.
Vårat garage ligger ca 40 meter upp på tomten så det blir nog inget problem. Har du nån länk?

Jag har surfat runt nu, och det verkar vara rätt häftiga priser på lyktstolpar. Pollare kanske är att föredra, då det egentligen är vägen som ska belysas.
Har även funderat på att sätta stolpar i tryckt virke och skruva vanlig utebelysning på dom, men kan det ens bli snyggt??

Jag kikade lite efter samma sak för ett par veckor sedan, här är en bild från Hornbach i gbg, jag tycker att den svarta för 1695:- är snygg.
Utbud av utomhuslampor på display i en Hornbach-butik med olika stilar och priser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag "byggde" en egen istället av tryckt virke och en riktbar 12W led från B-tema.http://www.biltema.se/sv/Bygg/Belysning-och-lampor/Belysning-utomhus/LED-Utomhuslampa-2000036708/
Blev bra det med!
En svart utomhuslampa monterad på tryckt virke vid en häck lyser upp en gräsmatta på kvällen.
Skapa konto

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
holetaker skrev:
Jag har surfat runt nu, och det verkar vara rätt häftiga priser på lyktstolpar. Pollare kanske är att föredra, då det egentligen är vägen som ska belysas.
Har även funderat på att sätta stolpar i tryckt virke och skruva vanlig utebelysning på dom, men kan det ens bli snyggt??
Om man gillar joggingspårs-looken så

Prata med någon firma som jobbar lokalt med utbyte/installation av lyktstolpar

Jag blev erbjuden att köpa kompletta parkstolpar av ett företag som gjorde gruppbyte för Stockholm stad

Eftersom de egentligen skulle på deponi blev jag erbjuden att köpa dem för några enstaka tusenlappar

Jag har nyligen köpt och installerat dessa:
http://www.ebay.de/itm/351757808054?_trksid=p2060353.m1438.l2649&ssPageName=STRK:MEBIDX:IT

Blev mycket positivt överraskad av ljuset.
Visst inte jättetjock plåt, men helt känns ändå som helt okej kvalitet för priset.

Grusväg som leder till gula radhus med nyinstallerade stolplyktor som lyser längs sidan.
Skapa konto

Nyinstallerade marklampor lyser upp en grusgång i skymningen.
Skapa konto

//Niklas

Det där är precis sådana som ser ut som en bil som är på väg ut, Niklas.

Peters variant ser bättre ut.

Möjligt att man skulle kunna uppfatta det så, men det som sitter närmast gatan sitter 5-6m in på uppfarten.
Sedan är det väl egentligen så att om en annan bil uppfattar det som att det kommer en bil och saktar ner så är det ju inget negativt...=)

K
Det är egentligen inte något problem i stan där det är så mycket andra ljus runtomkring att man bara reagerar när något rör sig.

Det ställe jag har problem med ligger på den öppna skånska slätten säkert 10-20 meter från landsvägen men dyker upp plötsligt bakom en kulle... Även fast jag känner till den så hajar jag till nästan varje gång.

Det jag skulle ha problem med med ovan pollare är att mörkerseendet skulle försvinna eftersom man ser ljuskällan.. kanske inte är något problem i stan men i förorten där vi bor behöver man ibland se saker även utanför ljusföroreningarnas sken...

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Nu är bilden lite missvisande, ljuskällan sitter i locket riktad neråt och sprider sig på en "trappa/kon".

K
Okej. Då är det ju perfekt!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.