3 823 läst ·
14 svar
4k läst
14 svar
Krånglande termostatbox till Elpatron
Hej!
Vi har en elpatron på 2x4,5 kw i en ackumulatortank som vi bara har som backupp då vi åker bort eller om pelletsbrnnaren skulle strejka.
I höst när jag skulle testköra den så var den helt död. Efter lite mätande konstaterades att överhettnigngsskyddet gett upp. Ett nytt likadant inhandlades på Rinkaby rör och monterades dit. I morse slog jag på den i två timmar för att se om båda patronerna skulle fungera. Det är ett överbelastningskydd så man måste vänta tåv timmar vid första start. Det hade den dock inte utan tvärtom hade två säkringar gått och boxen kändes lite väl varm runt och på strömbrytaren. (Den första patronen kom igång direkt)
När jag då tog isär boxen hade kapillärröret till termostaten gått av och isolering var bortsmält på en dm av röret.Det ser ut som om kapillärröret har kommit i kontakt med ett av flatstiften till en kabel till överhettningsskyddet. Men kan det verkligen ha varit så varmt där att det smält igenom isoleringen på röret så att det blivit kortslutning? Det går inte att se några gnistmärken på flatstiftet men däremot ett märke efter röret på kabelisoleringen precis ovanför flatstiftet. Frågan är om det kan vara något annat fel eller törs man köpa en ny termostat och hoppas att det fungerar. Tyckte att själva boxen och särskilt av och på strömbrytare kändes onödigt varm.
Kpplingsboxen är av den här typen. http://www.evbutiken.se/elpatron-varmebaronen-vb-9003f-4-5x4-5-kw
/Mats
Vi har en elpatron på 2x4,5 kw i en ackumulatortank som vi bara har som backupp då vi åker bort eller om pelletsbrnnaren skulle strejka.
I höst när jag skulle testköra den så var den helt död. Efter lite mätande konstaterades att överhettnigngsskyddet gett upp. Ett nytt likadant inhandlades på Rinkaby rör och monterades dit. I morse slog jag på den i två timmar för att se om båda patronerna skulle fungera. Det är ett överbelastningskydd så man måste vänta tåv timmar vid första start. Det hade den dock inte utan tvärtom hade två säkringar gått och boxen kändes lite väl varm runt och på strömbrytaren. (Den första patronen kom igång direkt)
När jag då tog isär boxen hade kapillärröret till termostaten gått av och isolering var bortsmält på en dm av röret.Det ser ut som om kapillärröret har kommit i kontakt med ett av flatstiften till en kabel till överhettningsskyddet. Men kan det verkligen ha varit så varmt där att det smält igenom isoleringen på röret så att det blivit kortslutning? Det går inte att se några gnistmärken på flatstiftet men däremot ett märke efter röret på kabelisoleringen precis ovanför flatstiftet. Frågan är om det kan vara något annat fel eller törs man köpa en ny termostat och hoppas att det fungerar. Tyckte att själva boxen och särskilt av och på strömbrytare kändes onödigt varm.
Kpplingsboxen är av den här typen. http://www.evbutiken.se/elpatron-varmebaronen-vb-9003f-4-5x4-5-kw
/Mats
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Jag har inte hört talas om att elpatroner brukar gå sönder på ett sådant sätt att de dra lite mer ström. Men jag kanske misstolkar det där med att två säkringar hade löst ut - går det att säga om de löste direkt när elpatronen kopplades eller händer det efter en stund? Säkringens märkström är också intressant för att bedöma om det är rimligt att den kan lösa. Är patronen D- eller Y-kopplad? Har det ett samband med kapillärröret eller ev värme? Att den blir varm får man räkna med, men om vreden blir så varma att man inte vill hålla i dem då är det för varmt (över ca 55 grader). Har du en dubbelpatron med gemensam termostat och anslutning eller är det två helt separata enheter?
För att gå vidare vore en isolationsmätning av värmeelementen på plats. Även att granska kopplingsutrymmet för fler tecken på onormalt hög värme. Om ingenting misstänkt kan ses så långt vore en mätning av strömmen i faserna på plats.
För att gå vidare vore en isolationsmätning av värmeelementen på plats. Även att granska kopplingsutrymmet för fler tecken på onormalt hög värme. Om ingenting misstänkt kan ses så långt vore en mätning av strömmen i faserna på plats.
Att säkringarna löste ut antar jag berodde på att kapilärröret kom i kontakt med en en fas. På något annat sätt kan knappast röret ha brunnit av och isolering smält. Antar att det är ett ögonblicksverk och det blir kortis. Men att det gick två säkringar är lite mysko. Såg att det bara är 10 A säkringar och det är väl för lite för 9 kW men det kan ju inte ha orsakat problemet.
/Mats
/Mats
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Är patronen D-kopplad (400 V-element) så kan ju två säkringar lösa om ett element är dåligt eller blir kortslutet på något sätt. Är det smältsäkring eller dvärgbrytare? 9 kW på 10 A är ju för mycket, och kommer sannolikt att lösa en dvärg men inte en smältsäkring.
Det är smältsäkring och jag har ju kört på dessa säkringar förut. Är inte riktigt 100 men stiften är ihopkopplade tre och tre på en sidan och faserna sitter på andra sidan vilket väl är Y-koppling? En fastråd är gemensam för ett stift från varje patron. Den ska visst vara kopplad så att faserna belastas jämnt enligt Väremebaronen. Och det är en dubbelpatron med samma styrbox som svar på tidigare fråga.
/Mats
/Mats
Lite återkoppling.
Jag beställde en ny termostat som jag monterade in nu idag. Allt ser ut att fungera förutom att kablarna inuti boxen blir rejält varma. Inte så varma att man bränner sig på dem men bara snäppet under. Jag försökte klämma till alla flatstift lite för bra kontakt. Själva strömställaren blir dock inte så varm. Kan det vara normalt att det blir lite varmt? Om själva patronerna av någon anledning skulle dra för mycket ström borde väl säkringarna som redan är för små gå eller i alla fall bli varma men så är inte fallet.
/Mats
Jag beställde en ny termostat som jag monterade in nu idag. Allt ser ut att fungera förutom att kablarna inuti boxen blir rejält varma. Inte så varma att man bränner sig på dem men bara snäppet under. Jag försökte klämma till alla flatstift lite för bra kontakt. Själva strömställaren blir dock inte så varm. Kan det vara normalt att det blir lite varmt? Om själva patronerna av någon anledning skulle dra för mycket ström borde väl säkringarna som redan är för små gå eller i alla fall bli varma men så är inte fallet.
/Mats
Jag kände utanpå boxen efter att den stått på en stund till och nu kan man inte hålla handen på den någon längre stund. Tyckte även det luktade en aning varm plast så nu har jag slagit av den. Men frågan är varför det blir så varmt? Jag mätte tidigare upp elementen och märkte inga konstigheter. Alla hade lika motstånd. Jag försökte även utröna om det var någon av kablarna/faserna som blev varmare men dert verkade ungeför lika varma. Det känns som jag får ge upp med den här elpatronen. Rinkabyrör har ju nya till bra pris.
/Mats
/Mats
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Ja det låter ju som att den blir en aning varmare än den ska, men bara en aning, och utan att dra för mycket ström då 10 A håller!?
Ja det verkar som om värmen hamnar på fel ställe. Men du menar att det kan bli ganska varmt där inne i lådan?
Jag köpte acktanken med elpatronen begagnad för några år sedan. Något jag reagerat på är att elpatronen sitter upp och ner. Det vill säga att själva elpatronen sitter i nederkant av styrboxen vilket ju innebär att värmen från den stiger uppåt även inne i boxen. Nu är det inte det huvudsakliga problemet då det svalnar betydligt när man slår av strömmen. Men det blir ju inte heller bättre av att det är så.
/Mats
Jag köpte acktanken med elpatronen begagnad för några år sedan. Något jag reagerat på är att elpatronen sitter upp och ner. Det vill säga att själva elpatronen sitter i nederkant av styrboxen vilket ju innebär att värmen från den stiger uppåt även inne i boxen. Nu är det inte det huvudsakliga problemet då det svalnar betydligt när man slår av strömmen. Men det blir ju inte heller bättre av att det är så.
/Mats
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Det kan ju vara en orsak att den är upp och ned. Ge den annars en chans till under övervakning för att var/om temperaturen stabiliseras.
När jag testade den hade jag i och för sig eldat med ved och tanken började vara uppemot 80 grader. Ställde termostaten högt för att se om det fungerade. Men även med elpatron ska man väl kunna ladda tanken till 80 grader. Och som jag skrev tidigare så svalnade det så fort jag slog av elpatronen.
Jag ska ändå testa när tanken är kallare och se hur det blr då.
/Mats
Jag ska ändå testa när tanken är kallare och se hur det blr då.
/Mats
Redigerat:
Tänkte på att när jag testade och hade termostaten på max så gick den ju på max effekt väldigt länge. När tanken väl är uppvärmd till inställd temperatur så slår ju patronen till och från med jämna mellanrum och går ibland på bara halv effekt.
Jag ska köra den i kväll inställd på 60 grader. Vet inte om det finns någon anledning att brassa på med högre temp än vad huset behöver. Vi har separat el-beredare för varmvattnet så man behöver inte vara orolig för den skull.
Något annat jag reagerat över är att inte säkringarna blir det minsta varm. Borde dom inte bli det med tanke på att dom är underdimensionerade? Spänningsfall någonstans?
/Mats
Jag ska köra den i kväll inställd på 60 grader. Vet inte om det finns någon anledning att brassa på med högre temp än vad huset behöver. Vi har separat el-beredare för varmvattnet så man behöver inte vara orolig för den skull.
Något annat jag reagerat över är att inte säkringarna blir det minsta varm. Borde dom inte bli det med tanke på att dom är underdimensionerade? Spänningsfall någonstans?
/Mats
I ett sista försök bytte jag i stort sett alla kablar inuti boxen och nu blir det knappt varmt alls. Lite handljummet men inte mer än så.
Vet inte om kablarna kan ha tagit skada av kortslutningen på något sätt. Transformatorn som sitter på kretskortet blir dock ganska het men det är kanske normalt
/Mats
/Mats
Om det är diazed.. Då kan man troligtvis byta från 10 a till 13 a säkringar. I det här fallet bör det funka med befintliga ledningar eftersom det är en känd last som ligger på 13 a. Upplägget kan vara mer tveksamt om det är 1,5 mm2 matar vägguttag, som kan utsätta kabeln för t.ex 15-16 a.
Fördelen med 13 a är att säkringen inte blir överbelastad och onödigt varm. Generellt skall man inte köra anläggningar i överlastområdet under längre tid.
Fördelen med 13 a är att säkringen inte blir överbelastad och onödigt varm. Generellt skall man inte köra anläggningar i överlastområdet under längre tid.
Redigerat:
Klicka här för att svara