Det är helt vanlig elkabel för 230/400 Volt (fast på den tiden var det 220/380V
).
Den motsvarar dagens EKLK 5g1,5.
Man kunde använda denna för att mata något som skulle ha trefas (spis, elmotor osv) eller använda två trådar för fas och nolla och de andra till valfritt, typ tändtråd till lampor osv.
Denna är från före ca 1971, då en nationell färgstandard infördes - annorlunda än denna.
Men denna har väldigt fina färger. Jag blir glad av att se denna, helt enkelt.
Man kunde använda denna för att mata något som skulle ha trefas (spis, elmotor osv) eller använda två trådar för fas och nolla och de andra till valfritt, typ tändtråd till lampor osv.
Denna är från före ca 1971, då en nationell färgstandard infördes - annorlunda än denna.
Men denna har väldigt fina färger. Jag blir glad av att se denna, helt enkelt.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 057 inlägg
Håller med Mikael
Det var bättre förr, utan tvekan.
Man kunde välja om man ville ha gulochgrön eller röd som skyddsjord
Protte
Det var bättre förr, utan tvekan.
Man kunde välja om man ville ha gulochgrön eller röd som skyddsjord
Protte
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
Vi har oftast gul som fas och röd som jord. Oftast. Ibland är fas även svart eller grå och nollan gul. Men oftast är jord röd. Oftast.

Medlem
· Norrbotten
· 585 inlägg
Äldre larm har svart röd som första par och blå gul som andra, lite retro när man hittar dem. Och flerkardelig
Smart tänkt ju, en kabel till allt - 3 in 1Mikael_L skrev:Det är helt vanlig elkabel för 230/400 Volt (fast på den tiden var det 220/380V).
Men denna har väldigt fina färger. Jag blir glad av att se denna, helt enkelt.![]()
- och IP klassat då väl? Slöseri med materiel men tidsbesparande vid installation ✌🏼️
Vintage inom byggmaterial e cool 👍🏼
Jobbade i en "väl ansedd familjeägd el/armaturbutik i centrala Sthlm" i 3 år för över 10år sen, det hade sin charm att kunna lösa lite äldre elektroniska problem, att ha de äldre prylarna som var svårt att hitta i andra butiker då. Bara berättar lite avancerat att jag uppskattar ditt inlägg ☺️
Redigerat:
Som elektriker stöter man på mycket vintage.
Även i totalt sönderrenoverade hus, där det aldrig passerat ens 10år innan mellan stora renoveringar, ombyggnader, tillbyggnader, total utblåsning av allt då och då.
Dvs det synes absolut inte finnas något kvar ifrån husets ursprung.
Där hittar man förvånansvärt ofta ändå 50-70år gammal el, lite här och där som "bara blivit kvar".
Som t.ex. den roliga gamla kuhlo-kabeln till en strömbrytare där all isolering hade ramlat bort utav ålderskörhet, finns i några inlägg sedan i tråden om "värsta elkopplingen"
Även i totalt sönderrenoverade hus, där det aldrig passerat ens 10år innan mellan stora renoveringar, ombyggnader, tillbyggnader, total utblåsning av allt då och då.
Dvs det synes absolut inte finnas något kvar ifrån husets ursprung.
Där hittar man förvånansvärt ofta ändå 50-70år gammal el, lite här och där som "bara blivit kvar".
Som t.ex. den roliga gamla kuhlo-kabeln till en strömbrytare där all isolering hade ramlat bort utav ålderskörhet, finns i några inlägg sedan i tråden om "värsta elkopplingen"
Här är röd också oftast jord. Om den inte skulle råka vara tändtråd. Eller mellantråd. I brist på annat kan den även vara fas. Så om jag ser en röd kabel är jag relativt säker på att den åtminstone inte är nolla. Relativt.Chrissofsweden skrev:
Som väl är så skiter elektronerna högaktningsfullt i färgen på isoleringen...
Men gammal kabel ger ju upphov till ganska många roande (och ibland oroande) trådar på byggahus. Så lite roligt är det ju med dessa fortfarande. Inte minst hur mycket möda de orsakar mindre elkunniga personer och hur mycket pekpinnar de orsakar ifrån diverse förståsigpåare.
Som gammal automationsingenjör så anser jag för övrigt att alla färger utom mörkblå och orange är överskattade.
Men gammal kabel ger ju upphov till ganska många roande (och ibland oroande) trådar på byggahus. Så lite roligt är det ju med dessa fortfarande. Inte minst hur mycket möda de orsakar mindre elkunniga personer och hur mycket pekpinnar de orsakar ifrån diverse förståsigpåare.
Som gammal automationsingenjör så anser jag för övrigt att alla färger utom mörkblå och orange är överskattade.