13 763 läst ·
10 svar
14k läst
10 svar
Element i sadelkammare.
Notera. Sadelkammare som är i ett stall med egen dörr. Tät mot stallet i övrigt. Vad gäller för ipklassning av element? Vissa säger ip54 men det är ju i stallet. Vissa säger ip 24 o vissa ip 44 i sadelkammare. Vad gäller?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 897 inlägg
Lantbrukets regler säger att i princip alla utrymmen i närheten av foderkammare och stall etc ska innefattas av dess regler. Detta pga risken för råttangrepp vilket ställer lite krav på kabeltyp (EKLK) och skyddad förläggning. Det finns lite tips i handboken. Det innebär också ett allmänt krav på IP44.
Sedan beror det på om sadelkammaren anses vara ett brandfarligt utrymme. Det är väl lätt hänt att det slinker in en tunna foder och då blir det brandfarligt. Då gäller minst IP54 för värmeapparater. Det beror på hur öppet den monteras och kan hålla ren från damm. Elementet i sig bör ju inte antända något damm heller. Därför finns den gamla kamrörsradiatorn fortfarande att köpa i modern tappning, men den är dyr. En badrumsradiator med begränsad yttertemperatur kanske skulle kunna duga också.
Lantbruksreglerna säger till sist att man kan undanta kontor och andra torra slutna utrymmen så någonstans kan man dra gränsen. Samtidigt sägs att det krävs ett fritt avstånd på 30 meter för att det ska bli råttfritt, så infällda ledningar rekommenderas inte inom stallbyggnaden. Man får helt enkelt göra en bedömning med detta som riktlinjer.
Sedan beror det på om sadelkammaren anses vara ett brandfarligt utrymme. Det är väl lätt hänt att det slinker in en tunna foder och då blir det brandfarligt. Då gäller minst IP54 för värmeapparater. Det beror på hur öppet den monteras och kan hålla ren från damm. Elementet i sig bör ju inte antända något damm heller. Därför finns den gamla kamrörsradiatorn fortfarande att köpa i modern tappning, men den är dyr. En badrumsradiator med begränsad yttertemperatur kanske skulle kunna duga också.
Lantbruksreglerna säger till sist att man kan undanta kontor och andra torra slutna utrymmen så någonstans kan man dra gränsen. Samtidigt sägs att det krävs ett fritt avstånd på 30 meter för att det ska bli råttfritt, så infällda ledningar rekommenderas inte inom stallbyggnaden. Man får helt enkelt göra en bedömning med detta som riktlinjer.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Tack för påminnelsen!
Var just ute och kollade, och det var +2°C i vår sadelkammare,
så jag slog på elementet.
Elementet, som jag kopplade in nu, är en enkel oljefylld elradiator på 700 W från Gnosjö.
Tror att jag köpte det på Clas O för ett annat syfte. På etiketten står det IP 21.
Men jag är inte det minsta orolig. Finns inget vatten i närheten, och inte är det dammigt heller.
Elementet står fritt på betonggolvet.
För övrigt, som sagt, ett oljefyllt el-element.
Vad kan gå snett tror du, Bo S.?
Var just ute och kollade, och det var +2°C i vår sadelkammare,
så jag slog på elementet.
Elementet, som jag kopplade in nu, är en enkel oljefylld elradiator på 700 W från Gnosjö.
Tror att jag köpte det på Clas O för ett annat syfte. På etiketten står det IP 21.
Men jag är inte det minsta orolig. Finns inget vatten i närheten, och inte är det dammigt heller.
Elementet står fritt på betonggolvet.
För övrigt, som sagt, ett oljefyllt el-element.
Vad kan gå snett tror du, Bo S.?
Det ska finnas överhettningsskydd i ett oljefyllt också, så någon större fara är det nog inte.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Men där finns ju ett överhettningsskydd!
Och vad menar du med "rejält varma"?
Den värmeavgivande ytan är en dryg kvadratmeter.
PS
Tvåa på bollen
PS 2
Nu var det ju fråga om IP-klass och säkerhet, inte om ev. överhettning.
Och vad menar du med "rejält varma"?
Den värmeavgivande ytan är en dryg kvadratmeter.
PS
Tvåa på bollen
PS 2
Nu var det ju fråga om IP-klass och säkerhet, inte om ev. överhettning.
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 897 inlägg
Det är en fråga du borde sökt svaret på innan du installerade detKnockOnWood skrev:
Om du har missbedömt graden av damm, risken för råttor, missbedömt risken för "olyckor" så att ett hästtäcke faller ned över radiatorn och aldrig sett över/rengjort den så kan ju resultatet bli en brand. Det är främst risken för brand som lantbruksreglerna syftar till. Det är en riskbedömning som du kanske redan gjort då du inte är orolig, men då får du inte nonchalera risken för överhettning.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Tack för svaret Bo!
Ja, jag har övervägt riskerna.
a) Inga hästar, inga sadeltäcken (hästen dödde
) så bara några höns.
b) Inget damm, inga möss och absolut inga råttor.
c) Rent och snyggt. Lite majs och vete till hönsen, och några övervintrande pelargoner.
I övrigt är stallet byggt enligt reglerna, med utanpåliggande eldragning
och bra lysrörsarmaturer (IP 65), allt installerat av riktiga elektriker
PS
En personlig kommentar:
Det är alltid ett nöja att läsa dina inlägg och svar, Bo!
Alltid korrekt, men med öppning för en personlig bedömning grundad på förstånd och fattningsförmåga.
Ja, jag har övervägt riskerna.
a) Inga hästar, inga sadeltäcken (hästen dödde
b) Inget damm, inga möss och absolut inga råttor.
c) Rent och snyggt. Lite majs och vete till hönsen, och några övervintrande pelargoner.
I övrigt är stallet byggt enligt reglerna, med utanpåliggande eldragning
och bra lysrörsarmaturer (IP 65), allt installerat av riktiga elektriker
PS
En personlig kommentar:
Det är alltid ett nöja att läsa dina inlägg och svar, Bo!
Alltid korrekt, men med öppning för en personlig bedömning grundad på förstånd och fattningsförmåga.
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 897 inlägg
Klicka här för att svara