Hej

Jag vill sätta en timer i ett vägguttag utomhus för att styra motorvärmaren. Jag köpte en från Jula förra säsongen men den frös fast på kalla dagar. Kan ni rekommendera en utetimer som klarar -15 grader?

Med vänlig hälsning,

Peter

Kan bara hålla med kulle, byt/komplettera med ett enkelt-/dubbeluttag. Dubbeluttagen är tyvärr stora klumpiga lådor med lösa insatser, tex http://www.garo.se/eluttag-bil/program-p1001 .

Vi har en enkel som jag ska flytta till utsidan av garaget, sedan ska jag montera upp en dubbel i garaget, har en liggande. Den enkla har vi haft i minst fem år.

Du har såklart fått den rätta och bästa lösningen. Däremot måste jag säga att jag har använt ett flertal klockströmbrytare av både mekanisk och elektronisk typ (även biltema) utomhus och jag har aldrig haft problem, men det är sällan några längre perioder med -15 här. Så jag tror att du har haft otur eller fått fukt i timern. Jag gillar de elektroniska varianterna bättre för de går rätt efter strömavbrotten.

Fairlane
Kanske kan denna från Clas Ohlson fungera?

Jag är lite inne på den själv då jag vill ha möjlighet att ställa olika tider olika dagar i veckan. Vissa kvällar ska jag iväg, andra är vi hemma. Onödigt att värma bilen de dagar vi ändå är hemma och onödigt att värma bilen klockan 6-7 på helgerna. Den från Clas Ohlson ska klara -25 enligt specen och priset är ju lite mer humant än de "riktiga".
Jula, Biltema och många fler verkar alla bara ha arbetsområde -10 -- +40 grader.

Några klagar dock på att Classes är krånglig att programmera. Jag har något liknande fast för inomhusbruk, där folk klagade på att den var svår, men följer man bara anvisningen så var det inget problem tyckte jag.

Ett mycket bra uttag, mitt är väl minst 10 år nu.

Har man vant sig vid Garos temperaturstyrda uttag vill man aldrig mer använda en timer.

Fairlane
Själv köpte jag det på Clas Ohlson för 169:-
Lite klumpig att programmera, eller snarare otydlig i instruktionen och lite lite dumt tänk (man ställer först tiden för att slå på och sen tiden när den ska slå av, men man kan ju tycka att om jag valt att slå på torsdag så borde default vara att slå av torsdag också, inte alla dagar i veckan). Den fungerar iallafall.

Jag förstår fördelen med en fast monterad, men 3000 kr eller 169 kronor gjorde valet lätt för mig.

Nått som Garo har men inte CO är temperaturkännaren som startar motorvärmare x antal minuter innan start, helt beroende på hur kallt det är. Det är en helt annan produkt som knappast går att jämföras med COs.

Fairlane
Absolut. Jag har full förståelse för att den är bättre på många sätt, men för mig som saknar rabatter på material och inte har behörighet att koppla in så blir det inte värt merkostnaden. Jag kör motorvärmaren kanske 30 minuter längre än nödvändigt 100 dagar om året, dvs en merkostnad på runt 100 kr om året. Dessutom kan jag ta med den till landet eller någon annanstans :-)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.