Tomture61
Tomture61: [bild] Finns låsmöjlighet på locket Men 615:- + ev frakt !
4 svar · 2,4k läst
·
Hojte
Hojte: [citat] :crysmile:
14 svar · 4,1k läst
H
HSP: Vi hat nästan samma avgångsår så jag kollade mina gamla betyg, läste elprogrammet installation gick ut 1997 ser att kurserna du saknar är, vet dock inte om alla nedan är ett krav. Men gissar att alla " ELI " är det. Belysningsteknik ELI200 (50p) Elinstallationer - bostäder och kontor ELI201 (190p) Elinstallationer - industrier ELI202 (190p) Elinstallationer - motorstyrning ELI203 (170p)
11 svar · 6,0k läst
·
Mikael_L
Mikael_L: Verkar vara för Norska (och ev mycket gamla Svenska) marknaden. Då det är 220V elementspänning, men skulle gå att trefasansluta (R-S-T) direkt. Den anslutning idag bränner upp spisen.
3 svar · 3,2k läst
·
D
Danii KD: Problemet löst. Huvudsäkring hade gått pga felinkopplat eluttag (dumt!). Men allt är fixat nu.
3 svar · 717 läst
lars_stefan_axelsson
lars_stefan_axelsson: [citat] Nej, det finns ju IC:ar som fattar bättre beslut vad gäller utlösning. Men det var en spännande krets; ett "nätaggregat" där utlösning betyder att den börjar dra ström på DC-sidan, som i sin tur leder till att den drar ström på AC-sidan, som då leder till att den trippar. Det hade jag inte kommit på själv... ;)
3 svar · 806 läst
H
hempularen: Det ser också ut som den gamla brytaren sitter fast mha "fäst klor". Det är alltså klor som trycks ut mot väggarna i dosan av de två mindre skruvarna på var sin sida om vippan på bilden. På modernare dosor finns det skruvhål som man kan fästa brytaren i. Genom de hål vi ser i ramen på brytaren. Troligen finns inga sådana fästhål på denna dosa. Numera säljs de flesta brytare och
4 svar · 14,8k läst
·
H
hempularen: jag hittar ingen märkning på bilden om storlek på kondensatorn. Ser bara spänningsbeteckningen, det kanske står på andra sidan.
18 svar · 16,5k läst
·
tommib
tommib: Nja... Om lampan är gjord för att ta emot FK så går det väl an, det beror lite på hur väggen och lampan ser ut. Om det går att dra in slangen hela vägen in i lampan så är det definitivt ok. En variant är att dra FK hela vägen och trä på en bit EKK-skal, typ 20 cm, där den kommer ut ur väggen. Vet inte säkert om det är helt ok men det rekommenderas av de flesta elektriker här
9 svar · 8,0k läst
B
bagster: Tackar igen! Alla proppar till element är ute och förblir så till det gamla är flyttat (eller helst ersatt). Faserna och jord sitter skyddade och ihopkopplade säkert nu så planerna har rullat vidare under dagen!
7 svar · 3,5k läst
·
D
dendu: [citat] Tackar så mycket :)
2 svar · 4,8k läst
·
useless
useless: Ett problem är att tillverkningen av de billigaste egna serierna hos Jula, Biltema, etc flyttas runt lite dit det för tillfället är billigast, så det är inte säkert att man får samma prylar om man handlar vid olika tillfällen.
44 svar · 4,3k läst
M
Mr_Dredd: Hej alla som hjälpt mig. Nu har jag bytt automatsäkring och allt fungerar igen precis som det ska. Jag tackar alla som lagt ner tid och energi på att försöka hjälpa till. Problem löst
9 svar · 41,7k läst
·
B
b_hasse: [citat] Isolering av L3 i uttaget förhindrar bakmatning från en spis, så det höjde kanske säkerheten något när man inte hade jordfelsbrytare och trepoliga säkringar. Eftersom du har det som krävs för en "blandad" grupp tycker jag att uttaget ska vara fullkopplat.
19 svar · 9,1k läst
N
Nygge72: Så bör det ju vara, med tanke på att det är fri prissättning i Sverige vad jag vet
31 svar · 6,0k läst
L
Leif i Skåne: I Bo Siltbergs eminenta spis-bibel finns allt om inkoppling av spisar. https://docs.google.com/file/d/0BzKxVP7gn2uTNVVlcWh5Z1MtZEE/edi https://www.byggahus.se/el/koppla-in-spis-hall-eller-ugn
28 svar · 2,5k läst
·
Müssli
Müssli: Tänk på att det finns EXLQ som inte heller "håller måttet". En polsk kabel som heter TeleFonica t. ex, den köper man max en gång. För rättvisans skull kan jag tillägga att jag inte har provat den på något år så den kan ha blivit bättre.
9 svar · 3,5k läst
·
T
Thomas_Blekinge: Jag har en gammal ASEA motorstartare, fabriksny i kartong.
7 svar · 2,4k läst
·
F
FRS05: Jag som inte var så tydlig. Det är cirkulationspumpen strömmen styr och den vill jag inte ha igång när värmesystemet inte är igång. Sedan brukar kunnigt folk rekommendera att motionsköra den ibland när det är inte är säsong att använda den. Jag har endast radiatorer i resten av huset och denna styr endast golvvärmen i köket. Därför det sitter en separat shuntlösning här
13 svar · 3,8k läst
·
P
peroande: @Demmpa Tack för hylsan. Den kom med posten igår.
11 svar · 5,7k läst
L
Liteavvarje: [citat] Några syrliga kommentarer på min bekostnad undanber jag mig , världen är inte så stor som du tror , kan komma ett eko av den större sorten när du minst anar
18 svar · 12,6k läst
·
Mikael_L
Mikael_L: [citat] Mängden och styrkan av UV-ljus i en lysrörsarmatur är inte att leka med. Jag har sett helt uppruttnad isolering kring både FK och de färgade ledarna (EK) i EKK-kabel många gånger. Däremot har jag inte än stött på att yttermanteln på EKK har varit helt farligt förstörd. Kraftigt missfärgad, ja. Hårdnat betänkligt, ja. Men inte i någon sådan omfattning att det har blivit
18 svar · 17,4k läst
·
tommib
tommib: Det normala är att knappen och lampan ligger parallellt. Strömmen genom lampan är för liten för att dra spolen i själva ringklockan, men när man kortsluter via knappen plingar det till. Därför slocknar också belysningen normalt när man trycker på knappen. Du kanske har en klocka som är känslig och därför drar på den strömmen som går genom lampan. Har du mekanisk eller
9 svar · 5,2k läst
·
A
AlfredJ: Precis. Installationen är i ett garage som är 90kvadratmeter stort. Och är mer tänkt som en verkstad. Men därav att jag vill kunna dimra när man inte mekar.
5 svar · 1,1k läst
Mikael_L
Mikael_L: Det finns inga risker (åtminstone inte större än var som helst annars) att dra sladden genom ett hål i trät, så länge inte hålet har vassa kanter som kan skada sladden. Sen närmar man sig alltid en regelmässig gråzon vid sådana här saker. Ska detta anses vara en fast installation eller tillfällig el. Men jag tycker inte att detta låter så farligt, lampan och det som sladden går
5 svar · 873 läst
·
GK100
GK100: Det är inte så att MK här egentligen är RK? :)
21 svar · 7,6k läst
·
Nötegårdsgubben
Nötegårdsgubben: Dra dit en trefaskabel, sätt en undercentral och ett trefasuttag så har du ordentliga grejer när du ändå håller på. Det finns massor med maskiner man inte behöver som kräver trefas!
14 svar · 2,8k läst
·
E
etompau: Svårt att ge några exakt råd utan att se hur det ser ut hos dig, men principen är att du bryter en av ledarna från transformatorns sekundärsida i dragströmbrytaren. Utgår då från att du har en transformator som driver de två listerna.
3 svar · 2,3k läst
GK100
GK100: [citat] Självklart ska du lägga rätt i uttaget och anpassa i stickproppen, finns ingen anledning att ta ur säkringar och verkligen inte att koppla ur något som är korrekt anslutet i alla punkter. Har uttaget märkningar 1,2,3 lägger du det som ligger L1,2,3 i matande ände där det är enligt standard. Enklast och bäst är att man håller alla trefasiga kontakter fasrätt kopplade dvs
13 svar · 2,2k läst
E
elmont: Den största effekten man vanligtvis får till en villa är just ca 17kW och med en 25A huvudsäkring. Men då ska man komma ihåg att det ska räcka till både bil och hushåll. Vill man ha mer ström så får man byta mätarskåp och be om en större service. Då byter nätägaren den matande kabeln OM dom har kapacitet till en större matning i nätet. Mätarskåp och div elektrikerjobb får
4 svar · 2,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.