Är det krav på detta i Norge?

Här i Norge är det krav på "5 säkra" vilket innebär att följande saker ska dokumenteras och överlämnas till kund:
1.Rapport från riskanalys.
2.Kursförteckning.
3.Rapport från slutkontroll.
4.Materialdokumentation.
5.Samsvarsekläring.

Är detta i samband med färdiganmälan då man gör en ny anläggning? Eller för renoveringar också?

Det kravet gäller allt arbete, om det är ett nytt vägguttag bakom tv:n, ny säkringar i centralen eller ett nybygge så ska detta följas. Det slarvas nog ganska mycket med riskanalys och materialdokumentation på små jobb......

Hur var det han uttryckte sig, vår vän Rosenknopp...?:rolleyes:

J
Jag är fullt medveten om åldern på denna tråd, men eftersom jag har bott i en nybyggd lägenhet i Oslo, kan jag informera om att TS har helt rätt. I den lägenheten fanns en pärm från när huset byggdes. Däri fanns dokumentation på _precis_ allt i hela elsystemet, tex vilka klammer som använts, märken på brytare, kablar, dosor och såklart testresultat från isolationsprov.

Det var inte någon liten snabbt ihopkletad lista på material, utan A4 papper, färgutskrift av prestandadeklaration för föremålet som beskrevs.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Kan nog varit ganska snabbt ihopkletat oavsett A4 och färg och allt men jag kan hålla med om att professionellt utformade dokument är lite mer respektingivande än någon felstavad paintkladd.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.