Byggahus.se

Enkel elritning till garaget, tankar på det?

1. norrbottenssnickaren
    Hobbyelektriker · 2 274 inlägg
    Kommer dra elen själv i garaget (eller snarare dra om elen) och där finns nu en lite undercentral med kanske 10 platser. den matas via gruppcentralen i tvättstugan med 5g2,5 16a.

Tankar på denna ganska enkla elritning? Verkar kopplingsdosorna vettigt utnyttjade osv? Tänkte försöka klara mig med att köpa endast 5g2,5 samt 3g2,5 och 3g1,5 av ngn lämplig styv dimension.

2. GK100
    Medlem · Jönköping · 10 602 inlägg

GK100

Medlem
    Du verkar ha lite för många dosor, speciellt de som inte sitter vid någon avgrening. Men det är ju inget fel om du av något skäl vill ha det så, principiellt ser det bra ut med några grupper för de olika funktionerna. Och om du har många dosor på vissa delar kanske du ska utnyttja den uppe till vänster för belysningen, ser marigt ut med allt som utgår från brytaren där med trappkoppling, uttag, lampa.

Vad är det du funderar över av det du visar i skissen?

3. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Värmland, Molkom · 19 477 inlägg

Bo.Siltberg

Hobbyelektriker
    Det ser väl bra ut i stort.

Med bara 10 platser i undercentralen är det fullt efter JFB och 2 st trefasgrupper. Men det bör vara enkelt att komplettera med en lika stor kapsling till.

Finns det något syfte med enfasuttaget på trefasgrupperna, säkrade 16 A? Finns det plats i centralen och de uttagen sitter lämpligt till vore det bättre att de fick egna grupper. Men om undercentralen bara är matad med 2.5 mm² och 16 A så ger ju fler grupper ingenting, såvida du inte kommer att behöva uppgradera till en kraftigare matning i framtiden.

4. norrbottenssnickaren
    Ablekningen till att det är 4 dosor per grupp är för att de kommer hamna på varsin långvägg. Och där är tanken att dosorna ska placeras varannan meter. Då ska man kunna lägga till eller flytta uttag varefter behovet uppstår tänkte jag.

5. norrbottenssnickaren
    Det finns lite utrustning som kräver 230v 16a så jag tänkte försäkra mig lite.

Samt så vill jag utan för mycket handpåläggning kunna lägga till och ta bort uttag i framtiden tex ersätta ett 230 med ett 380 uttag eller tvärtom och bara behöva öppna en dosa.

Jfbn sitter i centralen i tvättstugan. Behöver man en egen till garaget?

6. GK100

GK100

Medlem
    Ja det är vettigt så jag tänkte mest på de yttersta åt varje håll men det är inte fel om du vill vara flexibel. Och finns JFB i matande ände behövs ingen här men se till att den verkligen täcker så det inte ligger utanför JFB.

7. norrbottenssnickaren
    Ska öppna centralen och kika.

8. tommib
    Bergsfogde · Stockholm · 13 915 inlägg

tommib

Bergsfogde
    Jag skulle nog övervägt att ha den typen av mekgarage på en egen JFB så att du inte får stryk när tvättmaskinen stannat för femte gången när du kör svetsen.

9. norrbottenssnickaren
    Anslutningskabeln ligger nergrävd ca 15meter. Är det ngn idé att sätta den andra jordfelsbrytaren i gruppcentralen för att skydda Anslutningskabeln? Vore skönt att ha den i samma undercentral som resten av garaget. Eller är det bara fånigt. Iom att kabeln från fasadmätarskåp ligger ju inte bakom ngn jordfelsbrytare så kanske det inte är ngn big deal.

10. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Värmland, Molkom · 19 477 inlägg

Bo.Siltberg

Hobbyelektriker
    Nä man brukar inte skydda kablar i bostäder. Visst kan det finnas fog men det är inte värt det. Det ska i så fall vara en fördröjd typ som tillåter en normal JFB i centralen som kabeln matar för att inte få olägenheten att JFB sitter för långt bort.

11. norrbottenssnickaren
    Tackar grabbar ska montera jfbn som ni föreskrivit, i undercentralen i garaget.

12. norrbottenssnickaren
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    848A7A24-D99A-46E8-B664-1F329BA524EC.jpeg
    8AFE5968-5B47-426C-99DB-88C266170405.jpeg
    A49DE9DE-5EB4-46D3-BBD3-C9402F68327C.jpeg
    7F710277-A575-4EB5-8D28-97FE33981447.jpeg
    E38842DC-EB5D-4CBE-9D73-B0ABB3AE4CF0.jpeg
    2A7F1423-4384-4D98-885F-57BEBF216917.jpeg
    E5EDAB1E-E4EC-4026-AA05-3DA1D15AD852.jpeg

Tänkte passa på att uppdatera alla intresserade om hur det går... har varit en del som fått gå före eldragningen i garaget.

Först och främst, mad cudos till de som brottas med mycket 5g2,5 i vanliga kopplingsdosor. Det är inte så lätt att få plats och ändå få det någorlunda överskådligt.

Jag har monterat upp hälften av dosorna och dragit kabel mellan några samt monterat ngt uttag och sådär.

Försökte vara noggrann med avskalet i toppklämmorna... men det är inte heller helt lätt.

De där aluskenorna är ganska prydliga och förenklar om jag vill flytta uttag eller utöka med fler uttag.

Slutligen kan nämnas att jag kört med lettiklammer, tror aldrig jag kommer använda ngt annat (speciellt inte efter investeringen donen är ju svindyra och jag har båda).

13. norrbottenssnickaren
  14. GK100

GK100

Medlem
    Ser fint ut tycker jag inget att skämmas över där. En sak jag skulle gjort annorlunda men som inte har någon direkt betydelse är att vända klammern så att benet ligger på utsidan och inte under kabeln. Vet inte hur de som är montörer dagligen gör men vid mina hobbykulojobb gör jag så mest för att det drar in kabeln perfekt i hörnet vägg-list och lätt att få bra lika vinkel på benet in i trälisten. Mitt symmetrisinne frågar också varför du inte går med kabeln in i mittuttaget under dosan?

• Laddar…
  15. U
    Medlem · Skåne · 2 361 inlägg

Uffe A

Medlem
    Samt att kabeln ska gå rakt genom membranet på dosan, inte snett som nu.
    Då sluter den riktigt tätt.
    Detta fixar du med en snygg s-böj.
    Den högra kabeln kunde du avmantlat lite mer, ser ut som att den går ca 15 mm in i dosan.
    Det tar för mycket plats.
    Men ser annars ok ut.
    När du kopplar i dosor se till att koppla en klämma åt gången och lägg den och kabeln i botten de andra lägger du vid sidan om, så bygger det inte så mycket på höjden.
    Och det hade varit snyggare med vita buntband.;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.