Jag har försökt att hitta en snygg mall för isolations-test/meggning men inte hittat någon. Är det någon på forumet som har en sådan i gömmorna? Planen är att få in ett dokument till byggnadsnämden så att men kan få det magiska slutbeviset.

Elnissen

Ehhh, har byggnadsnämnde verkligen krav på att man lämnar in ett dokument som beskriver hur man isolationsmätt anläggningen? Det har jag aldrig stött på.

Det lättaste är att mäta samtliga faser och nolla (sammankopplade för att inte bränna något i andra änden) mot jord. Ett mätvärde som skrivs ner på papper. Kan de kräva mer?

De bruakr väl kräva en färdiganmälan, som skall vara utfärdat av den elektriker som ansvarat för eldragningen vid bygget. Det är inget man kan skicka in själv.

Jag är elektriker med allmän behörighet men jobbar i Norge så anläggningen är ok och meggat värde är ok men man brukar ha en mall som man använder för att dokumentera värden etc och den har jag inte. Ser så mycket proffsigare ut med en sådan.

Elnissen

Mikael_L
Jag tvivlar väldigt mycket på att man behöver skicka in något papper över elinstallationen till kommunen. Så det där måste du förklara lite mer.

Färdiganmälan sänds till nätägaren, och behöver inte innehålla något papper på isolationsmätning.

Du skriver att du är behörig, har du alltså ingen aning om hur en färdiganmälan fungerar?

Iofs. så bör det ju ingå i elfirmans egenkontroller som skall prickas av i kontrollplanen hos kvalitetsansvarige. Men det är troligen bara en punkt att bocka av i kontrollplanen.

Ett protokoll över isolationsmätningar känns ju lite överdrivet, efterssom de ju bör visa oändlig resistans på samtliga grupper. Visserligen är det väl tillåtet med 500M (tror jag), men jag skulle aldrig vara nöjd med en ny anläggnings som inte håller oändlig resistans.

Om det fanns några mätvärden som kunde vara intressanta att följa under åren så vore det en annan sak.