Jag har försökt att hitta en snygg mall för isolations-test/meggning men inte hittat någon. Är det någon på forumet som har en sådan i gömmorna? Planen är att få in ett dokument till byggnadsnämden så att men kan få det magiska slutbeviset.

Elnissen

Ehhh, har byggnadsnämnde verkligen krav på att man lämnar in ett dokument som beskriver hur man isolationsmätt anläggningen? Det har jag aldrig stött på.

Det lättaste är att mäta samtliga faser och nolla (sammankopplade för att inte bränna något i andra änden) mot jord. Ett mätvärde som skrivs ner på papper. Kan de kräva mer?

De bruakr väl kräva en färdiganmälan, som skall vara utfärdat av den elektriker som ansvarat för eldragningen vid bygget. Det är inget man kan skicka in själv.

Jag är elektriker med allmän behörighet men jobbar i Norge så anläggningen är ok och meggat värde är ok men man brukar ha en mall som man använder för att dokumentera värden etc och den har jag inte. Ser så mycket proffsigare ut med en sådan.

Elnissen

Mikael_L
Jag tvivlar väldigt mycket på att man behöver skicka in något papper över elinstallationen till kommunen. Så det där måste du förklara lite mer.

Färdiganmälan sänds till nätägaren, och behöver inte innehålla något papper på isolationsmätning.

Du skriver att du är behörig, har du alltså ingen aning om hur en färdiganmälan fungerar?

Iofs. så bör det ju ingå i elfirmans egenkontroller som skall prickas av i kontrollplanen hos kvalitetsansvarige. Men det är troligen bara en punkt att bocka av i kontrollplanen.

Ett protokoll över isolationsmätningar känns ju lite överdrivet, efterssom de ju bör visa oändlig resistans på samtliga grupper. Visserligen är det väl tillåtet med 500M (tror jag), men jag skulle aldrig vara nöjd med en ny anläggnings som inte håller oändlig resistans.

Om det fanns några mätvärden som kunde vara intressanta att följa under åren så vore det en annan sak.

Färdiganmälan är klar och inlämnad till E-on för flera år sedan men det jag söker nu är alltså ett dokument för den meggning som jag utfört med en mall så att det ser lite proffsigt ut. Tex med typ av instrument, kalibrerad senast osv. Detta skall jag lämna till min kvalitetsansvarig som en punkt att bocka av för att få mitt slutintyg från byggnadsnämden.

Mikael_L skrev:
Jag tvivlar väldigt mycket på att man behöver skicka in något papper över elinstallationen till kommunen. Så det där måste du förklara lite mer.

Färdiganmälan sänds till nätägaren, och behöver inte innehålla något papper på isolationsmätning.

Du skriver att du är behörig, har du alltså ingen aning om hur en färdiganmälan fungerar?
Jag har haft många intressanta saker som jag lärt mig på denna sida men jag har ofta undrat varför det finns denna attityd inom el att sitta på en häst och titta ner och tala med en myndig stämma.
Jag har inte frågat om någon färdiganmälan utan en mall på meggning av en anläggning som jag vill göra lite proffsig då detta skall vara mitt yrke.
Om man söker på instrumenttillverkarna så har de ingen men däremot finns den i de instrument som du kan koppla till en PC.
Hoppas att det klarnat lite vad jag söker.

Elnissen

Mikael_L
Elnissen skrev:
Färdiganmälan är klar och inlämnad till E-on för flera år sedan men det jag söker nu är alltså ett dokument för den meggning som jag utfört med en mall så att det ser lite proffsigt ut. Tex med typ av instrument, kalibrerad senast osv. Detta skall jag lämna till min kvalitetsansvarig som en punkt att bocka av för att få mitt slutintyg från byggnadsnämden.
Har KA lagt en punkt om protokoll från meggning i kontrollplanen?

varifrån BBR, BKR, PBL, byggnadsverkslagen m.fl. har han hämtat det kravet ifrån, kan man ju undra.

Hur lyder punkten i kontrollplanen?

Mikael_L
I vårt hus kommer min kompis med sin installationsprovare sen när det sista ska skruvas ihop.
Sen tänkte jag bara skriva ut mätresultaten från instrumentet direkt.

Och denna utskrift kommer verkligen inte kommunen få se, och det står inte ett ord om detta i kontrollplanen heller. Så utskriften blir bara sparad i huspärmen, av någon dunkel anledning.

Jag har inga tips på mallar.
Du kan väl skriva ihop något mha word?

Jag hoppas att du inte uppfattade mitt svar som ohövligt eller nedlåtande. Däremot ville jag ifrågasätta kravet (som jag tolkade din fråga) från byggnadsnämnden eftersom jag aldrig träffat på något sådant under mina installationer.

Jag skriver i word, på enklaste sätt. "Isolationsmätning genomförd, OK eller inte OK, samt mätvärde".

TS skriver ju att han jobbar i Norge, där har dom väl förmodligen andra krav som vi inte känner till....

Edit:
Bifogar ett protokoll för word (säkert copyright på då det kommer från ett känt El-program :rolleyes: )

Redigerat:
Björn Rosengren ansåg ju att Norge var ganska speciellt... :p

Anders Johansson skrev:
Jag hoppas att du inte uppfattade mitt svar som ohövligt eller nedlåtande. Däremot ville jag ifrågasätta kravet (som jag tolkade din fråga) från byggnadsnämnden eftersom jag aldrig träffat på något sådant under mina installationer.

Jag skriver i word, på enklaste sätt. "Isolationsmätning genomförd, OK eller inte OK, samt mätvärde".
Tack för tipsen från dig och Micke L:D

Mikael_L skrev:
Har KA lagt en punkt om protokoll från meggning i kontrollplanen?

varifrån BBR, BKR, PBL, byggnadsverkslagen m.fl. har han hämtat det kravet ifrån, kan man ju undra.

Hur lyder punkten i kontrollplanen?
El. Egenkontroll,behörighet,dokument står det i kontrollplan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.