D
Har planer på att installera en luftvärmepump, men saknar jordade uttag i anslutning till installationen.
Nu till mitt problem. Jag har idag en kabelkanal med lågspänningskablar (cat6) som går exakt samma väg som den tänkta elkabeln bör monteras från centralen. Vad jag förstått får man inte samförlägga elkablar och lågspänningskablar så länge inte lågspänningskabeln klarar samma spänning som elkabeln.
Gäller detta även för kabelkanaler?
Spelar det någon roll om elkabeln är EKK etc?
Känns jäkla surt att be elektrikern dra kabeln utanför kabelkanalen om det nu inte finns något annat sätt ni kan komma på som löser situationen? Om man installerar en kabelkanal med skiljevägg löser det problemet?
Om kabeln får en stickpropp i ena ändan och kopplas till ett jordad uttag vid centralen?

Redigerat:
Om du drar kabel tex typ EKK är det inget problem det du tänker på gäller om det vore lösa trådar likt FK i rör tillsammans med signalkablar. I princip allt du skulle kunna ha monterat utvändigt och berörbart är ok tillsammans med andra ledningar i någon kanal e.dyl.

D
Så en EKK kan ligga lös bland lågspänningskablarna i plastkanalen och försäkringsbolagen är ok med det som fast installation?
Ok ja det låter ju bra, då skulle jag tom kunna dra en EKK light innan elektrikern kommer så får han ansluta det till centralen.

Ja det är normalt inga problem med det ett vanligt sätt att lösa det så.

Inget fel med skiljevägg om det är större kanaler men inte nödvändigt.

Ingen stickpropp på EKK.

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Definitioner för spänning i stora drag;)
Klenspänning <50 V
Lågspänning 50-1000V
Högspänning >1000V
Cat6 är snarare en svagströmskabel för klenspänning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.