hej!

Har ett hus där man valt att dra fram endast en (10 amp) till tvättmaskin och torktumlare. Det gör att vi inte kan köra båda samtidigt...störigt.

Har tittat runt på vad vi har för alternativ för att dra fram från en annan grupp som inte har så mycket belastning på sig och som är smidig att dra ifrån. Det är ont om alternativ tyvärr. Det enda som finns nära är ett utanpåliggande uttag som idag bara belastas med en cirkulationspump som hör till golvärmesystemet. Så där skulle man kunna gå på.

Då till frågan! Är det lämpligt/tillåtet att köra torktumlare och cirkulationspump på samma grupp? Har räknat på belastningen och det är lugnt men det kanske finns någon annan begränsning?

Tack på förhand!

Jag kan inte se några större problem än att det inte är riktigt "snyggt". En annan lösning kan vara att dra en tvåfasgrupp som delas upp så att tvättmaskin och torktumlare får varsin säkring.

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
Det kanske man kan! Jag har försökt lista ut hur det är draget till det befintliga uttaget bakom tvättmaskinen. Det är infällt och det finns ingen kopplingsdosa som rimligen kan ligga på vägen. Så jag vet inte om det går att dra om den. Men värt att utreda!

I idealfallet går det ett rör raka vägen från centralen till uttaget utan mellanliggande dosor. Då kan en elektriker eller bättre hempulare ersätta de tre trådar som nu troligen finns i röret med fyra.

Topp!

Det får nog bli elektriker till denna. Tvåfasgrupp var nytt för mig :)

tommib
Dra fram en tredje fas med en gång om du har plats i centralen. Då kan du sätta ett uttag för torkskåp eller strykjärn bredvid.

Nu har jag luskat lite mer (det blir nu lite rörigt). Tvättstugan ligger i en nybyggd del av huset och har en egen central som i sin tur går till husets huvudcentral. Så hela nybygget matas med tre fas 16 amp fördelat på 7 olika 10 amp grupper. 5 av grupperna har jag lyckats reda ut vilken fas de använder från huvudcentralen. Men två av dem vet jag inte och de två styr en pump som är till avloppet (kommunal grej) samt ett larm till pumpen ifall den går sönder. Den pumpen är väldigt kritisk så klart. Så det blir till att ta in hjälp så vi kan reda ut vad som belastat vad.

Tack fler bra input!

Kondenstumlare!?

Vet inte om det är generellt för alla Kondenstumlare, att dom drar mindre ström än en vanlig tumlare?

Men jag kör både tvättmaskin och kondenstumlare på en 10A utan problem.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.