1 790 läst ·
12 svar
2k läst
12 svar
Finns det automatisk fasbytare?
Med en elpatron med effektövervakning så styr man patronerna efter hur mycket effekt det finns tillgängligt genom att mäta vid centralen.
Finns det något liknande för enfaslaster (tex elbilsladdnig), som tar från den fas som är minst lastad (just nu)?
Finns det något liknande för enfaslaster (tex elbilsladdnig), som tar från den fas som är minst lastad (just nu)?
Du vill fördela om lasten mellan faserna till laddaren beroende på aktuell last? Så vitt jag vet finns ingen konsumentprodukt för det. Det går säkert att göra men det kommer inte bli helt sömlöst och det kommer kosta pengar.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 850 inlägg
Finns det ett behov så kommer det säkert att dyka upp sådana produkter.
Jag skulle i första hand välja en laddare som tar trefas. Jag skulle gå ganska långt för att välja den bil som har en sådan laddare, bara den inte ser alltför djävlig ut och inte kommer från ... osv
I andra hand skulle jag möblera om i centralerna för att frigöra en fas. Det är inte så svårt om det handlar om laddning nattetid. Man behöver inte frigöra en fas helt utan låta den dela saker som inte används så ofta, speciellt inte på natten. Vid de undantagsfall då man behöver ladda på dagtid kan man försöka välja de förbrukare man inte alltid behöver precis då, som ugn t.ex.
Jag skulle i första hand välja en laddare som tar trefas. Jag skulle gå ganska långt för att välja den bil som har en sådan laddare, bara den inte ser alltför djävlig ut och inte kommer från ... osv
I andra hand skulle jag möblera om i centralerna för att frigöra en fas. Det är inte så svårt om det handlar om laddning nattetid. Man behöver inte frigöra en fas helt utan låta den dela saker som inte används så ofta, speciellt inte på natten. Vid de undantagsfall då man behöver ladda på dagtid kan man försöka välja de förbrukare man inte alltid behöver precis då, som ugn t.ex.
Hm, rätt märkligt egentligen.
Det finns ju oftast inga tekniska problem för en 3-fas-laddare att dra "vad den vill" per fas. Så jag tycker det är rätt märkligt att det inte kommer produkter som har 3 strömtransformatorer och som sedan ser till att fördela sin förbrukning så att den totala lasten blir jämn vid mätarsäkringarna.
Egentligen vore det bästa om varje elmätare kunde dela med sig av momentan last/fas på ett *standardiserat* sätt, så att vanliga storförbrukare kunde implementera lastbalansering internt.
Det finns ju oftast inga tekniska problem för en 3-fas-laddare att dra "vad den vill" per fas. Så jag tycker det är rätt märkligt att det inte kommer produkter som har 3 strömtransformatorer och som sedan ser till att fördela sin förbrukning så att den totala lasten blir jämn vid mätarsäkringarna.
Egentligen vore det bästa om varje elmätare kunde dela med sig av momentan last/fas på ett *standardiserat* sätt, så att vanliga storförbrukare kunde implementera lastbalansering internt.
Om vi pratar elbilar nu, så sitter AC/DC:n i bilen, och det sker kommunikation mellan ladduttaget och bilen om hur mycket kräm som finns tillgängligt. *Tror* att den komunikationen inte är specad per fas, utan samma ström för alla (tex 16 eller 32A)Anders243 skrev:
Jo, jag tror du har helt rätt. Dock så tycker jag det vore enkelt att ha ett värde/fas när man ändå nyutvecklar protokollen. Sedan vorde det också vettigt om kommunikationen från elmätaren till laddboxen kunde vara standardiserad. På så sätt kunde laddboxen berätta för bilen vad nuvarande maxström skall vara per fas.M -MH- skrev:
Angående din ursprungsfråga så sufrade jag också lite efter produkter utan lycka, men sen kom jag på att det är rätt enkelt att bygga något eget (i alla fall om du har tillgång till opto-porten på din mätare). Då borde du kunna ha en raspberry pi eller "whatever" mikrokontroller som läser ut vilken fas som är minst belastad och styr kontaktorer därefter. Dock kanske säkerhetsaspekten inte är trivial att ordna så att inte mer än en kontaktor är dragen åt gången..
Detta håller jag helt med om. Funktionen finns ändå inbyggd i mätaren så att få den att en gång i sekunden skicka ut information om aktuell belastning borde inte vara omöjligt. Problemet är väl bara att enas om ett sätt att göra det.Anders243 skrev:
Problemet med det är väl att laddaren tappar matningen nån bråkdels sekund när man switchar vilket får den att starta om. Jag antar att den kör efter något program och inte mår bra av att bli avbruten för ofta.Anders243 skrev:
Det enklaste är nog att stuva om fasfördelningen så att laddaren ligger på en egen fas eller tillsammans med saker som går bra att styra med en effektvakt, värmeelement/elpatron t ex.
@useless
Problemet med det är väl att laddaren tappar matningen nån bråkdels sekund när man switchar vilket får den att starta om. Jag antar att den kör efter något program och inte mår bra av att bli avbruten för ofta.
Skippa kontakter och använd triac moduler, då kan man lägga in nästa fas samtidigt med att man släpper nuvarande. Då till och från sker i nollgenomgången blir avbrottet bara 3,3 ms vilket inte märks av laddaren.
Problemet med det är väl att laddaren tappar matningen nån bråkdels sekund när man switchar vilket får den att starta om. Jag antar att den kör efter något program och inte mår bra av att bli avbruten för ofta.
Skippa kontakter och använd triac moduler, då kan man lägga in nästa fas samtidigt med att man släpper nuvarande. Då till och från sker i nollgenomgången blir avbrottet bara 3,3 ms vilket inte märks av laddaren.
Redigerat:
Det skulle väl kräva en helt annan hårdvara än man vanligen har? En mer komplicerad och därmed dyrare konstruktion kommer väl först när det finns en efterfrågan. Och elbilar lider ju redan av att vara dyra. Visst vore det bra, men det är väl inte direkt konstigt att det är ovanligt.Anders243 skrev:
De flesta kör ju enfas för laddning hemma så trefasalternativet vore säkert ett bra steg på vägen även utan några konstgrepp för laddaren. Sen är det ju som sagt enkelt att ordna plats i en fas där man kör laddaren. Och i stället för bortkoppling kunde man då via enklast tänkbara automatik skifta över någon av de förbrukarna bort från elbilsfasen till de andra två eller koppla bort om det är av den typen som passar för det.
Finns ingen anledning att komplicera dessa enkla ting det bör hållas enkelt och robust. Hade jag haft elbil skulle jag ordnat laddning trefasigt -> DC på egen hand istället för att harva med enfasen.
Finns ingen anledning att komplicera dessa enkla ting det bör hållas enkelt och robust. Hade jag haft elbil skulle jag ordnat laddning trefasigt -> DC på egen hand istället för att harva med enfasen.
Klicka här för att svara