Hej

Jag behöver pumpa ur en vattenansamling som bildas nedanför mitt hus. Jag behöver en lösning som automatiskt startar när det regnat så jag tänkte göra en grop på lägsta punkten i vattensamlingen och ställa ner en dränkbar pump där.

Jag behöver dra el från mitt garage till pumpen.
1. Något jag behöver tänka på?
2. Duger en IP44 klassad kabel?
3. Ska jag fästa kabeln i luften i träd fram till pumpen eller kan den ligga på marken?

Med vänlig hälsning,

Peter

• Vy över ett tak mot en vattenansamling med omgivande träd och buskar i skymningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenansamling vid husgrund med reflektion av träd, grushög i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur permanent kommer installationen bli?
Det låter som om att det blir permanent lösning, då är det nedgrävning av en godkänd kabel som ”gäller”, vid kanten på ”vattensamlingen” så går det att montera ett IP44-uttag (som skyddas av JFB), på en stolpe en bit upp.

Det kommer att användas fram till vintern.

Sen får vi kommunalt VA och då försvinner behovet av att pumpa bort vatten.

Då är det ju bara temporärt, och en pump som är byggd för att klara avloppsvatten bör göra jobbet. Kan behöva kompletteras med någon form av grovmaskigt filter för löv etc.

Ok ville bara kolla vad jag ska tänka på elsäkerhetsmässigt. Jag kan inte så mycket om el men el och vatten brukar inte vara så bra kombo vad jag förstår.

Spelar det roll säkerhetsmässigt om kabeln är upphängd i träd eller ligger på marken?

Jag är ingen elsäkerhetsexpert, men pumparna är ju konstruerade för att kunna dränkas.
Möjligen skulle risk för gnagande djur göra att det är att föredra att hänga upp kabeln.
Att den ska vara ansluten via jordfelsbrytare antar jag att du redan har koll på.

Ja precis jag har en jordfelsbrytare i elcentralen i garaget. Hur kan jag testa att den funkar?

Jag har öven en lös jordfelsbrytare för utomhusbruk man kan sticka in i eluttaget. Är det ett problem om jag kopplar in den lösa jordfelsbrytaren där och det sitter en fast jordfelsbrytare i elcentralen? (Dvs det är två jordfelsbrytare inkopplade efter varandra)

Det ska finnas en testknapp på jordfelsbrytaren.
Två jordfelsbrytare är ju onödigt, och kan ibland krångla.

Som sagt testknapp. Se till att ha en lampa eller något inkopplat i uttaget, testa jordfelsbrytaren och se om lampan faktiskt slocknar. Om det finns minsta tveksamhet huruvida uttaget går via jordfelsbrytaren.

Att koppla in en lös jfb i serie med den fasta fyller ingen funktion (jo om man tänker sig att det är fel på den fasta så den inte löser ut).

Om det blir ett fel som löser ut jfb. så är det slump om den ena eller den andra eller båda löser ut.

H hempularen skrev:
Som sagt testknapp. Se till att ha en lampa eller något inkopplat i uttaget, testa jordfelsbrytaren och se om lampan faktiskt slocknar. Om det finns minsta tveksamhet huruvida uttaget går via jordfelsbrytaren.

Att koppla in en lös jfb i serie med den fasta fyller ingen funktion (jo om man tänker sig att det är fel på den fasta så den inte löser ut).

Om det blir ett fel som löser ut jfb. så är det slump om den ena eller den andra eller båda löser ut.
Ok men kan jag riskera att jfb ej löser ut om jag har två inkopplade efter varandra?

tommib
Nej.

Fairlane
P peter_sweden skrev:
Ok men kan jag riskera att jfb ej löser ut om jag har två inkopplade efter varandra?
Som Tommib redan svarat så nej, det är ingen risk.
I ditt fall ser det inte heller ut att vara en fördel.
Jag har själv den setupen till FTX-anläggningen som står på vinden. Det för att den läst ut några gånger varje år. Jag hoppas på att det är JFB på vinden som löser när det sker, för då slocknar inte hela huset och jag kan fixa det när jag kommer hem, medan resten av famlijen kan använda spis, lampor etc. Det är väl 50-50 vilken som löser, men i praktiken så tror jag det är större sannolikhet på den i elcentralen i mitt fall. Kanske för att den är känsligare, kanske för att fler "fel" kan adderas. Hjälper det mig en gång så är det värt det, men jag ser inte riktigt att du har samma problem, med en svåråtkomlig del som måste kopplas ur.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.