Byggahus.se
Hej

Jag behöver dra skarvaladd utomhus cirka 35 m. Jag har 25m+10 m sladdar. Kan jag skarva dem eller behöver jag skaffa en ny sladd som är tillräckligt lång?
 
Finns skarvskydd att köpa. Kanske kan va något.

Röd skarvskyddslåda öppen visar en kabel och dess skarvskydd inuti.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
tommib
Vad ska du ha skarvsladden till? Det kan kanske vara värt att påpeka att du får ett ordentligt spänningsfall om det är klena ledare.
 
Koppla till en dränkbar pump och pumpa bort en vattenansamling.
 
tommib
Då är det sannolikt lugnt. Pumpen kommer gå lite tyngre bara. Så länge du inte planerar någon permanent anläggning så går det nog bra, men se till att skarvsladdarna är av god kvalitet och gärna åtminstone 1,5 kvmm ledare (många billiga skarvsladdar är 1 kvmm).
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Jag har en 50 meters skarvsladd, som är bra till mycket med vettigt dimensionerade förbrukare.
En kvarleva sedan vi hade båtar vinteruppställda på platser där det var långt till uttagen.
Tror att det är 3x1,5 mm2 ledare.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
tommib
Ja, det behöver ju inte vara ett problem. Min poäng är att man måste vara medveten om att långa ledningar medför spänningsfall och att man måste anpassa sig efter det.
 
H
För långa kan man väl få problem med säkring som inte löser vid kortslutning?
 
H Hallerudsbo skrev:
För långa kan man väl få problem med säkring som inte löser vid kortslutning?
Ja det kan man. Men innan dess så får man problem med att säkringen inte löser tillräckligt snabbt. Vissa av dessa regelmässiga problem kan man lösa med JFB i matande ände, men inte alla.

Dock måste man i de flesta fall ha ganska långa kablar för att det skall bli aktuellt. Mycket längre än här. Den intresserade kollar gärna med det eminenta programmet eldim som finns att få här på forumet.
 
När du har långa kablar - glöm inte att de ska vara fullt utrullade.
 
  • Gilla
andreas45 och 1 till
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
När du har långa kablar - glöm inte att de ska vara fullt utrullade.
Ok det visste jag inte, varför? Och hur gör jag om jag om det blir 5-10 m över? Lägger i en slinga på marken?
 
Ja, för om de är hoprullade bildar de en spole, med värmeutveckling och andra diverse elektromagnetiska fenomen som följd.
 
Det man framför allt skall tänka på är kabelvindor där kabeln är upprullad på en rulle. Då finns det ofta angivet en maxlast för kabeln och en annan lägre maxlast om den inte är helt utrullad. Ligger det 5 m i ett trassel på marken är det inga problem. Bara den inte är tätt ihoprullad.
 
ricebridge ricebridge skrev:
Ja, för om de är hoprullade bildar de en spole, med värmeutveckling och andra diverse elektromagnetiska fenomen som följd.
Just att de bildar spole kan vi glömma som försvårande faktor här det är bara att den naturliga förlusteffekten i kabeln verkar på en mindre volym som ger problem med uppvärmning. Det är annars helt rätt att man ska dra/rulla ut vindor om man belastar högt och/eller långvarigt lätt att missa och ger rätt snabbt oönskade konsekvenser.

(Spolen i detta fallet blir sk bifilär dvs i stort sett magnetfälten tar ut varandra tack vare båda ledarna intill varandra med ström åt varsitt håll)
 
  • Gilla
Polacoloco
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Just att de bildar spole kan vi glömma som försvårande faktor här det är bara att den naturliga förlusteffekten i kabeln verkar på en mindre volym som ger problem med uppvärmning. Det är annars helt rätt att man ska dra/rulla ut vindor om man belastar högt och/eller långvarigt lätt att missa och ger rätt snabbt oönskade konsekvenser.

(Spolen i detta fallet blir sk bifilär dvs i stort sett magnetfälten tar ut varandra tack vare båda ledarna intill varandra med ström åt varsitt håll)
Whatever. Rulla ihop dem ska man iaf inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.