Nej det är den viktiga slutsatsen men hindrar inte att man åtminstone grovt har mekanismerna som drabbar en lite klara. Kan komma till pass en annan gång i ett annat sammanhang.

GK100 GK100 skrev:
Just att de bildar spole kan vi glömma som försvårande faktor här det är bara att den naturliga förlusteffekten i kabeln verkar på en mindre volym som ger problem med uppvärmning. Det är annars helt rätt att man ska dra/rulla ut vindor om man belastar högt och/eller långvarigt lätt att missa och ger rätt snabbt oönskade konsekvenser.
Jag har (väl) berättat när vi för många år sedan gjorde något eljobb i huset och min fru ropade att diskmaskinen inte gick. Nej, visst. Den gick ju på en grupp som var påverkad. Sprang snabbt dit med en kabelvinda och kopplade in i ett uttag på annan grupp. Återgick till arbetet. Efter några minuter så ropar frun att "diskmaskinen har stoppat igen"...

Jag hade i hastigheten bara rullat ut kanske en fjärdedel av vindan. Den var obehagligt varm att ta i och kabeln var så varm att den "rann" ur vindan när jag rullade ut den. :( Hurra för termosäkringar!

Så ni behöver inte göra om samma misstag, jag har redan samlat alla empiriska data som behövs vad gäller att köra kabelvindor utan att rulla ut dem...

• Gilla
ricebridge och 3 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.