Nej det är den viktiga slutsatsen men hindrar inte att man åtminstone grovt har mekanismerna som drabbar en lite klara. Kan komma till pass en annan gång i ett annat sammanhang.
Just att de bildar spole kan vi glömma som försvårande faktor här det är bara att den naturliga förlusteffekten i kabeln verkar på en mindre volym som ger problem med uppvärmning. Det är annars helt rätt att man ska dra/rulla ut vindor om man belastar högt och/eller långvarigt lätt att missa och ger rätt snabbt oönskade konsekvenser.
Jag har (väl) berättat när vi för många år sedan gjorde något eljobb i huset och min fru ropade att diskmaskinen inte gick. Nej, visst. Den gick ju på en grupp som var påverkad. Sprang snabbt dit med en kabelvinda och kopplade in i ett uttag på annan grupp. Återgick till arbetet. Efter några minuter så ropar frun att "diskmaskinen har stoppat igen"...
Jag hade i hastigheten bara rullat ut kanske en fjärdedel av vindan. Den var obehagligt varm att ta i och kabeln var så varm att den "rann" ur vindan när jag rullade ut den. Hurra för termosäkringar!
Så ni behöver inte göra om samma misstag, jag har redan samlat alla empiriska data som behövs vad gäller att köra kabelvindor utan att rulla ut dem...