Hej,

Min dimmer i badrummet har gått sönder. Kan fortfarande sätta på/ av ljuset samt justera ljusstyrkan men ratten (den cirkulära delen) har lossnat och går inte att trycka fast. Se bifogade bilder

Jag undrar hur jag går tillväga för att fixa detta; måste jag byta ut hela dimmern eller räcker det med att få en ny dimmer-ratt?

På själva ratten som lossnat står det Elko L3033.

• Närbild av en öppen Elko L3033 dimmer utan ratt i badrum, synlig intern mekanism och inställningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller en lossnad dimmerratt märkt Elko L3033 vid en öppen dimmermekanism.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Kan du få tag i en ny ratt till en Elko RS 315GLE så räcker det att byta ratten. Ta en tång och dra bort böset som sitter kvar på mässingspinnen och tryck dit den nya ratten.

Eller så tar man bara ratten från den nya dimmern och byter inte insatsen.

Tack för snabba svar. Jag ska kika in vad Ursidae länkade hos Claes Ohlson.
Känns ganska märkligt att man behöver betala 250-400kr för att bara byta ut ratten. Detta borde väl inte vara helt främmande fenomen

Lös ratt kostar 70kr

Kontakta Elko,
inte omöjligt att de skickar en ny ratt i en jiffypåse som ren goodwill. Har hänt förr!
Lycka till

• Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
Ska man inte kontakta elektrikern som installerade så att man får nytta an den garanti som tydligen ingår i deras materialpåslag. :)

• Gilla
  • Haha
Revhiet1 och 4 till
  • Laddar…
U Ursidae skrev:
Kan det vara en sådan? [länk]
Vad bra, tack!
Äntligen får jag nya rattar!

• Gilla
PontusAP och 1 till
  • Laddar…
Ursidae, det räcker inte med att han monterat den, har elfirman inte sålt den så lämnar dom ingen garanti ;)

• Gilla
Müssli och 2 till
  • Laddar…
A
U Ursidae skrev:
Ska man inte kontakta elektrikern som installerade så att man får nytta an den garanti som tydligen ingår i deras materialpåslag. :)
Det tycker jag absolut att man ska göra. Alla varor och tjänster omfattas av garantier.

A Emil_K skrev:
Alla varor och tjänster omfattas av garantier.
Men hur långa? En elektriker lämnar ju inte "livstids garanti".....

Garanti är ett frivilligt åtagande av försäljaren där de självs bestämmer längden. Ett eller två år är vanligt på elektronik, fem år på en del kylskåp mm. https://www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/dina-rattigheter-som-konsument/garanti/ Vet inte om Elko eller din elektriker har utfärdat någon garanti.

Lagstadgad reklamationsrätt är numera tre år och gäller för ursprungligt fel (dvs inte naturlig förslitning).http://www.konsumenteuropa.se/sv/am...klamera-en-vara/reklamationsratten-i-sverige/

För att förtydliga så var det en skämtsam referens till alla trådar om elfirmors materialpåslag.

• Gilla
  • Haha
Revhiet1 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.