Det händer ständigt och jämt att människor tror att jordfelsbrytare bara funkar på skyddsjordade eluttag. Och varför skulle de inte tro det? Man kan knappast begära att ”folk i allmänhet” ska hålla koll på jordpotentialer hit och fasonolla dit. Namnet på denna manick är ju synnerligen missvisande på så sätt.
Vilket kanske gör att de inte används så ofta som de borde.
Så vad borde den heta istället, tycker ni?
Kloka förslag ska jag mejla till Elsäkerhetsverket.

Bästa svaret

Felströmbrytare

• Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Definitionen på en jordfelsbrytare är faktiskt så här:

en mekanisk elkopplare som är konstruerad att sluta, bära och bryta strömmar under normala driftförhållanden och medföra öppning av kontakterna då restströmmen uppgår till ett för olika förhållanden givet värde

Där restström är definierad som
summan av det momentana värdet på den ström som flyter genom alla spänningssatta ledare på ett visst ställe i en strömkrets

Så, tycker jag den ska heta restströmsbrytare? Nä...

Definitionen på felström är:
ström som flyter i en punkt i en strömkrets som en konsekvens av ett fel i en annan punkt i strömkretsen

Inte så tydligt det heller...

Jag skulle vilja ha in ordet summaström i namnet, men det blir inte lätt. Ordet finns inte ens definierat som ett begrepp.

Vi får nog leva med jordfelsbrytare. Även om man teoretiskt kan tänka sig tillämpningar för en JFB i en jordfri miljö så är det moder jord som till 99.999% får en JFB att lösa.

Nu var ju tanken att hitta ett namn som kan förstås av gemene man, så länge som det åtminstone är hjälpligt tekniskt korrekt. Felströmbrytare ligger ju rätt bra till då, den fattar man ju direkt (någon sorts ström hamnar fel = strömmen bryts). Men om det finns en annan definition på ordet felström, kanske det borde heta ”strömfelsbrytare” eller ”elfelsbrytare”?

Fler förslag?

Vad tillför felströmbrytare i förståelse när det isf ligger bättre till med jordfelströmbrytare då det aldrig är annat än jordfelström den detekterar för skyddsverkan hos oss i SE med TN system.

Det är som elmont skrev i liknande tråd bättre att den som inte förstår men kanske är intresserad sätter sig in i funktionen istället för att söka krystade ord som inte tillför något öht. Ser gärna att de som vill ändra det på många sätt utmärkta ordet förklarar vad som är oklart där. Som Bo visade ovan ger taffliga översättningar ur internationella normer inget mervärde. Alla residualer; summa(fel)strömmar, felström allmänt etc går spikrakt mot jordfelström i vårt fall inget kan vara mer klart där.

Själv skulle jag föredra det skarpare disymmetriskydd(sbrytare) om någon ändring.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Åjo. Har vi bytt till högertrafik så ska vi väl kunna byta namn på en dåligt uppkallad apparat.

Tja, felströmsbrytare är ju kortare än jordfelsströmbrytare plus att det indikerar att det även kan hantera våra övriga, närmast teoretiska, felfałl.

Kom på ett bra namn till nu: kombibrytare.
Behöver bara utöka funktionen på den då, hur många moduler behövs det för att få in en ljusbågsdetektor eller neutralledarspänningsdetektor exempelvis?

• Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Det var någon på forat som en gång föreslog gjortfelsbrytare. Den bryter när man gjort fel. Fast det öppnar för andra missförstånd. Folk kan tro att den bryter hur man än gjort fel.

Är det verkligen ett problem att gemene man ute i stugorna inte förstår under vilka omständigheter en jordfelsbrytare löser? Är det ett större problem än att de inte heller vet under vilka omständigheter en 10A säkring löser? Eller att folk inte kan skilja på kW och kWh? Det finns en mångfald av saker som många inte vet trots att det kan vara bra att veta. Jag tror inte att man kommer runt det genom att byta namn på prylar.

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Åjo. Har vi bytt till högertrafik så ska vi väl kunna byta namn på en dåligt uppkallad apparat.
Förstår du inte att det är bland de bäst uppkallade apparater vi har i elinstallationerna är det nog inte mycket mer att göra. :)

Du kan börja skriva KW, Kva/h osv också så vi får lite fart i trådarna Slugges kombibrytare vore något att lägga till som obligatorie vid större utökning i gruppledning. Vore fint med en ljusbågseliminerare också ifall man livsfarligt mäter med BT multimetern.

• Gilla
Slugge och 1 till
  • Laddar…
Kanske vi ska kalla den "Summaströmstrafo som bryter vid vagabonderade strömmar mot jordledare" :cool:

(Bara så att ingen förstår mitt inlägg fel så var jag väldigt sarkastisk/ironisk)
Nej låt den heta Jordfelsbrytare (JFB det är lätt att skriva ut i gruppschemat) ;)

• Gilla
Slugge
  • Laddar…
Vi har även ljusbågsdetektorer (AFDD) på intåg i reglerna som vi ska lära oss hålla isär. :)

• Gilla
Slugge
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Vi har även ljusbågsdetektorer (AFDD) på intåg i reglerna som vi ska lära oss hålla isär. :)
Tycker egentligen inte det är något bra namn, kan vi diskutera alternativ här eller behövs en ny tråd skapas? Tycker ljusbåge låter väl farligt, vad sägs om Gnisterkännare respektive Sprakbrytare kanske?

Claes Sörmland
Vi får byta namn på skyddsjorden istället för att slippa begreppsförvirringen. Kanske felströmsanslutning?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.