Har införskaffat en ny taklampa där ett antal lamphållare inte verkar fungera. Min obekräftade slutsats till detta grundar sig i att själva lysdioderna fungerar i andra hållare som taklampan har. Denna taklampa är helt ny så blir aningen konfunderad till att dom inte fungerar.
Kan tillägga att denna taklampa är tänkt att borras mot taket och anslutas till elkablarna utan någon kopplingsdosa . Dock valde jag en annan lösning eftersom jag kanske väljer att flytta inom kort och vill ej göra för stora ingrepp.
Kunde läsa mig till att man ibland behöver lyfta upp metallbläcket i lamphållaren så att den får kontakt med lysdioden. Detta är inget jag provat då jag inte tycker att det borde vara orsaken i en ny taklampa som för övrigt är en Flos Sarfatti.
Vet någon vad som behöver göras eller vilket typ av fel som föreligger?
Kan tillägga att denna taklampa är tänkt att borras mot taket och anslutas till elkablarna utan någon kopplingsdosa . Dock valde jag en annan lösning eftersom jag kanske väljer att flytta inom kort och vill ej göra för stora ingrepp.
Kunde läsa mig till att man ibland behöver lyfta upp metallbläcket i lamphållaren så att den får kontakt med lysdioden. Detta är inget jag provat då jag inte tycker att det borde vara orsaken i en ny taklampa som för övrigt är en Flos Sarfatti.
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 167 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 167 inlägg
Har Du kopplat rätt, det kan vara kronkoppling till en sådan, tänkt för två strömbrytare där en del lampor tänds med ena strömbrytaren och resten med andra strömbrytaren, hur många trådar var det till lampan
Produkter som diskuteras: "multimetern"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Medlem
· Blekinge
· 12 274 inlägg
Har du ingen garanti?
I många armaturer så fungerar inte blecket i botten på en E14 eller E27-hållare med vissa lampor. Jag brukar fiska upp det med ett verktyg och lyfte det lite högre upp så brukar de fungera igen. Just LED-lampor är det mer problem med än med Halogen av någon anledning, jag gissar att det har med utsprungsland och olika fabriker att göra.
Äldre armaturer fungerar oftast bättre än nya armaturer också...
Äldre armaturer fungerar oftast bättre än nya armaturer också...
Medlem
· Blekinge
· 12 274 inlägg
Har du en så fin och dyr lampa så kan du ju snygga till upphängningen. Mitt tipps:S Styler skrev:Har införskaffat en ny taklampa där ett antal lamphållare inte verkar fungera. Min obekräftade slutsats till detta grundar sig i att själva lysdioderna fungerar i andra hållare som taklampan har. Denna taklampa är helt ny så blir aningen konfunderad till att dom inte fungerar.
skruva väck takdosan (den vita) och sätt lampans kupa rakt över, koppla inuti med sockerbitar eller en lampproppshona.
Och kanske du hittar en snyggare kupa också.
Den där armaturen är med största säkerherhet gjord för krontändning. Jag har monterat många av just den där modellen (Flos) och du behöver lista ut vilka två trådar som ska förses med fas (oftast brun/grå/vit/svart) och vilken som ska förses med nolla. Har du summer kan det vara en idé att summra mellan lamphållarna och kablaget, detta görs när lampan är strömlös.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden