Hej!

Jag funderar på att införskaffa en trådlös övervakningskamera och vill helst inte behöva köpa nya batterier med jämna mellanrum utan vill ha en fast strömförsörjning. De kameror som jag har tittat på så följer det med en USB-kabel och en strömadapter. Men så jag har ingen bra plats att placera kameran på nära ett vägguttag och börjar fundera på om det är möjligt att ansluta den till ett lamputtag för det har jag gott om.

Så min fråga är om någon vet ifall det finns lamputtag med USB kontakt eller om det finns adaptrar man kan använda? Eller om det skulle vara möjligt att montera en väggdosa på taket och använda den?

Lamputtag med USB har jag aldrig sett. Användningsområdet är ganska snävt för en sådan konstruktion.
Kan du inte bara klippa av stickkontakten på kabeln till nätadaptern och där koppla på en vanlig rund lampkontakt?
Det går säkert att ha en lång diskussion omkring CE-märkning när man gör en sådan operation, ser dock inget tekniskt problem om det görs på ett bra sätt.

• Gilla
hempularen
  • Laddar…

Bästa svaret

Sedan så skulle jag föreslå att du tittar på Netgear Arlo kameror. De har uppladdningsbara batterier. En i området där jag bor har satt upp sådana för bevakning runt huset utomhus. När han rapporterade till mig hade de suttit uppe i 8 månader, och batterierna var fortfarande mer än 50%.

Den larmar i appen när det börjar bli dags att ladda. Du kan också se hur mycket ström som är kvar om man går in och tittar på kameran från appen. De lagrar inspelat material både på cloud och om man vill, på en lokal disk i huset.

Kamerorna är små, men inte mikroskopiska.

Jag gissar att de kommer att spela in mycket mer om de sitter ex. i köket där du rör dig ofta, och därmed använda mer batteri. Men du kan ställa in att de inte skall reagera om du är hemma (om din mobil finns inom ett visst geografiskt område, så inaktiveras kamerorna), även att inte spela in under vissa tider.

• Gilla
thelegend27
  • Laddar…
E etompau skrev:
Lamputtag med USB har jag aldrig sett. Användningsområdet är ganska snävt för en sådan konstruktion.
Kan du inte bara klippa av stickkontakten på kabeln till nätadaptern och där koppla på en vanlig rund lampkontakt?
Det går säkert att ha en lång diskussion omkring CE-märkning när man gör en sådan operation, ser dock inget tekniskt problem om det görs på ett bra sätt.
Det skulle man säkert kunna göra men riskerar man inte att kortsluta kameran? Kan inte mycket om el men tänker mig att USB adaptern reglerar spänningen och strömmen? Dessutom skulle det vara något fel på kameran så gäller inte garantin.

Kortsluta kameran? Nja allt är väl möjligt om man klantar till det, men är du med på vad jag menar? Du ska alltså inte mata 230 V istället för 5V DC.
Bort med den vanliga ojordade stickkontakten och på med en lampkontakt. Reglering av spänning/ström sker i nätdelen.
Ja garantin lär ryka.Upp till dig om du vill göra detta ingrepp.

E etompau skrev:
Kortsluta kameran? Nja allt är väl möjligt om man klantar till det, men är du med på vad jag menar? Du ska alltså inte mata 230 V istället för 5V DC.
Bort med den vanliga ojordade stickkontakten och på med en lampkontakt. Reglering av spänning/ström sker i nätdelen.
Ja garantin lär ryka.Upp till dig om du vill göra detta ingrepp.
Jag tror jag är med på vad du menar. Men då måste jag hitta en kamera med en stickkontakt istället för USB kontakt. Det borde dock inte vara några problem.

Det kommer du nog inte hitta.

Det du får göra i så fall är att skapa nått du kan koppla nätadaptern i.

E etompau skrev:
Köpte nu i helgen en USB-laddar med lös 230V-kabel. Kanske lite overkill för ditt projekt.
[länk]
Inte riktigt vad jag behöver i och med jag vill ansluta till ett lamputtag.

T thelegend27 skrev:
Inte riktigt vad jag behöver i och med jag vill ansluta till ett lamputtag.
Som sagt, byt stickkontakt mot passande lamppropp.

Ja den ska fungera. Högt pris.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.