Vill ha ett par stolpar utmed en stig på tomten, vanlig trädgårdsbelysning på ett par meter. Är mycket berg så kan inte få ner kabeln mer än ngn dm. Finns det ngn godkänd lösning (luftledning, rör godkända ovan mark e.dyl)?

//Larsa
 
I mitt motionsspår sattes det upp belysning och vid vissa bergiga partier las ett rör bara på berget och sen täcktes det bara med nån cm jord så det borde va godkänt.
 
Nån decimeter ner i backen duger gott om det är det enda som funkar.
Så länge det inte är någon åkermark eller dyl så.
 
tommib
Kör 12/24V system så kan ingen ha åsikter (regelmässigt) om hur kabeln är förlagd. Beroende på vilken design man gillar finns massa olika att välja på. Jag kör en blandning av Bolthi spottar och Rustas lampor (som inte verkar gå att finna på deras hemsida nu).
 
Kommer rören att vara täckta men ligga grunt så är SRS kabelskyddsrör godkända. Ska rören ligga synliga så är SRE-P godkända.

Det kanske är överdrivet till det du ska göra. Men det är material som är godkänt till den typ av förläggning du ska göra.
 
  • Gilla
Larsa
  • Laddar…
Får nog bli pem-slang med jordkabel i, och försöka täcka den så gott det går. Skulle någon gå loss med spade eller grävare kommer ju slangen lätt upp....

Tack för tips. Trodde det var typ 40cm och markeringsband som gällde.
 
Man kan spränga också!:poop:
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
S Slugge skrev:
Man kan spränga också!
(y)
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.