20 485 läst ·
13 svar
20k läst
13 svar
Fasföljd?
Hej,
Hur brukar faserna sitta i huvudproppskåpet? Räknar man L1, L2, L3 från vänster till höger eller kan man aldrig vara säker?
Samma fråga gäller elcentralen i huset. Rent intuitivt vill jag att L1 ska sitta överst (ja eller jordskenan då) osv.
Mvh. Robert
Hur brukar faserna sitta i huvudproppskåpet? Räknar man L1, L2, L3 från vänster till höger eller kan man aldrig vara säker?
Samma fråga gäller elcentralen i huset. Rent intuitivt vill jag att L1 ska sitta överst (ja eller jordskenan då) osv.
Mvh. Robert
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Medlem
· Västerbottens län
· 18 046 inlägg
Fasföljd är absolut omöjlig att mäta med multimeter, det behövs en fasföjdsvisare. För gammalt så var det en liten trefasmotor som visade om det var rätt eller fel fasföljd, idag så finns elektroniska. I en normal installation så är det ganska ointressant med fasföljd, det finns så många ställen det kan vara fel på så man kopplar in sin trefasmotor och går den åt fel håll så ändrar man någonstans och så är det inte mycket mer med det.
prototypen
prototypen
Riktigt lurigt blir det med fasföljd när man ska koppla in värmepump, tvättmaskin och annat där det inte är direkt uppenbart om motorn går åt fel håll. Om man kopplar in pelarborrmaskinen så ser man ju felet direkt.
Nu är iofs inte så vanligt med trefasmaskiner i hemmet...
Nu är iofs inte så vanligt med trefasmaskiner i hemmet...
Det har minskat.
Förr var cirkulations- och vattenpumparna alltid trefas, men nu är de oftast enfas.
Jag kan på rak arm bara komma på tre trefasiga förbrukare i mitt hus: Vedklyven, hydroforpumpen och "pinnasvetsen".
Av dessa är det bara de två första som är känsliga för fasföljden.
Förr var cirkulations- och vattenpumparna alltid trefas, men nu är de oftast enfas.
Jag kan på rak arm bara komma på tre trefasiga förbrukare i mitt hus: Vedklyven, hydroforpumpen och "pinnasvetsen".
Av dessa är det bara de två första som är känsliga för fasföljden.
Är följande rätt tänkt?
Jag har ett uttag 3-fas 16 som jag vet har rätt ordning på L1, osv.
Nu vill jag kunna mäta att tre andra ledningar, så de får samma följd. (De kommer fram i väggen) Då tänker jag att om jag slår av huvudbrytaren och sedan provar om det är kontakt mellan L1 i uttaget och den tråd jag vill veta vilken fas det är. Kommer det funka? Jag använder ohm mätare för det.
Nu vill jag kunna mäta att tre andra ledningar, så de får samma följd. (De kommer fram i väggen) Då tänker jag att om jag slår av huvudbrytaren och sedan provar om det är kontakt mellan L1 i uttaget och den tråd jag vill veta vilken fas det är. Kommer det funka? Jag använder ohm mätare för det.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 836 inlägg
Det funkar bara du inte låter dig luras av eventuella belastningar som kan finnas inkopplade. Om du mäter mot alla tre ledare i andra änden så bör du hitta den som är (mest) lågohmig.
Har du ändå möjlighet att mäta är det enkelt och bra att mäta mellan faserna från respektive kabelände. Du får noll mellan lika faser och runt 400 V där det är fasolikhet.
Börja med en koll av varje ände komplett mot ev nolla och jord samt tre kombinationer mellan faserna så du vet att båda är korrekta i sig.
Börja med en koll av varje ände komplett mot ev nolla och jord samt tre kombinationer mellan faserna så du vet att båda är korrekta i sig.
Nej, det går inte, det finns ingen kontakt där emellan.L Lolight skrev:Är följande rätt tänkt?
Bara koppla enligt standard och mät med en spänningsprovare, är det fel kan du kasta om två faser.
Alternativt kan du dra ut en ledning och Ohmmäta mellan säkringsgänga och ledare, kolla bara att det är spänningslöst först.
Produkter som diskuteras: "spänningsprovare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Har du ingen spänningsprovare bör du köpa en, lite förslag på enkla modeller:
Fluke T90
https://www.kjell.com/se/sortiment/...ovare/fluke-t90-spanningsprovare-690-v-p48332
Duspol http://cdon.se/hushallsapparater/tv...=dd9ea9b3ac6dc0e6706306c8fb157a4b&fo_s=gplase
Uni-UT18A
https://www.kjell.com/se/sortiment/...MI-eTqlJCU2QIVVYGyCh0zLgVxEAQYASABEgLuLPD_BwE
Sen kan du klart lyxa till det och köpa ännu bättre med ännu fler funktioner.
Men går det att göra lätt och säkert ok, annars tycker jag Hempularen kan nöja sig med rätt rotation.
Följer man färgstandard dessutom bör det ju kunna bli korrekt.
Fluke T90
https://www.kjell.com/se/sortiment/...ovare/fluke-t90-spanningsprovare-690-v-p48332
Duspol http://cdon.se/hushallsapparater/tv...=dd9ea9b3ac6dc0e6706306c8fb157a4b&fo_s=gplase
Uni-UT18A
https://www.kjell.com/se/sortiment/...MI-eTqlJCU2QIVVYGyCh0zLgVxEAQYASABEgLuLPD_BwE
Sen kan du klart lyxa till det och köpa ännu bättre med ännu fler funktioner.
Detta är naturligtvis ännu bättre, då vet man att ordningen är rätt i varje uttag men för funktionens skull har det ingen större betydelse, är det kombiuttag inblandade kan det däremot vara bättre att ha spridning.GK100 skrev:
Har du ändå möjlighet att mäta är det enkelt och bra att mäta mellan faserna från respektive kabelände. Du får noll mellan lika faser och runt 400 V där det är fasolikhet.
Men går det att göra lätt och säkert ok, annars tycker jag Hempularen kan nöja sig med rätt rotation.
Följer man färgstandard dessutom bör det ju kunna bli korrekt.
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden