Ljus
Ljus: Håller med om att den borde kopplas ihop med den bruna. Borde är tyvärr inte tillräckligt säkert för att koppla:cry: Enda sättet att veta säkert är tyvärr att mäta med spänningsprovare eller multimeter. Som hsd skrev så har den nog inte halkat ur utan det är en medveten om än märklig handling av någon tidigare. Då behöver man även ställa sig frågan varför?:thinking:
13 svar · 1,5k läst
·
H
Husqvarna220Ac: Hyr ett elverk , det är en superliten släpvagn som klarar 40-63A, det har de flesta större uthyrare.
12 svar · 2,3k läst
L
lorangamazza: [citat] Nice:)
2 svar · 7,9k läst
·
H
Husqvarna220Ac: Låter som du har felet där! Kolla vad en ny sådan kostar, eller lyssna med ÅF, om den byts ändå på nån goodwill.
8 svar · 11,6k läst
Müssli
Müssli: Om fjädern är kass kan du köpa en som är för Schneider Exxact. De är exakt (pun intended) likadana.
2 svar · 3,1k läst
Ola C
Ola C: [citat] Finns inte utrymme mellan skåp o vägg, jo kanske om jag bilar upp ett i väggen. Jag tänkte att spottar + dimmer sitter på täcksidan under skåpen om denna monteras efter kakling (kapar av en bit i bakkant så kaklet ligger innanför) kan jag enkelt plocka bort den utan att förstöra nåt.
7 svar · 2,2k läst
·
J
Jessnet: Stort tack! Då köper jag 3-polig.
3 svar · 1,3k läst
H
hempularen: Men du skrev 4 ledare. Har du alltså 4 ledare plus jordmanteln? För i så fall finns det chans att det faktiskt är en 5 ledare. En vanlig kabeltyp för nedgrävning är EKKJ som har en jordstrumpa som håller samma area som trådarna inne i kabeln. Är det en sådan kabel med 4 trådar i kabeln, så är det en 5 ledare.
9 svar · 4,3k läst
H
hempularen: Nej, som sagt du kan inte mata vidare från 20A matningen.
15 svar · 2,7k läst
M
Mikael St: Sökte efter test lite snabbt men såg bara att man anger CRI till 97% och R9>85%
26 svar · 5,1k läst
J
janerik12: Har uppdaterat min andra tråd med resultat av spännings ändringen. Hjälpte lite men inte tillräckligt. Får nog fortsätta felsöka i ventilationen tråden :(
2 svar · 3,3k läst
I
ion: Tack för alla tips. Det förlösande var att det heter Kamströmställare, har beställt en 5-läges.
17 svar · 2,0k läst
·
Pen
Pen: Föresten, det finns ett fel som kan slå ut alla motorer. Om en fas i matningen faller bort kan allihop gå åt skogen. Inte helt osannolikt med några gamla skarvkablar eller korroderad säkring i matningen.. Detta kan ju faktiskt avhjälpas med ett gemensamt motorskydd på hela rasket. Får ändra mig på denna punkt.
33 svar · 5,3k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Ja, det är fullt naturligt att nollan bryts i ett system med nolla. Annars kan ju inte en JFB bryta bort ett jordfel mot nollan utan felet blir kvar med den enda skillnaden att man inte har några faser längre :( Givetvis har vi dissekerat JFBer här på forumet. Här finns mätningar som visar hur nollan förhåller sig till faserna vid slutning och brytning:
3 svar · 1,3k läst
H
hempularen: Golvvärme med 230V har aldrig varit godkänd i våtrum, utan jfb (är nästan säker). Tidigare kördes det med 48V slingor.
7 svar · 2,3k läst
·
S
Silverridge: [citat] Tack så mycket för det, jag tror jag är med och jag är ju i det närmaste certifierad efter din förträffliga förklaring ;) Elektrikern som kopplat in det har ju förmodligen inte vunnit några priser med tanke på hur anslutningarna ser ut så jag misstänker att jag borde kunna göra det betydligt mycket prydligare och säkrare än vad det tidigare varit. Återigen, tack snälla
7 svar · 9,7k läst
·
LarsSvensson80
LarsSvensson80: Fick även nedan från Eltako precis. Dom såg nog heller inte vad som var oklar varför svaret blev; "Knappen som styr dimmern kan vara ifrån 8-230V. Glöm inte att bygla pilarna upp till vänster om du använder en tändtråd ifrån brytare. Den skall vara återfjädrande." Tack alla för era insatser, the case closed.
10 svar · 2,1k läst
·
A
alfista: Bra påpekande. Skall inte svära på vad det är här men gissar på fyrledare. Då befintliga uttag sitter så avigt till kommer de troligen inte att användas om vi får dragit in ny el, annat än möjligen som de städuttag de ursprungligen var. Risken för den typen av problem ser jag som ganska liten, men väl värd att beakta.
9 svar · 2,2k läst
O
Olaab: Dosan får vara kvar. Förlänger bara de ledningar som går till lampan.
11 svar · 8,6k läst
·
E
elmont: Hole In One, är oslagbart, snabbt och rätt alla gånger. https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/elverktyg-och-maskiner/halsagar-och-dosfrasar/dosfrasar-och-tillbehor/eldosesokare-189012/?
10 svar · 5,5k läst
E
elmont: Ja men det blir det ju oavsett vilken som är fas och nolla, så det spelar som sagt ingen roll vilken som används som fas och nolla bara det inte ligger på samma anslutningsplint. ;)
11 svar · 5,5k läst
·
A
Avemo: Det kanske redan löst sig. Men hur vet du att det är rätt kopplat som det är? Som sagt spelar det ingen roll om du växlar fas och nolla. Du kan ändå vända stickproppen som du vill. Om du ändå vill vara säker på att ansluta nollan till det markerade stiftet i det nya uttaget så mäter du mot jord för att avgöra vilken som är nolla.
10 svar · 8,9k läst
·
R
Ragnar_AT: Färgkoden kom vad jag vet från Tyskland och där var det inte så enkelt. Fas: vilken färg som helst Nolla och PEN: grå PE: röd I en enfasgrupp med svart och grå kan grå vara N (TT-nät eller TN-C-S), PEN eller tändtråd. I en trefasgrupp utan nolla är grå en fas och röd PE, i en trefasgrupp med PEN däremot grå PEN och röd en fas. I en huvudledning i TT-nät (utan jord) är röd en
16 svar · 29,0k läst
·
R
Ragnar_AT: [citat] Jag ser 9, kanske tre 3G1,5 med varsin svart, blå och g/g. Min gissning är en 3G1,5 till vägglampan (tändtråd, nolla och kanske jord) och två för trappkopplingen, kanske en med obruten fas, nolla och jord och den andra med två mellantrådar och oanvänd g/g ledare. Jag skulle handla tvåpolig spänningsprövare för att hitta matningen till dosan och multimeter för ohmmätning,
29 svar · 4,0k läst
·
R
Ragnar_AT: På jobbet satt vi fjädern i skruvdragaren och vändde den medan vi tryckte. Fuskföretag i Österrike, året 2005. Vi drog om all el i ett sekelskifteshus med tre lägenheter och M50-slangarna från mätarskåpet vid entrédörren till lägenheterna på övervåningen hade upp till 9 90-graders böjar. En gång hjälpte inte ens skruvdragaren och vi fick kapa slangen och sätter en muff. Att
21 svar · 37,1k läst
GK100
GK100: Ja det har man eller bör man ha. Överström är skadligt för enfasmotorer också.
7 svar · 3,3k läst
·
C
crazytok: Värt att nämna är att dom också kommer med en gateway puck snart. Exakt vad den kommer göra är dock oklart, men man kommer ju iaf kunna styra grejerna hemifrån. Men gissar att det säkert kommer mer funktionalitet än så....
18 svar · 8,3k läst
tommib
tommib: Helt ok att dela upp trefasgruppen på det sättet, speciellt om den föregås av en trepolig säkring. Som jag ser det är det en bättre lösning. Du kan använda alla tre faserna och lägga ett uttag på varje. Då kan du köra flera infravärmare samtidigt.
8 svar · 1,6k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Det finns ett par exempel på schema, här är ett: https://www.byggahus.se/forum/threads/tva-roerelsevakter-som-styr-samma-belysning.304001/
2 svar · 7,7k läst
C
chrille-gäddan: [citat] Ok, jag tänkte inte så långt utan tänkte att 3G6mm2 blir mycket tjockare än 2G4mm2, men det tål att mätas för att se om en 3G6mm2 funkar.
7 svar · 4,5k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.