Köpte precis en byggfläkt.

Står att den gick köra på 220\380v
Antar att den blåser mer på 380 och då vill jag ha det.

Hur vet jag hur detta ska kopplats Jag har nu 380 rund dosa i garaget.

• Öppen anslutningsdosa på en byggfläkt med flerfärgade elkablar och anslutningsterminaler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en öppen anslutningsdosa i en byggfläkt med synliga kablar och anslutningar.
    Skapa konto
  • Byggfläktens typskylt med tekniska specifikationer, angiven spänning 220/380V och fabrikat ASEA.
    Skapa konto
Varför Vill man annars köra på 380? Borde bara dra mer ström?

Är det ingen skillnad på effekten så vill jag hellre ha hjälp hur jag ska koppla denna på 220.

Elförbrukningen blir i stort samma i båda kopplingsfallen.
Du behöver i båda fallen 3 faser till den och därmed ditt 3-fasuttag.

Okej. Men då undrar jag egentligen hur jag ska koppla detta för att få 220 kontakt.

J jonaslatt skrev:
Okej. Men då undrar jag egentligen hur jag ska koppla detta för att få 220 kontakt.
Om du med 220 kontakt menar vanlig 1-faskontakt så kan du inte få det.

Då får du börja med att flytta till Norge. Där finns det 230V trefas. Det förekommer inte i Sverige.

Det går med en kondensator för o skapa en virtuell fasförskjutning, men då måste man räkna ut rätt capacitans.

Jag kör min 220v svets i 380v uttaget. Med sån "skarv" för att inte skjuta säkringen. Trodde det kanske gick göra likadant med den. Men det kanske e två helt olika saker. Flytta kändes rätt onödigt just nu så.

Hur ska jag koppla för att kunna använda den.?
Går bara tre kablar ut från den.

• Ändar av tre elektriska kablar, en röd, en svart och en vit, är frilagda och förtvinade i en verkstadsmiljö.
    Skapa konto
Det är tre faser + jord, någon nolla behövs inte men den där gamla sunkiga kabeln borde du byta till en ny riktig anslutningskabel.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Eller en liten VFD med enfasmatning. Det är ju inga effekter det handlar om så dom är inte jättedyra.
(koppla om till D i så fall bara)

Det svenska elnätet har 400V spänning fas-fas och 230V fas-nolla. När man kopplar om motorn till 230V är det för elnät med 230V fas-fas. Man kön även köra den hjälpligt med enfas 230V genom att generera ytterligare en fas med en kondensator.

Din svets förutsätter jag är ansluten fas-nolla även om du använder en 3fas kontakt. Dvs. ingen skillnad mot ett vanligt enfasuttag.

Vad är det du vill uppnå?

Jag vill ha hjälp hur jag ska koppla de tre kablar från fläkten till mitt 380 handske.

De ska sitta på faspolerna. Biledaren kopplas till jord. Det är 50% sannolikhet att den surrar åt rätt håll. Om det blir fel byter du plats på två fas ledare.

Den där sladden är dock inte lämplig att använda till en kontakt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.