31 907 läst ·
19 svar
32k läst
19 svar
Ojordat hus med jordfelsbrytare
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 225 inlägg
Ja, det var precis det vi pratade om. Här har det som sagt hymlats en del genom åren, där man alltså bla sagt att färgen på radiatorerna utgör ett tillräckligt skydd, samt att man hoppats att radiatorerna inte skulle vara så bra jordade (vilket de inte alltid är, om sanningen skall fram).J JED skrev:Hej
En lite undran i detta ämne. Det talas ju om elradiatorerna ska jordas eller ej om rummet i övrig saknar jordade uttag. Som jag tolkar detta ska inte elradiatorerna jordas. Hur går då resonemanget om man har vattenburna radiatorer. Dessa är väl en gaska så bra "jordpunkt" i ett rum som kan innehålla ojordade uttag.
Men det är som sagt ett tveksamt resonemang. Jag skulle själv dra mig för att sätta en jordad apparat i ett ojordat uttag nära en radiator. Själv så har jag jordat alla uttag istället (när de ändå behövde renoveras av andra skäl).
Dock så har man ju inte så mycket skyddsjordad utrustning idag, så kravet på jordade uttag kom egentligen ganska många år för sent. Att jorda ett uttag och sedan stoppa in uteslutande dubbelisolerade apparater gör ju varken till eller från.
Moderator
· Stockholm
· 57 842 inlägg
Det var ju det man såg mellan fingrarna med förr. Man accepterade att miljön var ojordad, trots att det fanns vattenradiatorer i rummen.
Sedan när elradiatorerna började ersätta vattenradiatorerna så såg man elradiatorn som samma sak. Det blev inte farligare att ha en jordad elradiator i ett ojordat rum, än det var med vattenradiatorer som iallafall förr i tiden var utmärkt jord. Numera är det ofta PEX slang inblandad, och då är vattenradiatorer oftast en rätt dålig jord.
De tidiga elradiatorerna behövde vara jordade eftersom de hade bristfällig isolering av värmeslingan, det är rätt stora krypströmmar mot jord i äldre radiatorer. Det var svårt att få till en bra isolering som höll för temperaturen. Om de då installeras ojordat, så kan man få obehagliga stötar från radiatorn.
Sedan när elradiatorerna började ersätta vattenradiatorerna så såg man elradiatorn som samma sak. Det blev inte farligare att ha en jordad elradiator i ett ojordat rum, än det var med vattenradiatorer som iallafall förr i tiden var utmärkt jord. Numera är det ofta PEX slang inblandad, och då är vattenradiatorer oftast en rätt dålig jord.
De tidiga elradiatorerna behövde vara jordade eftersom de hade bristfällig isolering av värmeslingan, det är rätt stora krypströmmar mot jord i äldre radiatorer. Det var svårt att få till en bra isolering som höll för temperaturen. Om de då installeras ojordat, så kan man få obehagliga stötar från radiatorn.
Hej
Vi har bytt ut alla ojordade uttag till jordade så jag har inte detta problem. Tänkte mest på resonemanget att det bara handlade om elradiatorer och att man kanske inte tänker på att vattenradiatorer som är anslutna med kopparrör är en fin jordpunkt i ett ojordat rum.
Vi har bytt ut alla ojordade uttag till jordade så jag har inte detta problem. Tänkte mest på resonemanget att det bara handlade om elradiatorer och att man kanske inte tänker på att vattenradiatorer som är anslutna med kopparrör är en fin jordpunkt i ett ojordat rum.
Ja, det är inga problem idag då allt ska vara jordat, tänker du att man behöver skyddsutjämna elementet då för att vara säker på nollpotential?J JED skrev:
Du kan ju även Ohmmäta, får du över 4kOhm är det ingen "främmande ledande del", du kan kolla här exempelvis: http://www.elektriskanamnden.nu/information/faktablad_en/skyddsutjamning
Klicka här för att svara