Duger det inte med en vanlig varmkrympskarv med limmade krymslangar? Den skall väll vara lika tät som kabeln är utan skarv? Vill man ha hängslen och livrem så kan man ju dra på några extra krymslangar samt vulk och eltejp. Om det om några år skulle komma in vatten i skarven så är det väl bara att göra en ny?

Klart att skarven håller tätt EyEyRon, är ju halva meningen med den. Är det sjökabel krävs helt andra doningar men skulle tro att så inte är fallet.

Vad är det för kabel förresten?

Kan tänka mig att det svåra inte är att få skarven tät för täta skarvar finns det gott om. Det svåra är att vara säker på att det inte rinner vatten inuti kabeln till skarven då mantlarna ofratst inte är ångtäta vilket gör att det kondenserar inuti.

Utveckla gärna ditt resonemang Julle, vad är det för kabeltyp du tänker på?

Även en så enkel kabeltyp som EQLQ får förläggas i ett rör i marken, då det inte är något VA-rör kan det mycket väl bli vattenfyllt och ändå så håller kabeln.

Är ju klart viktigt att få det riktigt tätt även i skarven då man får ta i beaktande att den kan vattenfyllda men följer man anvisningarna är det inga problem.

Rekommenderar som vanligt ändå att man förlägger en riktigt PEX-isolerad markkabel då den är betydligt mer hållbar.

Alla typer av plast, silicon etc medger en viss diffusion av vatten över lång tid. Det enda som är i princip helt tätt är metall eller glas. Men i praktiken tar det lång tid innan det har någon betydelse i en kabel som är godkänd för markförläggning, dvs tills kopparn börjar korrodera märkbart. Många decennier.

Inga stora problem med denna skarv den är ju inte speciellt utsatt på något sätt. Följ det som skrivits tidigare med vettig krympslang och bra utförande så är det oproblematiskt. Viktigt är att se till att inre skarven av varje ledare blir lika väl isolerad och tätad då har det liten betydelse om det osannolika med inträngning via yttre manteln sker. Som hängslen kan du ev lägga lite gel som utfyllnad också under ytterhöljet mot parterna.

F f91jsw skrev:
Alla typer av plast, silicon etc medger en viss diffusion av vatten över lång tid. Det enda som är i princip helt tätt är metall eller glas. Men i praktiken tar det lång tid innan det har någon betydelse i en kabel som är godkänd för markförläggning, dvs tills kopparn börjar korrodera märkbart. Många decennier.
Håller med, vid lite högre spänningar ligger därför ofta aluminiumfolie innanför plastyttermanteln.

Lite sent svar men det finns andra som skrivit detta på ett bra sett.
Då nästa alla mantlar utan metall i sig släpper igenom fuktig luft så kondeserar den på insidan och blir då vatten. Och så länge ledarnas isolering är hel gör inte detta någon skada. Men vid en skarv samlas detta vatten och är då inte varje ledare ordentligt tätad blir det kortslutning via vattnet.
Va vanligt på tele luftledning att man fick fuktproblem i skarvar innan man kom på att det va bättre att ha öppna skarvrör så vattnet kunde rinna ur.

Helt rätt Julle, sitter grejerna ute kan något dräneringshål inte vara helt fel ibland, det hjälper dock inte mycket när det gäller markskarvar vad jag vet..

Mikael_L
Jag fick åka ut på ett jobb där djupbrunnspumpen skulle bytas.
Det var en debe-pump, som hade en blå "flatkabel" till sig, som skulle skarvas med befintlig kabel.
Rörisen hade köpt ut ett krympskarvkit från Dahls som var avsett för detta, (denna pump, tror jag).
Och det bestod helt enkelt utav limmande presshylsor, en transparent remsa som antagligen skulle smälta och limma ihop sig (som skulle lindas runt den flata kabeln) och så en hygglig bit krympslang med limmande insida. Allt i en liten påse med bipackad instruktion.

Jag har försökt googla fram kitet, det närmaste jag hittat är detta, som kanske är en äldre version. Här är det vanliga presshylsor + små bitar limmande krympslang, istället för det kit jag fick som hade presshylsor med krympande limmande insida direkt, som på bild 2.

Detta kit ska alltså vara godkänt för skarva under vattennivå i en djupbrunn.
PA1685.jpg

0555516x_c331ae80.jpg

hsd
Kolla med närmaste pumpfirma
Alla djupbrunnspumpar har antingen en krympskarv eller trefas kopplingsdon på pumpkabeln
Hittar Du inte så kolla med Grundfos om närmaste leverantör.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.