14 382 läst ·
28 svar
14k läst
28 svar
Skarva en 240v-kabel för undervattensbruk?
Sida 1 av 2
Har en dränkbar vattenpump som har en för kort elkabelanslutning. Kabeln till pumpen går inte att byta utan att byta pump. Behöver därför skarva existerande kabel och "skarven" kommer då att vara under vatten. Min lokala elinstallatör kunde inte hitta någon dosa eller skarvdon som är godkänd för att vara permanent under vatten. Skarvingen måste kunna göras ute i fält.
Hoppas det finns en lösning. Pris spelar (nästan) ingen roll... Hoppas på tips här..
Hoppas det finns en lösning. Pris spelar (nästan) ingen roll... Hoppas på tips här..
Medlem
· Blekinge
· 12 269 inlägg
Relicon Relifix från HellermanTyton kan vara något.
http://www.hellermanntyton.se/kompetenser/kabelskarv-gel#tab1
Du bör dock kolla godkännandena för dina ändamål.
http://www.hellermanntyton.se/kompetenser/kabelskarv-gel#tab1
Du bör dock kolla godkännandena för dina ändamål.
Produkter som diskuteras: "HellermanTyton"
HellermanTyton
Hellerman är en framstående tillverkare av högkvalitativa verktyg som används inom kabelbuntning och kabeldragning. Kända för sin pålitlighet och kvalitet, erbjuder Hellerman ett brett utbud av verktyg anpassade för alla dina behov.
Läs mer
Medlem
· Blekinge
· 12 269 inlägg
Jag jobbar själv bl a med sjökabelskarvar och vet hur svårt det kan vara. Det finns nästan inget förutom metall som är tätt i längden. Även om man gjuter fast någon gel eller annan geggaa mot kabelns mantel så finns risk för sprickor/dålig vidhäftning och vatteninträngning.
Det var en dålig tröst jag vet.
Min pump ligger i en sjö på ca 2 meters djup och ca 10 meter från land. Medföljande kabel är runt 12-13 meter. Nuvarande skarv har varit ovan vatten, men, nu när det är högvatten har skarven hamnat under vattnet. Pumpen kostar många x tusen kronor och är monterad i en tung specialbyggd "filter-bur" som jag helst inte vill plocka upp. Vill på detta eminenta forum dubbelkolla om det absolut inte GÅR att skarva en undervattenskabel..?. Om inte, så måste jag tänka på annan lösning, t.ex byte av pumpGoForIt skrev:
Då sätter jag mitt hopp till ditt "nästan" ..T Thomas_Blekinge skrev:Jag jobbar själv bl a med sjökabelskarvar och vet hur svårt det kan vara. Det finns nästan inget förutom metall som är tätt i längden. Även om man gjuter fast någon gel eller annan geggaa mot kabelns mantel så finns risk för sprickor/dålig vidhäftning och vatteninträngning.
Medlem
· Blekinge
· 12 269 inlägg
Nej, jag förstår helt behovet av en undervattenskarv. Att det inte finns några godkända för permanent installation under vatten beror säkert på att marknanden är begränsad, att relevanta tester kan vara dyra och att ingen tillverkare vill ta fullt ansvar.
Jag skulle bygga själv, baserat på kommersiella produkter och kompletterat med det lilla extra.
Jag skulle bygga själv, baserat på kommersiella produkter och kompletterat med det lilla extra.
Nu gjorde du mig väldigt nyfiken...T Thomas_Blekinge skrev:Nej, jag förstår helt behovet av en undervattenskarv. Att det inte finns några godkända för permanent installation under vatten beror säkert på att marknanden är begränsad, att relevanta tester kan vara dyra och att ingen tillverkare vill ta fullt ansvar.
Tack för tipset GoForit men svårt i mitt fall av flera anledningar bl.a skulle isen rycka med sig både stolpe och kablar första vintern.... Emotser dock gärna fortsatta tips på undervattenskarv denna tråd tack ..GoForIt skrev:
Medlem
· Blekinge
· 12 269 inlägg
Det är bra om skarven har flera vattenbarriärer, ungefär som dubbelsiolering. Jag antar att din kabel är rund och har en PE-mantel.
Som yttersta barriär duger en bra tjock krympslang av bra kvalite som fäster bra mot manteln. Om du har PE mantel är det bra om man primrar den med en liten bestrykning med gaslåga så fäster allt bättre.
Krympslangen har en begränsad förmåga att krympa och därför ska skarvboxen i mitten inte vara så mycket större än kabeln. Och det är svårare att hitta på marknaden.
Du skulle kunna göra så här:
Skjut krymslangen på ena kabeln.
Ta en bit (15 cm) PM 20 mm slang eller liknade och borra ett 10 mm hål i mitten på ena sidan.
Skjut PM också på kabeln.
Förbered fastrådarna för lödning. Se till att individuella krympslangar finns för varje fastråd.
Löd ihop fastrådarna så att de blir lika långa.
Krymp på de inre krympslangar.
Skjut PM över skarven och förslut ändarna med Egoferm (en tätningsmassa på rulle).
Gjut gel in i hålet. Gel får du från gel-skarvar på marknaden.
Förslut hålet med egoferm.
Ta den yttersta krympslangen och krymp ned den på kabeln.
Att krympa krympslang kräver viss färdighet. Öva gärna på en annan kabelbit innan.
Spjälka skarven med lämpligt material så att den inte utsätts för böjning.
Lägg ned i vattnet och täck med en trädgårdsplatta eller stenar.
Lycka till!
Som yttersta barriär duger en bra tjock krympslang av bra kvalite som fäster bra mot manteln. Om du har PE mantel är det bra om man primrar den med en liten bestrykning med gaslåga så fäster allt bättre.
Krympslangen har en begränsad förmåga att krympa och därför ska skarvboxen i mitten inte vara så mycket större än kabeln. Och det är svårare att hitta på marknaden.
Ta en bit (15 cm) PM 20 mm slang eller liknade och borra ett 10 mm hål i mitten på ena sidan.
Förbered fastrådarna för lödning. Se till att individuella krympslangar finns för varje fastråd.
Skjut PM över skarven och förslut ändarna med Egoferm (en tätningsmassa på rulle).
Att krympa krympslang kräver viss färdighet. Öva gärna på en annan kabelbit innan.
Lycka till!
T Thomas_Blekinge skrev:Det är bra om skarven har flera vattenbarriärer, ungefär som dubbelsiolering. Jag antar att din kabel är rund och har en PE-mantel.
Lycka till!
Tack Thomas