Elcentral med en apparat märkt "SAIA", röd knapp och skyltar på svenska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kan någon på forumet tala om vad detta är som sitter i min elcentral?

En kontaktor/relä.

Frågan är bara varför typbeteckningen är avskavd?

Jag skulle gissa på en kontaktor. Om ingen har ett säkert besked kanske du kan ta av locket och ta en bild.

tommib
Kontaktor, som de ovan redan sagt. Troligen till värmestyrning eller liknande. Har du direktverkande el?

Ja vi har direktverkande el. Vad gör ett sådant då?

Den används kanske för att styra elementen med en central termostat? Eller kanske används/har använt för nån tariffstyrning så elementen kopplas ur när elen är dyr?

Det fanns ingen central termostat för elementen när vi flyttade in och de element som satt upp var nog från när huset byggdes, de är nu utbytta mot nya element.

tommib
Ta en bild på hela elcentralen så kanske det klarnar. Jag gissar att kapslingen till höger om kontaktorn är "huvudcentralen" och kapslingen nedanför är "värmecentralen". Det kanske sitter någon form av kopplingsur eller termostatlåda kring där också. Till vänster om kontaktorn sitter t.ex. en transformator som är lite onödigt kraftig för en ringledning, den kan säkert vara kopplad till någon form av termostat.

Det är inte alls omöjligt att kontaktorn numera inte gör något alls. En inte alls dum tanke är att den varit till någon gammal rundstyrning. Har du en extra mätartavla vid centralen?

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Jag har sett en lösning där det fanns termostater i rummen och dessutom en överordnad termostat centralt i huset som styrde alla element via en kontaktor. På det viset växlade man mellan underhållsvärme och rumstemperatur med en knapptryckning för hela huset. Det var i ett fritidshus.

Elcentral med säkringar och en anteckningstavla, utan extra mätare synlig.
Skapa konto

Ingen extra mätare i centralen. Mätaren sitter i skåp ute på gatan.

Vad står det på grupp 21, "trafo sicopanel"?

tommib
Se så fel man kan ha. Men en egen värmecentral var det där i alla fall. Trafon är kanske till dörrklockan ändå, även om 24V är lite ovanligt i den applikationen.

Tittar man på säkring 19 i stora tavlan ser man dock att där står "manöver rundstyrning" så kontaktorn har nog styrts den vägen. Sitter det extra apparater vid mätaren? Det kan som sagt också vara så att allt det är urkopplat sedan länge men kontaktorn har lämnats kvar.

För skojs skull kan du skruva ur den säkringen och se om något händer med kontaktorn. Om inget händer kan det vara så att den är helt bortkopplad.

Handskriven lista med numrerade byggprojekt, punkt 21 är oläslig, rubrik "Gruppsäkringarnas numrering".
Skapa konto
Elskåp med märkning och numrerade säkringsdosor varav en är nummer 21, handskrivna noteringar syns på skåpets insida.
Skapa konto

Just nr 21 har jag funderat en del på vart den går. Kan inte riktigt tyda vart.

tommib
Står DingDong så testa dörrklockan efter att du skruvat ur den. Iofs kan dörrklockan vara utbytt till något mer modernt sedan länge. Du kan känna på trafon om den vibrerar för att sedan sluta när du skruvar ur säkringen. Har du en testpenna borde du kunna få den att reagera också.

Eftersom gruppschemat säger sicopanel+dingdong så kanske det är någon gammal signalanläggning för en handikappdusch? Finns det tecken på något sådant?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.