A
Har en panna. Focus eko-20.
Den har en 6kw elpatron som inte är inkopplad.
Jag skulle vilja koppla in den och använda istället för oljepannan.
Går det att koppla den till en fas? Eller bara testa att den fungerar innan jag kopplar inte 3 fas?
Såvitt jag kan se finns det inte trefas i centralen så jag gissar att den aldrig varit inkopplad?
Bifogar lite bilder

• Öppen elpanna med mätare och elkablar, märkt "Focus eko-20" som verkar oinkopplad och dammig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Typskylt på en röd Focus EKO-20 panna med specifikationsinformation om elpatronens effekt, spänning och volym.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
Oljepannor & Oljebrännare
  • Laddar…
A
Man ser på den övre bilden att det är kopplat 1 fas till oljebrännaren, men gå att koppla 3 fas till den. Och att det till elpatronen inte är kopplat ngt alls.

Bilderna säger inte så mycket mer än att det ser fult gammalt och dåligt ut. Har du sett hur det ser ut bakom panelen? Om du är säker på att plintarna till höger är för anslutning av elpatronen så kan du göra några tester med en ohmmeter. Mät om det är kontakt mellan de olika anslutningarna. Prova om det påverkas av att du vrider på termostatvredet. Om det blir kontakt mellan faserna när termostatvredet skruvas upp och blir avbrott när det skruvas ner samt aldrig är kontakt mot jord så finns det goda chanser att det fungerar. Om det å andra sidan inte fungerar så kan det bero på att det behövs ström för att termostaten skall jobba.

Om det är tre Y-kopplade element så går det att koppla in endast ett på enfas. Då får du 2 kW effekt. Kopplar du in alla på en fas så kommer du att överbelasta säkringen. Så det är inte att rekommendera.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
L
Har du manualen för den ??

A
Tackar!
Har ingen manual tyvärr. Hur ser jag om de är y kopplade? Finns det en risk om jag kopplar in en fas för att se om det fungerar?

L
Patronen är s,k y-kopplad , det innebär att om du ska koppla den 230 så måste den kopplas om
på patronen , men du kan prova att det fungerar , med att 230V på L1 och L2 då kommer det att ge värme , men inte mycket enär 2 av slingorna kommer i serie och ge ca 2 kW ( det är 3 st slingor om 2 KW styck , så det är totalt 6KW för hela patronen vid 380/400V och då behövs minimum 3X10 Amp för att drita hela patronen
Den här manualen är inte riktigt för din panna , men el-kopplngen är detsamma
www.aquasol.se/pdf/FocusEKO%2020.pdf

A
Toppen!
Avemo säger att det går om den är y kopplad.
Men lite av varje säger att det inte går,
För att den är y kopplad.
Är det jag som inte fattar?

Tack för manualen

Snälla.snickaren skrev:
Hur ser jag om de är y kopplade?
Du måste hitta elpatronen. Om du fotograferar den och dess anslutningar kan du nog få bättre hjälp.
Snälla.snickaren skrev:
Finns det en risk om jag kopplar in en fas för att se om det fungerar?
En suddig bild räcker inte för att säkerställa om det är riskfritt att koppla in den. Så det generella svaret måste bli att ja det finns en risk med att koppla in den. Du vet inte vad tidigare hempulare har gjort för eventuella dumheter.

Vad är det du vill testa med att koppla in den enfas? Den kan ge lite värme kopplad till en fas oavsett om den är Y-kopplad eller D-kopplad. Men knappast tillräckligt för att värma huset.

L
Undrar om du tänkt fel
Det med att inte gå är att den är Y-kopplad och då kommer den att ge mindre med inkoppling till FAS till L1 och NOLL till L2 då blir 2 slingor i serie men kommer att värma ca 2 KW
och termostaten fungera
Det med hempulare är nog ingen risk med då patron ska ha egen matning på högra plinten och brännaren har egen 230V på vänstra plinten

A
Tack tack!
Jag vill se att den funkar innan jag tar hit en elektriker, byter central och drar fram tre fas.

Fixar bilder imorgon

L
Troligtvis har den aldrig varit inkopplad , då skulle det finns en kabel till på pannan
men titta på manualen så ser du att patron ligger högt och det är nog för att VV ska vara varmt
Vill du ha en komplett manual för just din panna så maila den här mannen
thomas@metrotherm.se det är dom som säljer Fucus

• Gilla
1
  • Laddar…
@Liteavvarje jag vet inte mer än vad som går att se på den suddiga bilden. Därför blir det en del "om" i allt jag skriver. Om elementen är Y-kopplade så är elementspänningen 230V. Då går det att koppla in ett ensamt element och få ut 2 kW. Eller alla element parallellt och få ut 6 kW om man har en säkring som tål det vilket inte är troligt. Är de D-kopplade så är elementspänningen 400V och de kommer att få en tredjedel av effekten om de kopplas till 230V. Kopplar man i det fallet alla parallellt så blir den totala effekten 2000W.

Men min poäng är inte i första hand vilken effekt man kan få genom att koppla den enfas. Min poäng är att man inte bör chansa och koppla in om man inte förstår vad man gör.

• Gilla
Pen och 2 till
  • Laddar…
L
Samtliga el-patroner är för 380/400V och kopplas i Y till 100% och då är varje slinga i 230V utförande , och inkoppling är då 380/400V in på slingorna och sammankopplade i nollpunkten , Det är så i alla VVB ,och EL -pannor , t.o.m i dom som är på 100KW men med ett antal fler patroner , kanske 10-12 st 9KW -s , den här pannan är inget undantag med kopplingen ,
Har jobbat och jobbar nu med Focuspannor som deras representant i fel och garntihänseende , sitter med de mesta av reservdelarna i min bil
Det framkom inte i mina tidigare inlägg om detta .
Men i sak har du rätt om patronen är D-kopplad , då blir det lite annorlunda inkoppling
VI är sams :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.