Hej,

Vi har idag tre fas i proppskåppet ute med 20A säkringar på. Efter att vi skaffat en hybribil som vi laddar så går en av säkringarna i proppskåpet titt som sätt. Vi har funderat på hur skall lösa detta? Vi tänkte anlita en elektriker som antingen kopplar om faserna så att inte så mycket belastning går på fasen som säkringen går på, alternativt ökar upp så att säkringarna klarar mer innan de löser ut. Vi har tänkt långsiktigt så vi vill att lösningen fungerar även om vi får mer saker som kräver el, ex en annan bil eller något som vi inte tänkt på. Vad är era rekommendationer vad man bör fundera på att anlita en elektriker att göra då en säkring går och vad tror ni att ett sådant arbete kan kosta? Jag kommer givetvis be om en offert men det kan vara bra få ett hum på ett spann vad ett jobb som detta borde ligga på.

Om sidnotis kan jag lägga till att vi funderar på att koppla in en laddbox i garaget för den bil vi har nu men även framtida bil.

Mvh
Mats Ola

• Elektriska säkringar och gruppförteckning på ett proppskåp med handskrivna anteckningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fulkemisten
Omöjligt att svara på kostnaden utan att se hela anläggningen. Enklast är väl att ta in ett par offerter från olika elfirmor precis som du säger. Det är ju gratis och man får en mycket god bild av vad som behöver göras och på vad priset blir.
Vad gäller att ladda elbil via bara en fas och vanligt schuko-uttag så blir det rätt hög temperatur i uttaget och därför på sikt slitage. Även med trefashandske/uttag kan detta problem uppstå vid just långtidsladdning av elbil. Bättre är isåfall en laddbox som går på trefas precis som ni tänker fixa. Hur laddar ni idag? På en eller tre faser? Varför inte ta tag i boxinstallation redan nu?
20A kan vara snålt för billaddning och sedan stora förbrukare som t ex spis, panna, tvättmaskin, vattenkokare etc. Kan det vara så att någon stor förbrukare är igång när ni laddar och säkringen löser? Skriv upp förhållandena nästkommande gånger så kanske det klarnar.

Redigerat:
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Omöjligt att svara på kostnaden utan att se hela anläggningen. Enklast är väl att ta in ett par offerter från olika elfirmor precis som du säger. Det är ju gratis och man får en mycket god bild av vad som behöver göras och på vad priset blir.
Vad gäller att ladda elbil via bara en fas och vanligt schuko-uttag så blir det rätt hög temperatur i uttaget och därför på sikt slitage. Även med trefashandske/uttag kan detta problem uppstå vid just långtidsladdning av elbil. Bättre är isåfall en laddbox som går på trefas precis som ni tänker fixa. Hur laddar ni idag? På en eller tre faser? Varför inte ta tag i boxinstallation redan nu?
20A kan vara snålt för billaddning och sedan stora förbrukare som t ex spis, panna, tvättmaskin, vattenkokare etc. Kan det vara så att någon stor förbrukare är igång när ni laddar och säkringen löser? Skriv upp förhållandena nästkommande gånger så kanske det klarnar.
Jo tanken är att ta in lite offerter men tänkte som sagt kanske någon hade ett hum på spann för vad det kan tänkas kosta. Idag laddar vi bilen via vanliga strömuttaget i garaget, alltså via schuko-uttag. Jo vi kommer nog göra boxinstallation som det ser ut redan nu, även om vi kommer att byta bil. På den fasen tror jag både frånluftsvärmepumpen, sorpetionsavfuktare, vattenpump, pool, tvättmaskin och torktumlare mm går på så det kan ju bli rätt hög belastning och kanske gör att vi måste säkra upp alternativt koppla om på faserna antar jag.

Fulkemisten
D DjKool skrev:
På den fasen tror jag både frånluftsvärmepumpen, sorpetionsavfuktare, vattenpump, pool, tvättmaskin och torktumlare mm går på så det kan ju bli rätt hög belastning och kanske gör att vi måste säkra upp alternativt koppla om på faserna antar jag.
Ok, i så fall kan det bli rätt mycket. Både tvättmaskin och torktumlare kan under korta stunder dra uppemot 8-9 A bara det blir 16-18 A, lägg till bilen som garanterat ligger på runt 8 A den också om ni inte ställt ned laddaren. Värmepumpen går ju på alla faserna och likaså spisen som även dessa kan dra liknade strömmar och till och med högre (de är uppsäkrade med 16 A). Pumpen får man anta går rätt mycket under vinterhalvåret så kör man bara fel platta samtidigt som tvättmaskinen värmer vatten och bilen laddar så blir det i värsta fall 20-25 A bara där, drar man sedan igång dammsugaren eller vattenkokaren så går säkringen.
En elektriker ser enkelt vilka förbrukare som går på samma fas då denne öppnar undercentralen och kan balansera den, en okvalificerad gissning är i värsta fall runt 500-600 kr/h inkl moms och en halv till en dags jobb beroende på omfattning men jag vet egentligen inte.
Har själv en välbalanserad central där stora förbrukare ligger spridda och har beräknat möjligheten för en laddbox i framtiden, jag ligger helt ok i så fall men behöver min huvudsäkringsnivå på 25 A. Dina 20 A kan nog vara på gränsen men en balansering av centralen i kombination med laddbox borde förhoppningsvis lösa problemet. Jag skulle börja så, det är en dyrare årsavgift då man säkrar upp.

Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Ok, i så fall kan det bli rätt mycket. Både tvättmaskin och torktumlare kan under korta stunder dra uppemot 8-9 A bara det blir 16-18 A, lägg till bilen som garanterat ligger på runt 8 A den också om ni inte ställt ned laddaren. Värmepumpen går ju på alla faserna och likaså spisen som även dessa kan dra liknade strömmar och till och med högre (de är uppsäkrade med 16 A). Pumpen får man anta går rätt mycket under vinterhalvåret så kör man bara fel platta samtidigt som tvättmaskinen värmer vatten och bilen laddar så blir det i värsta fall 20-25 A bara där, drar man sedan igång dammsugaren eller vattenkokaren så går säkringen.
En elektriker ser enkelt vilka förbrukare som går på samma fas då denne öppnar undercentralen och kan balansera den, en okvalificerad gissning är i värsta fall runt 500-600 kr/h inkl moms och en halv till en dags jobb beroende på omfattning men jag vet egentligen inte.
Har själv en välbalanserad central där stora förbrukare ligger spridda och har beräknat möjligheten för en laddbox i framtiden, jag ligger helt ok i så fall men behöver min huvudsäkringsnivå på 25 A. Dina 20 A kan nog vara på gränsen men en balansering av centralen i kombination med laddbox borde förhoppningsvis lösa problemet. Jag skulle börja så, det är en dyrare årsavgift då man säkrar upp.
Tack för lite mer förklarande text hur det kan tänkas vara kopplat och fungera fulkemisten. Något som jag tycker är viktigt är att det är framtidssäkert så att man inte behöver göra nytt jobb igen, helt enkelt överdimensionera lite och då får det kosta lite extra. Jag skall prata med en elektriker som hörde av sig om offert för både belastningen men även koppla in en laddstolpe så vi får se vad han säger.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.