Elfel 14 månader efter installation

5k läst  46 svar

1. W
    Medlem Nivå 5
    Hoppas på att någon kan ge några goda råd.

I juli i fjol flyttade vi in ett hus byggt 1957. I samband med inflytt började jag klura på att byta ut all el, allt fungerade men det kändes ändå tryggast att byta ut allt.
    Sagt och gjort, en firma med gott renomme trådade om allt, bytte strömbrytare och uttag samt bytte ut proppskåpet till en elcentral.

Allt var till och med förra söndagen frid och fröjd men på kvällen försvann elen när jag kollade på tv (resten av huset var helt nersläckt). Jag började med att slå av alla automatbrytare och ta upp en i taget men lyckades inte hitta något mönster. Ett tag trodde jag att jag var något på spåren då det gick att få igång strömmen om jag lät två brytare vara av men strömmen försvann ändå efter ca 10 min.

Samma elfima kontaktades och de var på plats dagen efter. Efter att ha felsökt i ca 5 timmar gav de upp för dagen. Planen var att komma tillbaka två dagar senare och tråda om från köket till el-centralen då det mesta pekade på att problemet låg där.

Två dagar senare var de på plats, trådade om och fortsatte dra ur apparatur, kolla brytare, uttag etc. No luck

När jag nu pratar med firman säger ägaren att de ska göra ett nytt försök i veckan men att de får ge upp om de inte hittar felet. Jag frågar givetvis hur de kan ge upp men får svaret att det inte är någon idé och att det bara kommer kosta mig pengar.

Just nu har de kopplat förbi jordfelsbrytare och stängt av all golvvärme så vi i alla fall har el. Efter diverse rådfrågande har jag fått berättat för mig att en jordfelsbrytare på ett hus på 240kvm är lite i minsta laget. I o f s är 100 av de 240 källare men jag undrar ändå om man kanske ska be dem installera en separat för köket, en för badrummen samt en för resten.

Så nu till min fråga. Var ligger ansvaret? Om det visade sig att problemet låg på en trasig lampa, spis eller liknande hade jag inte haft några problem att betala men om allt kopplats ut och orsak inte hittats känner jag spontant att ansvaret borde ligga på firman. Vad säger den forumets expertis?

PS. Försäkringsbolaget kommer hjälpa till men vill ändå att rätt ska vara rätt.

2. P-plats
    Medlem · Nivå 14
    Jag har en jordfelsbrytare för kyl/frys/värme, en för övrig el inne, en för el ute och en för garaget.

• Laddar…
  3. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 24
    Då ska vi se, du har ett fel som löser JFBn mer eller mindre direkt när du använder din anläggning? Och firman är oförmögen att hitta felet? Det går inte ihop så det saknas troligen någon vital information här.

Det bästa jag tror du kan göra här på forumet är att beskriva så detaljerat som möjligt när JFBn löser, när/hur ofta, vad gör ni då, vilka apparater var på, vilka säkringar på vilka faser var på. Har du en uppdaterad gruppförteckning så fota den.
    Har ni installerat någon ny el på sistone? Det kan räcka med en ny apparat i ett uttag, speciellt utomhus.
    Har ni gjort någon renovering eller satt en spik för en tavla eller annan åverkan på väggarna?

Det är sant att en enda JFB kan vara för lite för ett stort hus med många apparater, både "tunga" (värme) och elektroniska. Men det bör vara enkelt att konstatera om elfirman har rätt mätinstrument.

4. W
    Medlem Nivå 5
    Nej det går verkligen inte ihop, speciellt eftersom vi tillsammans dragit ut all apparatur och testat. Ibland kan strömmen gå när man sätter i köksfläkten men ibland när man sätter i en kontakt i tv-rummet. Så det finns liksom ingen logik och det är något elfirman håller med om. Vi installerade golvvärme i en dusch på källarplanet i somras men om den var felinstallerad vill jag tro att det skulle visat sig direkt.
    Utöver detta har jag installerat en router och möjligtvis någon lampa men då vi dragit ur dessa under felsökning tvivlar jag på att det är de som är problemet.

Sen är det ju väldigt skumt att felet börjar visa sig en kväll när hela huset, utöver en tv/box är nedsläckt...

Jag har alltså haft 3 pers här i totalt 10h och de har ännu inte kunnat bekräfta vad det är. Om jag byter firma, borde jag betala för dessa timmar?

5. hsd
    Medlem · Nivå 10
    Du skriver att de bytt all el.
    Det är något fel på den nya installationen
    Detta ger att firman ska fixa felet kostnadsfritt, om inte felet ligger i något som är anslutet tex. spis, varmvattenberedare, ventilation

• Laddar…
  6. W
    Medlem Nivå 5
    @hsd, ja så känner jag också. Lite tudelad eftersom det fungerade bra i ett år men jag TROR att man är berättigad två års garanti på arbetet. Man tycker ju att detta sker titt som tätt och att proffs ska kunna hitta felet rätt snabbt men tydligen inte.

Just ja, jordfelsbrytaren har de testat att byta ut också.

7. R
    Medlem · Nivå 16
    Om du är lite förtrogen med el , det är troligen en normcentral du har . lossa på locket och kolla in så det inte finns någon kardel
    mellan noll och jord -skena , det ska visserligen elfirman ha kollat men är lätt att missa , ruska på säkringarna kraftigt
    har varit med om det förr

8. W
    Medlem Nivå 5
    @rävlyan. tack för tips men det är nog lite överkurs för mig :). Vad är en kardel?

• Laddar…
  9. D
    Medlem · Nivå 15
    Det låter lite som en överledning mellan jord och nolla. Möjligen i centralen som rävlyan tipsar om. Då kan den lösa om man inför en last lite var som. Men jag tycker definitivt att de bör vara kapabla att hitta felet, oavsett orsak.

• Laddar…
  10. R
    Medlem · Nivå 16
    En av de delar som en kabel innehåller , det är flera små rackare i en kabel för rördragning
    Överkurs OK , men ta tag i säkringarna , är ett helt paket som sitter ihop ( finns en liten del som sticker ut ) och ruska , hela raden kommer att röra sig , om du tar handen och knuffar på uppsidan av centralen ( ungefär som att putta undan någon )
    lite hårt så kommer det att röra sig lite , detta är ingen patentlösning men ett huggskott som kan ge resultat
    Där jag var så lösta helt plötsligt JFB när man knäppte upp en säkring då den rörde sig lite uppåt , begrep inte riktigt vad det var
    men hittade en liiiten rackare som låg nära jordskenan

11. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 24
    Då du beskriver så vitt skilda fall som får JFBn att lösa så är det lätt att misstänka det klassiska felet med kortis mellan N och PE någonstans i anläggningen. Det är välkänt och enkelt att mäta upp. Det låter här som att JFBn löser direkt men att det därefter inte går att mäta upp något fel? Även om det är så kan man utesluta delar av anläggningen genom att koppla bort den. Man borde hinna väldigt mycket på 10 timmar! Men jag ska inte sticka ut hakan för lång, det kan ju vara ett väldigt ovanligt fel... Utan att veta orsaken är det svårt att säga vem som ska stå för fiolerna.

• Laddar…
  12. D
    Medlem · Nivå 15
    Om de inte hittar felet skulle inte jag vara sugen på att betala. Om de hittar felet beror det på vad det är för fel. Har de gjort bort sig vid installationen är man ju inte sugen på att betala. Är det ett enkelt fel som de borde hittat fort känns den tiden det verkar dra iväg med väl lång.

• Laddar…
  13. Fotografen
    Verktygstokig · Nivå 15
    Låter som om någon nolledare ligger och "tjyvjordar" mot någon mer eller mindre jordad byggnadsdel, murad vägg, murstock, betongplatta, ventilation eller liknande som kan sägas vara "halvjordat". Är det kontakt mellan noll och anläggningens jord, PE, eller ett vattenrör brukar det lösa bums.
    Har du plast- eller metallrör? Metallrör i träväggar brukar också bli "halvjordade", om uttrycket tillåts, dvs de har ett antal ohm till jord och någon nolla kan ha kontakt med ett av rören.
    Det kan ju även vare det klassiksa felet fukt eller smuts i något uttag eller liknande men det borde firman ha hittat på 10 timmar...

14. W
    Medlem Nivå 5
    Det verkar vara metalrör, de jag såg i taket var i metall och rätt mjuka, bly?

15. D
    Medlem · Nivå 15
    Det brukar vara ”pansarrör” men de är definitivt inte mjuka.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: