Hej,
tack alla som svarat på min fråga.
Det kanske i dagsläget är lite för tidigt att satsa på ett 10Gb nät.
Det var bra att ni berättade detta för mig.
Jag ska publicera lite bilder på mitt bygge var det lider om någon är intresserad.
Tack
Fredrik
tack alla som svarat på min fråga.
Det kanske i dagsläget är lite för tidigt att satsa på ett 10Gb nät.
Det var bra att ni berättade detta för mig.
Jag ska publicera lite bilder på mitt bygge var det lider om någon är intresserad.
Tack
Fredrik
Tre cat6 går i 20mm hyfsat lätt och vid 4 är det tajt men det går med glidmedel (kör med grönsåpa).T toolman77 skrev:Jag har lagt 20mm vp slang och sedan dragit i dubbla cat6 kablar till uttag i varje rum. Med tanken att Gb räcker rätt långt och om något uttag behöver mer i framtiden kan jag tråda om istället. Se till att rören sitter fast ordentligt annars kommer du får svårt att dra i dem. Ett alternativ är att fördra kabeln i rören men då kommer du få svårt att byta den. 100meter kabel räcker inte långt om du ska tråda hela huset, räkna på vad 10Gb kabel kommer kosta.
Det är kanska trångt med två tpkablar i en 20 slang så glöm inte glidmedel
[länk]
Kjells vanliga cat6 sold med plastkors i mitten (5.7mm tjock ca) på 100m rulle.
Redigerat:
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 306 inlägg
Vad är det för cat 6 då? Solid eller patch? Märke? Samma för cat 6A?
Sen blir 10Gb/s dyrt på andra sätt, enligt cat standarden måste du köra med en som är skärmad (ha utrustning som är jordade i nätverks skåpet i alla fall switchen eller vad du har kopplat mot alla trådar till rummen). Så elektriker behöver du.C FredrikY skrev:
Men går säkert köra utan, men hastigheten kanske inte kommer högre än par Gb/s.
Sen nätverkskort till datorn för 10Gb/s är svindyrt.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 242 inlägg
Kör absolut under inga villkor med grönsåpa. Eller någon annan tvål, eller dylikt. Den härdar och limmar fast kablarna så att det efter ett tag inte går att få ut dem oavsett hur mycket våld som används. Dvs du drar sönder rör och kabel innan den rör på sig.B Broken arrow skrev:
Använd istället riktig kabelsmörja, eller försök utan. Det brukar gå bättre om en matar samtidigt som en drar.
Och håll dig till två kablar i ett 20, eller en kabel var i dubbla 16. Då är risken för problem minimerad. Fyra nätverkskablar i ett 20 kan gå korta sträckor om det är rakt (och helst då slätt VP-rör, inte rillad slang). Men det är på gränsen och att be om problem.
Det går väl inte att uttala sig om det behövs elektriker eller ej. TS kan ju redan ha lämpligt placerade skyddsjordade uttag och då behövs väl knappast någon elektriker, eller missförstår jag något?B Broken arrow skrev:
Självklart, skrev på mobilen. Skrev i fall han inte har fixat det redan och sen behöver väl skåpet jordas också om man kör en patch panel (har möjligheten i mitt skåp)?Alfredo skrev:
Kan säkert stämmalars_stefan_axelsson skrev:
Kör absolut under inga villkor med grönsåpa. Eller någon annan tvål, eller dylikt. Den härdar och limmar fast kablarna så att det efter ett tag inte går att få ut dem oavsett hur mycket våld som används. Dvs du drar sönder rör och kabel innan den rör på sig.
Använd istället riktig kabelsmörja, eller försök utan. Det brukar gå bättre om en matar samtidigt som en drar.
Och håll dig till två kablar i ett 20, eller en kabel var i dubbla 16. Då är risken för problem minimerad. Fyra nätverkskablar i ett 20 kan gå korta sträckor om det är rakt (och helst då slätt VP-rör, inte rillad slang). Men det är på gränsen och att be om problem.
Skulle rekommendera 25mm rör för 4/5 kablar (synd att det är svårare hitta passande dosor till dessa dock), var egentligen planen och köra med 25mm rör men fanns inga passande dosor.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 242 inlägg
Klicka här för att svara