nzsc
Elektrikern hade satt takdosorna direkt på betongbjälklaget. Jag har sänkt taket 2x45 mm träreglar + 13 mm gips. Alltså är taket sänkt 103 mm.

Nu undrar jag hur jag ska sätta fast lampan i taket. Behöver förslagsvis en rejält lång takkrok, men finns det ens sådana?

Den behöver ju vara betydligt längre än 103 mm ju, eftersom skruven ska gå in genom dosan in i betongbjälklaget för att få fäste ju.

Några förslag?

• Öppet rör i ett sänkt gipstak med synliga färgglada elektriska kablar och en takdosa fäst på betongen ovanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Takdosa monterad på betong med utstickande kabel och plats för takkrok, redo för belysningsinstallation.
    Skapa konto
  • En takdosa för elanslutning på ett betongbjälklag med utstickande rörledning.
    Skapa konto
  • Röd takdosa med elkabel i flexslang mot vit betongvägg, synliga fästskruvar, anpassning för lampa efterfrågas.
    Skapa konto
Dosan måste vara åtkomlig, så ”det enda rätta” i detta fall skulle jag säga är, riva ner undertaket och flytta ner befintliga takdosan till nya takets höjd, dosan kan eventuellt monteras med långa skruv och mellanlägg mot betongtaket.

• Gilla
elmont
  • Laddar…
Det normala för lampkrokar är ju att de sitrter fast i doslocket som också har lamputtaget. Det locket sitter i sin tur skruvat med de två dosskruvarna.

Det finns skruv på drygt 60 mm (elbutik.se), kanske räcker i ditt fall. Dosan bygger ju upp typ 40 mm från taket. Det är tänkbart att det finns ännu längre skruv i specialsortiment, som inte finns hos nätbutikerna. Eller du kanske kan skarva ihop en längre skruv med en gängad hylsa halvvägs?

Kolla vad du har för gänga bara i dosorna. Vissa fabrikat har en special dubbel gänga (alltså dubbla M gängor, färre varv för att skruva samma sträcka), andra har självgängande plastskruv.

Förutom detta byggproblem, hur tänkte du lösa det elektriska? Var slutar alla de lösa trådar som slingrar sig utåt? En avklippt jordledare och an skavd jordledare är säkert inte där för att stanna.

• Gilla
Härryda2015
  • Laddar…
Och så kan man undra varför "taksättaren" inte avbröt sitt jobb när dosorna uppenbart satt så galet? Plocka ner taket och gör rätt.
I takdosor används endast M4 med vanlig stigning,dom lite "udda" gängningarna fins i apparatdosorna.

• Gilla
jonko och 2 till
  • Laddar…
Ett gäng förhöjningsringar borde lösa problemet. ;)

nzsc
Nu har jag gjort det! Åtminstone på en takdosa. Imorgon får jag åtgärda de resterande fyra.

Jag sänkte först taket med 45x45. Därav har elektrikerna monterat takdosorna på betongbjälklaget. Jag kom på i efterhand att jag ville sänka ytterligare 45x45.

Men jag skulle på semester, så jag lämnade en snubbe som skulle regla ner en nivå ytterligare och gipsa taket under den veckan jag var iväg. Så kommer jag tillbaka och inser att snubben reglat och gipsat men inte öppnat upp för takdosorna. Så jag fick leka detektiv och leta reda på dosorna utifrån minnet. Turligt nog är jag millimetermannen. Lyckades hitta dessa, men insåg att dessa inte sänkts ner.

Nu fick jag öppna upp ca 300x300 mm, lossa dosan, borra fast en 45x95 regel mellan dosan och betongbjälklaget, skruva fast takdosan i regelbiten, satte in hole-in-one, gipsade, borrade och nu blev det bra.

Får dessvärre upprepa proceduren 4 gånger till och det tar onödig tid och energi. Men så är det ibland.

• Gilla
Müssli och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.