En elektriker fick uppdrag att göra två saker i mitt hus medan jag var på jobbet:

1. Byta ut det gamla kopplingsskåpet från 70-talet till ett nytt.
2. Dra en trefaskabel och sätta upp ett spisuttag fem meter från kopplingsskåpet.

Han uppskattade att jobbet skulle ta 7-8 timmar.
Han kom 7 på morgonen, samtidigt som jag åkte till jobbet.
När jag kom hem vid 16.30 hade han åkt.
I sovrummet råkade jag se att min klockradio stod och blinkade och visade antal timmar/minuter sedan den gått igång: 5 timmar och 32 minuter.

På fakturan står nu att arbete på 8 timmar utförts.

Nu undrar jag hur en elektriker räknar arbetstid. Vad kan ha tagit 2,5 timmar att utföra efter att strömmen i huset slagits på? Kan man ens fortsätta jobba i ett kopplingsskåp då? Är man inte klar med jobbet när strömmen är påslagen? Är fakturan saltad?

Körningen tar lite tid. Beställa material. Sedan kan det vara så att där varit felsökning på vissa grupper(om du ex inte hade jordfelsbrytare tidigare)
Gruppschema ska skrivas efter färdigkopplat, städning också.
Kabel till spis ska läggas fram.
Jag tycker inte det är orimligt.
Är du nöjd med jobbet i övrigt?

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vad är arbete tycker du själv? Han ska ta sig till och från dig, plocka fram och ta undan sina prylar. Kanske handla något. Fakturera. Vem ska betala det?

Småjobb tar extra tid runt omkring. Att du betalar för en timme före och en timme efter att strömmen slås av/på – nej, det är inte konstigt.

K kanonkula skrev:
Körningen tar lite tid. Beställa material. Sedan kan det vara så att där varit felsökning på vissa grupper(om du ex inte hade jordfelsbrytare tidigare)
Gruppschema ska skrivas efter färdigkopplat, städning också.
Kabel till spis ska läggas fram.
Jag tycker inte det är orimligt.
Är du nöjd med jobbet i övrigt?
Tack för svar.
Men som jag ser det på fakturan har t.ex tid för körning debiterats separat.
Där står: Servicebil 2 x 150 (=300) + moms.

Om klockan har tickat fram 5,5 timmar så var väl centralbytet klart redan vid 11 tiden
Sen har elektrikern lite mätningar att utföra, kanske fixa spisuttaget efter, slänga skräp m.m

En arbetsdag för ett centralbytet känns ok och var ju precis vad han även sa från början.

Det ska göras rätt många kontroller efter drifttagning. Om hen har gjort alla som finns så kan det ta några timmar.

M minimal skrev:
Tack för svar.
Men som jag ser det på fakturan har t.ex tid för körning debiterats separat.
Där står: Servicebil 2 x 150 (=300) + moms.
Servicebil handlar om kostnad för själva bilen. Till det kommer arbetstid. Jag vet inte varför bilkostnaden är uppdelad på två. Det debiteras ofta antingen som en schablonmässig milersättning (samma för alla körningar inom ex 20 km), eller en kostnad per dag eller besök.

Mikael_L
M minimal skrev:
1. Byta ut det gamla kopplingsskåpet från 70-talet till ett nytt.
Menar du gruppcentralen, dvs säkringsskåpet?

Om man nu byter gruppcentral i ett "hus i drift" så vill man naturligtvis bryta strömmen så kort tid som möjligt, med tanke på kyl, frys, värme osv.
Då förbereder jag mig så mycket det går innan jag bryter strömmen, dvs bryter inte strömmen och börjar sen bygga ihop den nya centralen, lossa klammer, ta bort kåpor osv.

Sen så vill man ju slå igång strömmen igen så fort som möjligt. Och tidigast möjligt är ju när man lagt in matningen på huvudbrytaren, då går det rent teoretiskt att slå på och sen fortsätta med att lägga in säkringsgrupperna genaom att "arbeta nära spänning" isf "arbeta under spänning".

Nu gör ju jag inte riktigt så, knappast någon elektriker, man lägger naturligtvis in åtminstone några grupper, de lätta och de viktiga innan strömpåslag.

Men sen går det bra att ta det bökiga efteråt, som att förlänga eller byta ut för korta kablar, leta jordfel, kontrollera installationen.

Det är inte alls omöjligt att det funnits 4-5 timmars jobb kvar ifall även den nya spismatningen klamrades först efter centralbytet var klart. Men det beror ju alltså helt på hur mycket som färdigställdes i centralen och hur mycket som var kvar att göra när strömmen slogs på.

Det enda vettiga är nog att försöka bedöma ifall hela arbetet tagit rimlig tid.

• Gilla
kanonkula och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Menar du gruppcentralen, dvs säkringsskåpet?

Om man nu byter gruppcentral i ett "hus i drift" så vill man naturligtvis bryta strömmen så kort tid som möjligt, med tanke på kyl, frys, värme osv.
Då förbereder jag mig så mycket det går innan jag bryter strömmen, dvs bryter inte strömmen och börjar sen bygga ihop den nya centralen, lossa klammer, ta bort kåpor osv.

Sen så vill man ju slå igång strömmen igen så fort som möjligt. Och tidigast möjligt är ju när man lagt in matningen på huvudbrytaren, då går det rent teoretiskt att slå på och sen fortsätta med att lägga in säkringsgrupperna genaom att "arbeta nära spänning" isf "arbeta under spänning".

Nu gör ju jag inte riktigt så, knappast någon elektriker, man lägger naturligtvis in åtminstone några grupper, de lätta och de viktiga innan strömpåslag.

Men sen går det bra att ta det bökiga efteråt, som att förlänga eller byta ut för korta kablar, leta jordfel, kontrollera installationen.

Det är inte alls omöjligt att det funnits 4-5 timmars jobb kvar ifall även den nya spismatningen klamrades först efter centralbytet var klart. Men det beror ju alltså helt på hur mycket som färdigställdes i centralen och hur mycket som var kvar att göra när strömmen slogs på.

Det enda vettiga är nog att försöka bedöma ifall hela arbetet tagit rimlig tid.
Visst, håller med dig om att tidsåtgången förvisso kan vara rimlig och att arbetsgången kan vara sådan att flera timmars arbete återstått sedan nya centralen spänningssatt.

Samtidigt förstår jag TS fråga som att det uppstått en smygande känsla av att allt kanske ändå inte gått rätt till, elektrikern sa 7-8 timmar, hade det då kunnat finnas på kartan att TS gått en faktura på 7 timmar?

Elektrikern var på plats 7, antagligen för att underlätta för TS då denne behövde iväg till sitt jobb, elektrikerns arbetsdag har enligt avtal inte börjat då utan denne utgår från sin firma eller hem, och tiden därifrån är arbetstid. Det motsatta gäller för hemresan.

Sen antar jag att någon varit på plats innan och kontrollerat förutsättningar, ibland ska offert göras, dessa kostnader brukar inte tas betalt för separat, det finns även administration efter jobbet som sammanställning av timmar och material, i förekommande fall upprättande av testprotokoll och dylikt. Därefter ska faktura upprättas och betalningen övervakas, detta är också kostnader som är inkluderade.

Elektrikern kan ha fått lön från exempelvis 6 eller 6:30 beroende på avstånd, har denne då blivit klar vid två-tre kan firman kvitta denna tid på fakturan.

Tycker inte elektrikern borde nämnt 7 timmar, men det är också möjligt att denne inte är insatt i hur fakturorna mot kund ser ut.

En dags jobb eller liknande hade kanske varit en mer rimlig bedömning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.