Demmpa Demmpa skrev:
Om du tittar på elmätaren du har längst upp så bör det stå L1 L2 L3 längst upp, om en Lx saknas så saknas inkommande fas.
Här är manualen till elmätaren, [länk]
sorry jag har lite delay det är mörkt här. men nu kollade på el-mättare i displayen där finns L1, L2, L3 men bara L1 som Bilnkar.
så enligt din beskrivning saknas inkommande fas alltså L1.
Men hur/var man fixa den? Måste fastighetsskötare fixa den eller någonting som jag kan fixa

Du måste ta reda på vart huvudsäkringarna sitter, hittar man dom så är det enkelt att byta den trasiga. Du har tidigare fått flera tips om vart dom kan vara, men är du osäker så får du kalla på fastighetsskötaren.

• Gilla
sam2018
  • Laddar…
Bjurran Bjurran skrev:
Det är visserligen en mätare du har där, men du har kanske en till vid dina huvudsäkringar. Någonstans innan den centralen finns fler säkringar för din bostad. Finns det en dörr märkt elcentral i källaren?
eftersom finns inte i lägenheten så borde troligen vara i källare, så kan kontakta BRF imorgon

Bjurran Bjurran skrev:
Det är visserligen en mätare du har där, men du har kanske en till vid dina huvudsäkringar. Någonstans innan den centralen finns fler säkringar för din bostad. Finns det en dörr märkt elcentral i källaren?
jag har ingen koll måste kolla

i mitt fall som syns L1 ,L2, L3 i displayen och bara L1 som blinkar kan man tolkar att saknar inkommande fas och det innebär att måste byta någon huvudsäkring ev. i källare/elcentralen?
eller om L1 saknas så saknas inkommande fas?

Mikael_L
sam2018 sam2018 skrev:
i mitt fall som syns L1 ,L2, L3 i displayen och bara L1 som blinkar kan man tolkar att saknar inkommande fas och det innebär att måste byta någon huvudsäkring ev. i källare/elcentralen?
eller om L1 saknas så saknas inkommande fas?
Ja troligen är det precis så.
Nu har jag inte läst instruktionsboken till din elmätare som någon så snällt fixade länk till.

Men om blinkningen betyder att spänning på fasen saknas så har du felet där. Det har gått en huvudsäkring, som förmodligen finns i något annat utrymme än din lägenhet. Dempa skrev i inlägg #15 alla ställen som jag själv har varit med om.

• Gilla
sam2018
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.