Är i färd med en extremt långsamtgående källarrenovering... när jag idag bilade/slog bort en bit av den gamla gjutjärnsstammen som var ingjuten i bjälklaget satt det en ganska långt skalad 2,5 kvadrats tråd gjuten mot röret? Jag ser tyvärr inte var tråden fortsätter.

Tråden var röd och som sagt var rejält uppskalad så den hade bra anläggningsyta mot gjutjärnsstammen, utgår ifrån att det var en jord-tråd eftersom vi hade röd tråd som jord tidigare. Kan den här tråden haft någon typ av funktion? Eller är det helt enkelt ”skräp” som hamnat där av en tillfällighet när man gjöt:)

Vore intressant att få reda på om den mot förmodan någon gång fyllt någon slags funktion:thinking:
 
Det är troligen den gamla tidens "vattenjord", ett enkelt sätt att ordna ett lokalt jordtag. Den bör inte ha någon funktion idag då du bör få en bra jord ifrån inkommande elkabel.
 
det har dom nog gjort för att jorda röret,
röd kan vara gammal färgmärkning på jordkabeln.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är troligen den gamla tidens "vattenjord", ett enkelt sätt att ordna ett lokalt jordtag. Den bör inte ha någon funktion idag då du bör få en bra jord ifrån inkommande elkabel.
”Bör inte ha funktion idag”. Du menar att den eventuellt skulle kunna ha en funktion? Eller haft rättare sagt, nu sitter den ju inte kvar mot röret:D
 
En ledare brukar ju ha två ändar (fler efter att man råkat kapa dem).
Kan ju vara intressant att se var den andra änden finns och om den är ansluten någonstans i befintlig anläggning.
 
Bjurran Bjurran skrev:
En ledare brukar ju ha två ändar (fler efter att man råkat kapa dem).
Kan ju vara intressant att se var den andra änden finns och om den är ansluten någonstans i befintlig anläggning.
Absolut vore det intressant, tyvärr har jag ingen möjlighet att följa tråden eftersom den ser ut att fortsätta uppåt, alternativt ligga ingjuten i bjälklaget.

Men menar ni att man jordat röret, i så fall varför? Eller har man jordat ett uttag med hjälp av röret?
 
För många år sedan brukade man ibland dra en tråd till tex gjutjärnsavlopp och ha det som jordtag, sedan drog man fas och nolla från centralen. Rätt vanligt att spisar var särjordade, så kolla om inte tråden syns bakom spisen.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.